Connect with us

Op-Eds

Why Al-Shabaab Targets Kenya

10 min read.

In his first address as the group’s Kenyan operations leader, Ahmed Iman Ali declared the country darsh-al-harb – House of War. Four of the five Dusit attackers were Kenyan. Still, the reasons the group focuses on the country, and not others in the region, run contrary to conventional assumptions. By NGALA CHOME.

Published

on

Why Al-Shabaab Targets Kenya
Download PDFPrint Article

Al-Shabaab has claimed that its January 15 attack on the Dusit D2 Complex was revenge for President Donald Trump’s decision to move the United States embassy in Israel from Tel Aviv to Jerusalem. This is not the first time that a terrorist attack conducted on Kenyan soil has been justified by its perpetrators on the basis of events occurring thousands of miles away. For instance, the date of the August 7 1998 Al-Qaeda attack on the U.S embassy in Nairobi coincided with the same date, in 1991, when U.S troops first landed in Saudi-Arabia in preparation for the Gulf War, which Al-Qaeda regarded as a Christian invasion of ‘Muslim lands’.

Kenya may have suffered these attacks since it is considered a key ally of the West. But why is Al-Shabaab (an Al-Qaeda affiliate) targeting Kenya more than it is other countries in the region, such as Ethiopia and Uganda, which also have close ties with the West and have fought Al-Shabaab in Somalia? To what extent does Al-Shabaab attack Kenya for the reasons it publicly gives? Will Al-Shabaab, for example, stop targeting Kenya if the Kenya Defence Forces pulled out of Somalia?

Also, why are Kenyans, many of whom are recent converts to Islam, joining Al-Shabaab? Four of the five Dusit D2 attackers were Kenyans. Some analysts have found that status, adventure seeking, financial gain and revenge are prominent drivers of enlistment, while others submit that ideological commitments to an Islamist vision, driven by local Muslim experiences and a global narrative of ‘Muslim victimization’ have stronger explanatory power. Others have argued that it is due to a combination of wider socioeconomic conditions, and individual-level psychosocial characteristics that turn young converts to a path of violent extremism. At the same time, an authoritative account of Al-Shabaab recruitment in Somalia found that despite the varied and complex motivations for joining the group, the most common reasons given include a quest for justice through Sharia legislation and an idea of ‘defensive’ or ‘offensive’ jihad. This way of understanding the world can be regarded as empowering for some individuals, as membership can be compared to a conversion process, which can be considered a central benefit – more than access to material resources – of participating in ‘jihad movements’. These questions and debates, which have preoccupied a community of analysts and practitioners within a broad-based programme for policy intervention commonly referred to as Countering Violent Extremism (CVE), have been laid bare, yet again, in the unfolding drama of the DusitD2 attack.

Kenya may have suffered these attacks since it is considered a key ally of the West. But why is Al-Shabaab (an Al-Qaeda affiliate) targeting Kenya more than it is other countries in the region, such as Ethiopia and Uganda, which also have close ties with the West and have fought Al-Shabaab in Somalia?

At the centre of the attack was Ali Salim Gichunge, the son of a Meru military officer, and the leader of the cell that was behind the attack, and his wife, Violet Kemunto Omwoyo, a Kisii convert to Islam, and journalism graduate at the Masinde Muliro University in Western Kenya. Their story is important as it not only defies Kenya’s ethnic fictions, but also disrupts widespread perceptions of Islamist violence in the country.

Yet, the story of Gichunge and Kemunto is not entirely new, peripheral nor fringe. Exactly six years before Gichunge stormed DusitD2 with his associates, wearing his baseball cap on backwards, wielding an AK-47 rifle smuggled from Somalia, and baying for the blood of innocent civilians, Al-Shabaab announced the appointment of an ‘ideological leader’ for its Kenyan operations: Ahmed Iman Ali, then about 40 years old and of mixed Meru and Kamba origins. In the January 2012 video released by Al-Shabaab’s media wing, al-Kataib, Iman Ali – he grew up in the Majengo slums of Nairobi, graduated with an engineering degree from the University of Nairobi, and became the secretary of Majengo’s largest mosque, the Pumwani Riyadha Mosque, before fleeing to Somalia to join Al-Shabaab in 2009 – described Kenya as dar-al-harb – the house of war. Its people, he said, were legitimate targets of violent attacks.

Why are Kenyans, many of whom are recent converts to Islam, joining Al-Shabaab?

Years before he joined Al-Shabaab, Iman Ali led an ouster of the Pumwani Mosque committee, which he accused of corruption and embezzlement. Speaking against a litany of socio-economic hardships afflicting his predominantly Muslim neighbourhood, Iman Ali was a powerful balm for Majengo’s long-felt sense of exclusion and powerlessness in a Christian-dominated country.

That was in 2007. In 2012 when he was announced leader of Al-Shabaab’s Kenya operations, he was believed to be in command of hundreds of foreign fighters with the Somalia-based group, most of whom were his childhood friends from Majengo, with origins in Central Kenya, Rift Valley, Nyanza and Western regions.

At the centre of the attack was Ali Salim Gichunge, the son of a Meru military officer, and his wife, Violet Kemunto Omwoyo, a Kisii convert to Islam, and journalism graduate at the Masinde Muliro University in Western Kenya. Their story is important as it not only defies Kenya’s ethnic fictions, but also disrupts widespread perceptions of Islamist violence in the country.

Gichunge had himself graduated from high-school in 2011 with a mean grade of C+, and after his hopes of playing rugby for his school were dashed after he was bullied by other students – it led to him having to change schools – he turned his to Information Technology. It was while working at a cyber-café in Isiolo that Gichunge, who was raised in a strict Muslim household, got introduced to radical online sheikhs. He left Isiolo for Somalia immediately after that. Amongst the group of Kenyan Al-Shabaab militants he met in Somalia were former bandits, some with serious criminal records.

Most of these recruits would have been shuttled to Somalia by Juma Ayub Otit Were, a Muslim-Luhya born and raised in the Huruma slums of Nairobi. After he was accused of theft by his employer in Eastleigh, losing his job as a result, Ayub secured a new role with Iman Ali’s outfit, the Muslim Youth Centre (MYC), where he became responsible for shuttling a large number of recruits from Nairobi’s slums and other parts of up-country Kenya to Somalia to join Al-Shabaab. The police, who were trailing his activities, code-named him ‘Taxi-Driver’.

Years before he joined Al-Shabaab, Iman Ali led an ouster of the Pumwani Mosque committee, which he accused of corruption and embezzlement.

Some of the early recruits, like Sylvester Opiyo and Kassim Omondi aka Budalangi, both of whom hailed from Nairobi’s Majengo slums; and Jeremiah Okumu aka Duda Black and Stephen Mwanzi aka Duda Brown, who hailed from Nairobi’s Kibera slums, were all well-known thugs before joining Al-Shabaab. Their predisposition towards violence and unlawful behaviour turned a new leaf when the prospects for military training with Al-Shabaab in Somalia became more imminent. After developing networks with Iran, Ali’s group at the Pumwani Riyadha Mosque, whose influence since 2007 had spread to other mosques in Nairobi, especially those located in neighbourhoods long-neglected by government service, namely Masjid Kibera, Masjid Huruma, and the Masjid Nuur in Kawangware, they quickly converted to Islam and travelled to Somalia to join Al-Shabaab. They were funnelled towards Al-Shabaab’s Majimmo’ sector in Southern Somalia – an area of operations assigned predominantly to East African militants – under the command of the then 25 year-old Titus Nabiswa, who was a recent convert to Islam from Bungoma in western Kenya. In Nabiswa’s group were other militants from the Kenya coast, who had largely been radicalised by the sermons and mosque lectures (darsas) of the late Sheikh Aboud Rogo and the late Abubakar Shariff, aka Makaburi, two Mombasa preachers who had come to symbolise the face of Islamist terror in Kenya. Also in the group were Kenyan-Somalis (mostly from Nairobi’s Eastleigh and South C districts), including foreign militants such as Jermaine Grant and Thomas Evans from England, and Andreas Martin Mueller from Germany.

By 2012, Ali Gichunge, who was partly raised inside the Isiolo army barracks, was screening new Kenyan recruits in Baidoa, almost all of whom were Christian converts to Islam.

Upon their return to Kenya in 2010, some members of this group were responsible for a spate of killings, targeted especially at police officers, including twin-grenade attacks at Uhuru Park on June 13 that killed six people during a campaign rally organised by Christian leaders to drum up opposition against the proposed constitution of 2010. The police responded strongly to this violence, which seemed unsanctioned by Al-Shabaab’s core leadership in Somalia, was distinctively unilateral, and largely uncoordinated.

After developing networks with Iman Ali’s group at the Pumwani Riyadha Mosque, whose influence since 2007 had spread to other mosques in Nairobi, especially those located in neighbourhoods long-neglected by government service, namely Masjid Kibera, Masjid Huruma, and the Masjid Nuur in Kawangware, they quickly converted to Islam and travelled to Somalia to join Al-Shabaab.

By 2014, with the killing of Makaburi – it was the last of targeted assassinations of radical sheikhs including Aboud Rogo most probably by Kenyan security forces – most returnees of the Majimmo sector group had either been arrested, killed, or were on the run from the police. For instance, Stephen Mwanzi and Jeremiah Okumu were abducted in Kisauni, Mombasa, in June 2012, never to be seen again; Kassim Omondi was killed in a gun-fight with the police who had gone to arrest him in his Githurai hideout in May 2013; while Titus Nabiswa was arrested and later killed during an escape attempt in Majengo, Mombasa in October 2012. Jermaine Grant was arrested in Kisauni, Mombasa, in December 2011, but his accomplices, Fuad Manswab Abubakar and Samantha Lewthwaite, aka, the white widow, and who earned her moniker from the death of her ex-husband (and Grant’s friend) Germaine Lindsay when he blew himself up during the London bombings of 2005, escaped to Somalia.

The security threat posed by this group had been eliminated. Or so it seemed.

Amniyaat and Jaysh Ayman

Meanwhile, Al-Shabaab’s reclusive and ambitious former leader, the late Ahmed Abdi Godane, was in search of a more potent offensive against Kenya – a need that was intensified by Kenya’s decision to send its troops to Somalia to root-out Al-Shabaab from its key bases in October 2011. The plans begun in mid-2013, after Godane had eliminated key figures within Al-Shabaab’s Shura (Executive Council) that had opposed his vision of turning Al-Shabaab from an essentially Somali movement into a transnational Islamist threat.

By 2014, with the killing of Makaburi – it was the last of targeted assassinations of radical sheikhs including Aboud Rogo most probably by Kenyan security forces – most returnees of the Majimmo sector group had either been arrested, killed, or were on the run from the police.

Godane took matters into his own hands, by bypassing the network of Kenyan Al-Shabaab members, he went ahead and tasked key figures within Al-Shabaab’s special operations and intelligence branch known as Amniyaat to begin planning operations against Kenya. At midday on 21 September 2013, 4 militants under the command of Amniyaat stormed Nairobi’s upscale shopping centre, Westgate, lobbing grenades and firing indiscriminately at shoppers. The subsequent siege lasted 80 hours and resulted in at least 67 deaths.

Following Westgate, Godane ordered a reorganisation of Al-Shabaab’s military wing, Jaysh al-Usra. The commander in the Lower and Middle Juba regions, Mohamed Kunow Dulyadeyn, a Kenyan-Somali from Garissa, began expanding his operations into Garissa and Wajir while Adan Garar, his counterpart in the Gedo region, expanded into Mandera. While this meant that attacks in Northeast Kenya would intensify from 2013 onwards, the leadership vacuum that was left by the 2011-2014 purge of Kenyan Al-Shabaab members had created a problem.

In Nairobi, Mombasa, Isiolo and Marsabit, where radical preachers and their militant followers had exercised some control, before suspected agents of the state killed most of them, a storm was brewing. At the Masjid Musa in Mombasa, the radicalised and violent followers of Rogo and Makaburi were growing ever more impatient, keen on proving their worth to Al-Shabaab’s core leadership in Somalia. In fact, a criminal gang formed around the leadership of a protégé of the late Makaburi called Ramadhan Kufungwa, a Digo from Ukunda in the South Coast. According to the police, Kufungwa ordered the gang to conduct a spate of robberies and killings of police and suspected police informers in Mombasa in 2014-2015.

In Nairobi, Mombasa, Isiolo and Marsabit, where radical preachers and their militant followers had exercised some control…a storm was brewing. At the Masjid Musa in Mombasa, the radicalised and violent followers of Rogo and Makaburi were…keen on proving their worth to Al-Shabaab’s core leadership in Somalia.

One of the gang’s members was a Tuk-Tuk driver and high-school drop-out called Mahir Khalid Riziki, who ended his life in a suicide mission at the DusitD2 attack, but was then a resident of Bondeni, a seedy rundown neighbourhood in Mombasa, and a sad reminder of its glorious past. Mahir and his friends immediately found themselves on the police radar. Using networks cultivated by Kufungwa, most of them made their way into an Al-Shabaab hide-out in the Boni forest, where a new unit called Jaysh Ayman (named after its first commander), had been formed in 2014 under the leadership of another former resident of Bondeni, Luqman Osman Issa.

Jaysh Ayman brought together Al-Shabaab fighters from Uganda, Tanzania and Kenya, and was part of Godane’s plan to turn Al-Shabaab into a potent regional force. In June-July 2014, Jaysh Ayman targeted the mainland areas of Lamu County, parts of which are covered by the Boni forest, where they killed close to 97 people in a rampage that shocked the nation and therefore, bolstered Al-Shabaab’s reputation for daring attacks and spectacular violence. Despite the death of most of its early leadership during an attack at a military camp within the Boni forest in June 2015, the unit has remained a potent threat to Kenya’s national security. By the time Gichunge and Mahir joined the unit, the Kenyan contingent of Al-Shabaab militants was larger, and better trained, and featured amongst its ranks, both the educated and uneducated, including petty criminals, drug addicts and HIV positive-persons. It is these militants that Al-Shabaab is now sending to Kenya as suicide-bombers and attackers.

Jaysh Ayman brought together Al-Shabaab fighters from Uganda, Tanzania and Kenya, and was part of Godane’s plan to turn Al-Shabaab into a potent regional force.

Still the question remains: why does Al-Shabaab target Kenya?

Trans-border attacks as propaganda by deed

Despite the claim that Al-Shabaab targets Kenya due to its passion for global jihad and to pressure the Kenyan government to remove its troops from Somalia, the evidence suggests that Al-Shabaab is driven by different strategic concerns and highly rational reasons. Granted, there has been an uptick in Al-Shabaab attacks in Kenya since October 2011, when Kenya sent its troops to Somalia, but Al-Shabaab attacks in Kenya go back to May 2008, when a police post in Liboi (a few kilometres from the Somali border) came under fire. Jermaine Grant, who had been held in the post after he was arrested on his way to Somalia to join Al-Shabaab, was freed during the attack.

The Global Terrorism Database (GTD) recorded 14 more attacks before September 2011, and then 49 in 2012, 35, in 2013, 80 in 2014, 42 in 2015, and 45 in 2016. While the GTD is yet to provide figures from 2017, existing evidence shows that of the 302 trans-border attacks perpetrated by Al-Shabaab from 2008-2016, 3 occurred in Ethiopia, 5 in Uganda, 2 in Djibouti and 291 in Kenya. Brendon Cannon and Dominic Pkalya, in a recent article, have argued that beyond sharing a border with Somalia, Al-Shabaab targets Kenya more than other frontline states because of the opportunity spaces linked to Kenya’s international status and visibility, its relative free and independent media that widely publicizes terrorist attacks, a highly developed and lucrative tourism sector that provides soft targets, expanding democratic space and high levels of corruption. In sum, these variables play into Al-Shabaab’s motivations and aid planning and execution of acts that aim to fulfil the group’s quest to survive – as it losses more ground in Somalia – by maintaining its relevance on the global stage.

Of the 302 trans-border attacks perpetrated by Al-Shabaab from 2008-2016, three occurred in Ethiopia, five in Uganda, two in Djibouti and 291 in Kenya.

The Westgate, Lamu, Garissa University College, and DusitD2 attacks are all examples of attacks of maximum effect, because they garnered Al-Shabaab international headlines and catapulted it back to the centre of debate amongst counterterrorism practitioners and policymakers. This visibility serves to attract the attention of terrorist financiers, potential recruits and allies. As argued by Cannon and Pkalya, Kenya offers an array of convenient targets to Al-Shabaab that result in relevance through the regional and international publicity of propaganda by deed that is usually desired by terrorist groups.

The Westgate, Lamu, Garissa University College, and DusitD2 attacks are all examples of attacks of maximum effect, because they made international headlines and catapulted Al-Shabaab back to the centre of debate…This visibility serves to attract the attention of terrorist financiers, potential recruits and allies.

With the sizeable contingent of Kenyan militants that Al-Shabaab now controls, it is probably a matter of when, not if, Al-Shabaab will stage another attack in the country. In this way, more needs to be done to scale-up counter-terrorism efforts, especially in border security and intelligence gathering, as more support is given to prevention strategies at the communal and individual level so as to counter radicalisation.

Support The Elephant.

The Elephant is helping to build a truly public platform, while producing consistent, quality investigations, opinions and analysis. The Elephant cannot survive and grow without your participation. Now, more than ever, it is vital for The Elephant to reach as many people as possible.

Your support helps protect The Elephant's independence and it means we can continue keeping the democratic space free, open and robust. Every contribution, however big or small, is so valuable for our collective future.

By

Dr Ngala Chome is a regular commentator on Kenyan politics and culture. His opinion pieces have been published d in Kenya’s The Standard and Daily Nation, influential online publications such as African Arguments, Foreign Affairs and the Elephant. His academic and policy research has been published in various policy reports and in peer-reviewed academic journals and edited volumes. He can be reached for comment at ngala.k.chome@gmail.com.

Op-Eds

Why Opinion Polls May Not Always Predict Election Outcomes in Kenya

This is the second in a series of articles that will review and comment on surveys related to the August 2022 general election, providing analytical tools to enable the reader to assess their credibility and potential impact.

Published

on

Why Opinion Polls May Not Always Predict Election Outcomes in Kenya
Download PDFPrint Article

This is the second in a series of pieces I have been engaged by The Elephant to write on the place of surveys in the forthcoming election.  As I noted in my first piece, I do so as objectively as I can, although for the sake of transparency I again declare that I am currently engaged as a research analyst for one of the firms whose results I review here (Trends and Insights for Africa, or TIFA).

A handful of recent polls

Since my previous piece was published at the beginning of April, the results of three credible surveys were published through the middle of May: those released by the Radio Africa Group in The Star on 18 April, by Trends and Insights for Africa (TIFA) on 5 May, and by Infotrak (sponsored by the Nation Media Group) on 12-13 May. While the first two indicate that Deputy President William Ruto was leading former Prime Minister Raila Odinga in the presidential race by 5 and 7 per cent respectively, they differ somewhat in important details, even beyond their respective headlines. They are also at odds with the most recent of these three surveys: those of Infotrak which have the two in a dead heat at 42 per cent each. I will begin with a visual comparison of the figures from the first two polls.

Survey Firm Sample Size/No. of Counties Data Collection Dates  Ruto  Odinga Others Undecided/NR
Radio Africa/The Star 4,057 / 47 1-5 April 2022 46% 41% 1% 12%
TIFA Research 2,033 / 47 22-26 April 2022 39% 32% 1% 28%
Difference -7% -9% +2% +14%

 

The first point to make is that although the TIFA results gave Ruto a larger lead margin (7 per cent vs. 5 per cent), the difference may not be significant, given that it falls almost entirely within their respective margins of error of around +/-2 per cent. The main difference is a whopping 16 per cent variance in the proportion who failed/declined to answer the presidential choice question. Two obvious questions arising from this are: (1) what might explain this gap, and (2) can any “deeper” analysis of the data suggest the “leanings” of these “silent” respondents?

Regarding the first question, no clear answer is apparent. However, it may be relevant that the Radio Africa poll was conducted by sending text messages to the sample derived from their data-base of phone numbers, whereas TIFA’s was conducted through the more standard Computer-Assisted-Telephonic-Interview (CATI) method (i.e., through live phone calls), based on the (comparable) TIFA data-base. Still, why this would make respondents in the latter survey less willing to reveal their presidential preferences is unclear.

Another puzzling issue has to do with Radio Africa’s stated margin of error, which is given as +/ 4.5 per cent. Yet with a reported sample size of 4,497, based on some 22 million registered voters (a figure against which the data were reportedly weighted), the margin of error is actually only +/-1.5 per cent. Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look less precise than they are? (I made two phone calls to journalists at The Star about this but neither was able to provide a definitive explanation.)

Further, while the article by The Star made reference to findings from two previous similar Radio Africa surveys – showing Ruto leading Odinga by a huge 29 per cent last July (i.e., 43-14 per cent), and Odinga taking the lead for the first time in March, by 4 per cent (i.e., 47-43 per cent)—no suggestion was offered as to what could account for Ruto’s regaining the lead he previously enjoyed.  Indeed, even when reporting the results in March, all The Star could offer was that “Poll ratings can go up and down so Radio Africa will continue to conduct its monthly opinion polls up to the August 9 elections.”  In any case, it remains to be seen whether the just concluded party nominations and running mate selections will further reshape the race.

Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look less precise than they are?

In addition, while the text of the article reported some results by region (i.e., North Rift, South Rift, Central, Upper Eastern, Lower Eastern, Nyanza, Western and Coast), the kind of quite useful table of results that had been included in the mid-March story was absent, as were any explicit comparisons of results at this sub-national level, leaving such calculations up to its readers to make—assuming they had kept the March results for such a purpose: e.g., an increase in support for Ruto in North Rift (from 63 per cent in March to 69 per cent now) but basically no change in Central (57 per cent in both March and April). While such changes may help to explain the overall result—the re-establishment of Ruto’s lead – it would be useful if the respective margins of error for each of the regions was also noted so that such sub-national changes from one poll to another could be put in a clear statistical perspective. But the earlier point remains: could the “Star Team” have provided any explanation as to why Odinga’s rating in Nyanza fell by 11 per cent in a little over one month?

Yet another methodological point is important to make here. If Nyanza constitutes about 13 per cent of the total sample, that generates a margin of error of +/-6 per cent, which means Odinga’s actual proportion in March (shown in The Star’s table as 78 per cent) could have been anywhere in the range of 71-84 per cent, and in April (shown as 67 per cent) in the range of 61-73 per cent.  Note here that at the low end of the March figure and the high end of the April figure there is an overlap of 2 per cent, meaning that it is possible—though unlikely—that his “true” Nyanza figures did not change at all over this period.

Could the “Star Team” have provided any explanation as to why Odinga’s rating in Nyanza fell by 11 per cent in a little over one month?

Another point: according to the Market Survey Research Association (MSRA) Guidelines, its members should interview at least 1,500 respondents in any survey reporting national (presidential) voting intention results, and while there is no such minimum for any sub-national polls (county, parliamentary constituency, ward), the margin of error should be made clear. There is, of course, no such requirement for the Radio Africa survey since the regions for which results are reported are not electoral units, even were this news organization an MSRA member (which it is not).

Stop press—another poll is out!

As I was writing this piece, the results of another national survey were released, this one by Infotrak, commissioned by the Nation Media Group. Its headline findings may be compared with TIFA’s in the same way as the latter are compared with Radio Africa’s above:

Survey Firm Sample Size/No. of Counties Data Collection Dates  Ruto  Odinga Others Undecided/NR
TIFA Research 2,033 / 47 22-26 April 2022 39% 32% 1% 28%
Infotrak 2,400 / 47 8-9 May 2022 42% 42% 1% 15%
Difference +3% +10% 0% -13%

 

Before addressing the main contrasts in these results, several points regarding methodology should be made. As Macharia Gaitho, writing an accompanying piece for the Daily Nation, pointed out, “The dates the data was [sic] collected will always have a bearing on the outcome in a fluid political situation, but unless there were very major shifts and realignments in the intervening period, even a fortnight between two polls cannot account for such variations.” This assertion makes sense given the absence of any dramatic events relevant to the fortunes of the two main contenders during the period between the two polls—the departure of Governors Alfred Mutua and Amason Kingi from Azimio to Kenya Kwanza coming just after data collection for the Nation/Infotrak poll. And he went on to add: “Other factors which influence the outcome of an opinion poll are methodology and sampling.” Note that Gaitho had raised some of these same important issues in a Daily Nation piece he authored just before the August 2017 election which I responded to and published in the Nation a few days later, identifying issues that I felt he had not sufficiently addressed.

Leaving aside the semantic error that sampling and methodology are distinct (since sampling is an inherent aspect of methodology), the factors he cites are certainly relevant: sample size and distribution across the country.

Sample size in this case is not an issue, since despite Infotrak’s being slightly larger, the respective margins of error are nearly identical: +/-2 per cent vs. +/-2.17 per cent. Further, even though Infotrak’s question wording differs slightly from TIFA’s (“…who would you vote for…?” vs. “…who do you want Kenya’s next president to be?”), it can be assumed that much of the contrast between the two surveys is a consequence of sampling. Simply put: how each sample was distributed across the country, and what the achieved distribution (whether through the “pot luck” willingness of those selected to participate, or through post-data collection weighting—or some combination of both) is for each demographic variable that might be relevant to the issue at hand: presidential candidate preference.

Unfortunately, and in contrast to TIFA’s release, the Nation gives us no basis for comparing these two samples in demographic terms. That is, while TIFA included figures for gender, age groups, and education level (the latter required by the relevant law enacted in 2012)—as well as the proportion allocated to each of the nine “zones” for which results were reported—we have no such data from the Nation (whatever Infotrak may have provided).

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the representative accuracy of a sample is its ethnic distribution. Most survey firms collect data on the ethnic make-up of its sample but, as far as I know, no survey firm has ever published it nor does the relevant Act require it. Presumably, this is for reasons of “sensitivity”—a form of “self-censorship” that appears universally accepted. This is not to suggest that ethnicity explains “everything” about the achieved results, but it is critical when gauging whether samples are truly representative. For example, in TIFA’s survey, well over half—but nowhere near all—of Ruto’s and Odinga’s “home” ethnic groups (i.e., the Kalenjin and Luo) expressed support for their respective presidential candidates. Given this reality, it is impossible to judge the comparability of the two samples involved here without knowing what proportion of the total sample in each survey is comprised of the country’s main ethnic groups. Specifically, was there a “sufficient” number of Kalenjin in the Infotrak sample, and a “sufficient” number of Luo in TIFA’s (and Radio Africa’s)? Of course, such figures should reflect “correct” random sampling based on the geographical distribution of registered voters according to the IEBC, rather than any “search” for these ethnic proportions.

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the representative accuracy of a sample is its ethnic distribution.

It should also be recognized that whether using the eight pre-2010 Constitution provinces, or TIFA’s nine “zones”, none of them is mono-ethnic, with some of the more homogeneous—Central, Nyanza and Western—having less than 90 per cent of their dominant ethnic groups (Kikuyu, Luo and Luhya, respectively). TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone” although even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent support.

Another problem arises when using survey results to predict election outcomes. While the presidential contest results of both surveys were generally presented by the media as reflecting actual 9 August ballot choices, in neither case was it reported whether all respondents were registered voters, and among those who claimed to be (assuming they were asked), how “certain” they were that they would actually vote on Election Day. Despite this, the main Nation newspaper article reporting the results refers to the survey’s respondents as “voters”. This raises the possibility that actual voter turnout (that is known to vary across the country in every election) will deviate from the samples of these three surveys, even if they all claim to have used the distribution of registered voters as their sampling “universe”.

Since this cannot be precisely known in advance even much closer to the election, it is misleading to use such survey results to suggest, let alone predict, actual outcomes, as the Daily Nation did in its front-page caption by stating that neither Ruto nor Odinga “has enough backing to cross the 50%+1 threshold to win”. (It may be assumed that those involved in producing these stories are also aware of the additional requirement of obtaining at least 25 per cent in at least 24 of the 47 counties.)

But there is an even more blatant flaw in this “run-off contest” statement: an actual voter who wishes his/her vote to count cannot be “undecided” or “refuse to answer” as one can in a survey interview, since voters must choose from actual ballot choices. In response to one of the several 2013 presidential election petitions, the Supreme Court ruled that spoiled ballots are removed from the count of “total votes cast”, so that the denominator of the calculation for each candidate is based on total valid votes cast, not the total number of people who walked into a polling station.

TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone” although even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent support.

Based on this reality, for example, the Infotrak results imply that each of the main candidates “would get” 49 per cent, since only about 1,008 of the reported total sample of 2,400 respondents mentioned Odinga and Ruto, and this figure should be divided by roughly 2,040, which is the figure we are left with after subtracting those who said they were undecided or who refused to answer the question—about 360 respondents.

In other words, even if these top two candidates are nearly tied on 9 August, it would seem that a run-off contest would be unnecessary unless the combined figure of all the other presidential candidates  exceeds 2 or 3 per cent—a much more likely prospect should Kalonzo Musyoka insist on “going it alone”.

Another contrast between the Infotrak and TIFA polls is important to point out, as it, too, could help to explain their contrasting results.

In terms of the distribution their samples, TIFA uses nine ethno-political “zones” while Infotrak (like Radio Africa) continues to use the former eight provinces. As such, the only sub-national results that can be compared (since they are used by both firms) are: Nairobi, Coast, Western and Nyanza. The table below shows the figures for these four units (comparing the TIFA figure on the left with Infotrak’s on the right, and the difference in parentheses on the far right):

Nairobi
TIFA / Infotrak
Coast
TIFA / Infotrak
Nyanza
TIFA / Infotrak
Western
TIFA / Infotrak
Ruto 25% / 33% (+8%) 26% / 29% (+3%) 21% / 18% (-3%) 37% / 33% (-4%)
Odinga 40% / 51% (+11%) 36% / 55% (+19%) 56% / 72% (+16%) 29% / 48% (+19%)

Even setting aside the higher error margins for each of these regions, which range between about +/-6 and 7 per cent—and thus equal to 12 per cent and 14 per cent spreads, based on their respective sub-national sample sizes—these contrasts are remarkable, especially the larger figures for Odinga in the Infotrak survey. (Note that given the lower Infotrak figures for “undecided” and “no response”—10 per cent and 5 per cent, respectively, as compared to TIFA’s 16 per cent and 12 per cent—Infotrak’s overall figures for both candidates are higher, as is also the case in the comparison of Radio Africa’s figures with TIFA’s.)

While the contrasting figures for Nairobi are minimal, since the 8 per cent difference between Infotrak’s and TIFA’s figure for Ruto is only 3 per cent lower than the difference in Odinga’s numbers for the other three sub-national units (Coast, Nyanza and Western), Odinga’s “Infotrak advantage” is much higher: 16 per cent, 19 per cent, and 23 per cent, respectively.  As noted, while TIFA provides the proportions allocated in its sample to each of the nine zones for which it presents results, Infotrak—or at least the Daily Nation—does not. But assuming they were roughly similar—and, as indicated, even taking the higher error margins for each into account—Gaitho’s summary point stands: that such disparate results cannot be accounted for by a minor discrepancy in the dates of the two surveys, given that no major events occurred that might have caused any significant shifts in attitudes towards either of the two main presidential candidates.

In connection with such contrasts between Infotrak and other credible survey firms in Kenya, a little history may be useful. For example, in their last surveys before the contested 2007 election, The Steadman Group gave Odinga a 2 per cent advantage over Kibaki, while Infotrak gave him a 10 per cent lead. Just before the 2013 election, Infotrak “predicted” an outright win for Odinga, whereas Ipsos’ results indicated that neither candidate would achieve this in the first round.  A little earlier, an Infotrak survey conducted at the end of December 2012 and into the first few days of 2013 gave Odinga a 12 per cent advantage over Uhuru Kenyatta (51 per cent to 39 per cent), whereas an Ipsos poll conducted only about two weeks later gave the former only a 6 per cent advantage (46 per cent to 40 per cent). Similarly, in their final surveys before the 2017 election late July, Infotrak had Odinga and Kenyatta in a virtual tie (47 per cent vs. 46 per cent) —on which basis it suggested that no one would win on the first round—whereas Ipsos gave Kenyatta a clear outright win: 52 per cent vs. 48 per cent, excluding those who claimed to be undecided or who declined to reveal their preference (which when included, generated a 47 per cent vs. 43 per cent advantage for Kenyatta), although leaving room for some minor deviation from these figures based on differential voter turnout across the country. In fact, Ipsos offered four possible voter turnout scenarios, none of which put Odinga closer than 4 per cent behind Kenyatta.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections, it is impossible to know which survey firm’s results were closer to “the truth”. But they do reveal a clear pattern: that Infotrak has consistently given more positive results to Odinga than any of the other reputable survey firms in the country.  I should stress, however, that this “track record” should not be the sole basis for dismissing Infotrak’s current figures, but it does underscore Gaitho’s point that whenever there are differences in survey firms’ results that go beyond the stated margins of error, additional scrutiny is warranted—preferably to a degree that goes beyond what the Nation Media Group offered its readers/viewers on this occasion. Of course, given the fact that they sponsored the survey, such rigorous scrutiny might have been considered “inappropriate” at best.

On the other hand, it should also be recalled that in the polls conducted just before the August, 2010 constitutional referendum, Infotrak produced results that were slightly more accurate than those of Synovate—and there were no claims of any “rigging” in response to the official results.

In any event, the promise of continued polling by at least these three firms—Infotrak, TIFA and Radio Africa—should not only provide Kenyans with an evolving picture of the possible electoral fortunes of particular candidates and political parties/coalitions (as well as identifying the issues motivating voters at both the national and sub-national levels), but also invite them to more thoroughly scrutinize the performance of these firms and of any others that may appear and attain any serious media coverage. This is so even if the announcement of deputy presidential running-mates will make the next set of polls non-comparable with those examined here.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections, it is impossible to know which survey firm’s results were closer to “the truth”.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about which no credibility doubts are raised, so that only differential voter turnout would have to be taken into account in assessing the performance of the pollsters in their final survey rounds.

A concluding comparison: in the recent, second round run-off French presidential election, the final national poll had President Emmanuel Macron defeating Marine Le Pen by 56 per cent to 44 per cent, and the official (uncontested) results gave him a 58.5 per cent to 41.5 per cent victory (just within the poll’s margin of error). Given that, so far at least, there is no evidence that Kenyans lie any more than French people do when answering survey questions, let us hope that Kenyan survey firms can both individually and collectively achieve such accuracy.

Post-script

Just after completing this piece, on May 18 TIFA released the results of another CATI survey it had conducted the day before, comprised of 1,719 respondents. This came in the immediate wake of two days of drama: first, on 15 May, the announcement by Kenya Kwanza Alliance’s presidential candidate, DP William Ruto, of his coalition’s deputy president running mate, Mathira Member of Parliament Rigathi Gachagua, and on the following day, the announcement by Azimio la Umoja’s Raila Odinga of former member of parliament and cabinet minister Martha Karua as his running mate.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about which no credibility doubts are raised.

The two main questions it sought to answer were: (1) How many Kenyans were aware of each of these running mates? (2) What were their presidential voting intentions?

For whatever reasons, it emerged than far more people were aware of Karua’s selection than of Gachagua’s (85 per cent vs. 59 per cent), a pattern which was replicated among those who expressed the intention to vote for Odinga or Ruto, respectively (90 per cent vs. 69 per cent). By contrast, awareness of Kalonzo Musyoka’s choice of running mate, Andrew Sunkuli, was far lower among both the general public and among those (few) who reported an intention to vote for Musyoka (21 per cent and 38 per cent, respectively).

But as expected, it was the results of the second issue that attracted most attention, which gave Odinga a modest but measurable lead over Ruto: 39 per cent to 35 per cent.  The central question these figures raised was whether Odinga’s jump into the lead, beyond the tie that Infotrak had reported just one week earlier, was to any degree a consequence of the identification of these two running mates, a question that will be addressed in the next piece in this series, by which time it is hoped at least one additional poll would have been conducted so as to confirm whether TIFA’s most recent figures do indeed represent a major shift in the presidential electoral terrain.

Continue Reading

Op-Eds

Tigray is Africa’s Ukraine: We Must Build Pan-African Solidarity

A genocide is taking place in Tigray. Why is there no mobilization of African civil society organizations, non-governmental bodies, religious institutions, and individuals in support of Tigrayan refugees?

Published

on

Tigray is Africa’s Ukraine: We Must Build Pan-African Solidarity
Download PDFPrint Article

Two months after the Russian invasion of Ukraine, more than  5 million Ukrainians fleeing the war have crossed the borders into other European countries. While this is largely a testament to the massive scale of the attack by Russian forces that has forced millions of Ukrainians to flee their homes in all directions, it also has a lot to do with the warm welcome and sympathy extended to these refugees by European nations.

Europeans both individually and collectively stood in solidarity with and committed to supporting Ukrainian refugees in all ways. Member states of the European Union established reception centres and facilitated the right to travel, stay, and work for all Ukrainians within days of the war starting. Families across Europe (and in the United Kingdom) volunteered to host Ukrainian families, organizations raised funds, individuals donated basic necessities, and many even travelled to borders to personally welcome Ukrainian refugees.

While this “gold standard” welcome by European countries—who are generally accused of being hostile to other (particularly black and brown) refugees—has been the subject of heated discussion, a question that is yet to be thoroughly addressed is why such solidarity is not seen in other parts of the world. More particularly, using the experiences of refugees from the Tigray war as a case study, we would like to ask why the multiple conflicts ravaging the African continent fail to inspire such a response by African countries.

The Tigray war, characterized as the world’s deadliest war, has been ongoing for seventeen months. Thus far, more than 500,000 people are reported to have died. Terrible atrocities amounting to war crimes and crimes against humanity, including scores of massacres, weaponized sexual violence, and a total humanitarian blockade have all contributed to creating conditions aptly described by the Director-General of the World Health Organization (WHO) as “hell”.  Despite the length and brutality of this conflict, however, the number of Tigrayans who have managed to escape into neighbouring African countries is relatively minuscule.

As far as we are able to establish, about 70,000 Tigrayans crossed into Sudan during the first few days of the war. We can add to these the thousands of Tigrayans who worked and lived in Djibouti before the war and the few hundreds that managed to flee to Kenya following the ethnic profiling and mass arrests they faced in Ethiopia. It is possible to argue that the number of refugees from Tigray has remained low mainly because the borders have been blocked by the Ethiopian regime and its allies. This draconian blockade has indeed been used as a tool of war by Prime Minister Abiy Ahmed to completely cut off Tigray from the rest of the world in order to hide atrocities and control the narrative. It is also believed to have the approval of key members of the international community seeking to mitigate the impact of the war on the broader Horn of Africa region and its potential contribution to the migration crisis in Europe.

Even so, taking into account the precarious situation of the millions of Tigrayans in the region itself and in the rest of Ethiopia along with well-known patterns of illicit migration from conflict areas, it is reasonable to wonder if the low number of Tigrayan refugees is due to the receptiveness—or lack thereof—of neighbouring countries as well as the blockade. With this in mind let’s look more closely at some policies and practices in the region that can be perceived as obvious deterrents to those seeking refuge.

Political and diplomatic support given by African countries to the regime in Addis Ababa 

The Tigray war is happening in the host country of the African Union (AU) and the second-most populous country on the continent. However, this conflict has not been included as an agenda item in any of the meetings of the AU heads of states that have been convened since its onset in November 2020. The only significant statement that was made regarding this conflict by the Chairperson of the AU, Moussa Faki Mahamat, was one that endorsed the war. Since this early statement, the AU has assiduously ignored the overwhelming evidence of the gruesome atrocities and violations of human rights and humanitarian laws perpetrated during this conflict. Nor has the AU acknowledged the direct involvement of Eritrea and Somalia—both members of the AU—who deployed troops into Tigray and have been credibly accused of committing grave atrocities.

Diplomatically, African countries have given cover to the Ethiopian regime in all multilateral forums including the United Nations Security Council (UNSC). The passionate and well-received speech by Kenya’s ambassador to the UN, Martin Kimani, in opposition to Russia’s war of aggression against Ukraine, makes one wonder why the same passion is absent for crises nearer home, including Tigray. Sadly, however, not only do the so-called A3 countries on the UNSC continue to frustrate action against the Ethiopian regime, African countries have voted against measures to establish investigative mechanisms into the atrocities committed in Tigray. Even more disappointingly, on the 31st of March, Kenya voted in support of a bill introduced by the Ethiopian regime to halt funding for the International Commission of Human Rights Experts set up to investigate the crimes and human rights abuses that took place in Tigray.

The AU has assiduously ignored the overwhelming evidence of the gruesome atrocities and violations of human rights and humanitarian laws perpetrated during this conflict.

These actions indicate that the AU and its member states have either failed to recognize the gravity of the human rights and humanitarian violations in Tigray or are unwilling to address violations by other member states, however grave, as a matter of policy.

Forced Repatriation to Ethiopia

This policy and the attendant practices in turn mean that Tigrayans or other minorities seeking refuge from state-sanctioned violence in the region are denied official welcome and feel insecure even when they are sheltered there as refugees under UN protection. Tigrayan refugees in the region are under continuous threat from Ethiopian and Eritrean intelligence and security officials that are fully capable of crossing borders to harm or forcibly repatriate them. Just to look a bit more closely at the experience of Tigrayan refugees in the region, in Sudan, senior Ethiopian officials and supporters of the regime have on several occasions threatened to forcefully repatriate Tigrayan refugees from the Sudanese refugee camps that are under the auspices of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).

In Djibouti, the threat of forced repatriation was realized when several Tigrayans, who had committed no known crime, were apprehended and returned to Ethiopia. This clear breach of the principle of non-refoulement has excited no response from other African governments or African Civil Society Organizations (CSOs). 

Tigrayans also live in fear of forced repatriation even in the relatively more friendly Kenya. The December 2021 abduction of Tigrayan businessman Samson Teklemichael in Nairobi in broad daylight is a prominent example of the insecurity of Tigrayan refugees in Kenya. In addition, personal accounts from Kenya suggest that newly arriving refugees can fall victim to immoral actors demanding large sums of money to facilitate registration. Tigrayans who have been unable to obtain proper documentation for this and other reasons risk being thrown in jail. The lucky few that are registered are coerced to relocate to remote and inhospitable camps. As a result of this, and due to the increased insecurity created by the presence of Ethiopian and Eritrean intelligence officers operating in Nairobi, Tigrayans in Kenya are increasingly opting to remain hidden. This means that the actual number of Tigrayan refugees in Kenya is unknown.

The December 2021 abduction of Tigrayan businessman Samson Teklemichael in Nairobi in broad daylight is a prominent example of the insecurity of Tigrayan refugees in Kenya.

It also bears noting that in response to the war in Tigray, the Kenyan government tightened its borders with Ethiopia, essentially closing the only avenue open for Tigrayans fleeing conflict and ethnic-based persecution by land. Moreover, Tigrayan refugees who have been stopped at Kenyan border controls in Moyale have at different times been apprehended and returned by agents of the Ethiopian regime.

Harsh conditions facing Tigrayan refugees

Sudan hosts the largest number of documented Tigrayan refugees. An estimated 70,000 Tigrayans fled to Sudan to escape the brutal invasion and occupation of Western Tigray. While these people were welcomed with extraordinary kindness by the people of Eastern Sudan, the refugee camps to which they were relegated are located in remote and inhospitable regions with almost no basic infrastructure. As a result, international organizations have been unable to provide adequate support and Tigrayan refugees have fallen victim to extreme weather and fires.

Similarly, Tigrayans remaining in Djibouti are kept in remote camps under unbearable conditions, facing maltreatment and abuses such as rape and sexual violence including by security forces. The whereabouts of the thousands of refugees who escaped from abuses and starvation at Holhol, one of Djibouti’s remote refugee camps where over 1,000 Tigrayans remain, are unknown.

The disinterest of African media and society

Arguably, the above realities describe the failings of African governments in terms of welcoming and protecting refugees fleeing conflict. But what of other sections of African society? Why are there no responses akin to the mobilization of European civil society organizations, non-governmental bodies, religious institutions, and individuals to support Ukrainian refugees? Even taking into full account economic limitations likely to affect responses to such crises, this could potentially speak to a larger failure in terms of building pan-African solidarity, not just as a political concept but as a grassroots reality. In the specific case of the Tigray war, this is further reflected and augmented by the minimal coverage of the war in African media outlets relative, for example, to the extensive daily coverage given to the Ukraine war. Moreover, African intellectuals and intercontinental forums have shown little to no interest to address an ongoing genocide that is quickly paralleling the worst examples of mass atrocities on the continent thus far.

What can we learn from the European Response to the Ukraine crisis?

In many ways, the European response to the Ukraine crisis has been unprecedented and arguably sets a new standard for welcoming refugees from all regions including Europe itself. In the African context, the Tigrayan experience of policies and practices that endanger and harm the most vulnerable seeking safety reveals an urgent need to take these lessons on board.  With this in mind, we can tentatively outline the following suggestions.

First, we as Africans should find mechanisms for building pan-African solidarity amongst citizens that are not contingent upon the will of our governments. This can only be achieved if African media, civil society organisations, thought leaders, and other influencers commit to prioritizing what is happening on the continent. In this interconnected and highly digital age, it is no longer acceptable that an African anywhere on the continent does not know about what is happening in Tigray as much as, or more than, they know about what is occurring in Ukraine.

We as Africans should find mechanisms of building pan-African solidarity amongst citizens that are not contingent upon the will of our governments.

Second, African citizens should protest policies and practices by African governments that favour state-sanctioned violence and support regimes over vulnerable communities. We all, as Africans, are prone to fall victim to state violence and violations of human rights in our countries and this necessitates pan-African reflection on human rights for all, indigenous communities as well as refugees and migrants.

Third, refugees and migrants are rarely a burden on the host countries and communities. Those fleeing the Tigray war, for example, are generally highly educated and carry unique skills that could contribute to societies wherever they land. Harnessing these resources on the continent should be a priority. Moreover, refugees enrich host communities and facilitate regional and continental integration which the AU and its member states continue to discuss, but never materialize.

Continue Reading

Op-Eds

UK-Rwanda Refugee Deal: A Stain on President Kagame

Rwanda’s proposed refugee deal with Britain is another strike against President Paul Kagame’s claim that he is an authentic and fearless pan-Africanist who advocates for the less fortunate.

Published

on

UK-Rwanda Refugee Deal: A Stain on President Kagame
Download PDFPrint Article

In mid-April 2022, Rwanda and Britain unveiled a pilot scheme in which the latter will ship off asylum seekers who arrive in Britain “illegally” to the former for the whopping sum of £120 million. Although full details of the deal remain sketchy, it is believed that it will target mainly young male refugees who apply for political asylum in Britain. Anyone who entered the UK illegally since January 1, 2022, is liable to be transferred. Each migrant sent to Rwanda is expected to cost British taxpayers between £20,000 to £30,000. This will cover accommodation before departure, a seat on a chartered plane and their first three months of accommodation in Rwanda. Their asylum application will be processed in Rwanda and if they are successful, they will have the right to remain in Rwanda. Those whose applications fail will be deported from Rwanda to countries where they have a right to live. The plan is contingent on the passage of the Nationality and Borders Bill currently before the British Parliament. Britain is planning to send the first set of asylum seekers in May 2022, but this is highly unlikely as human rights groups will almost likely challenge this deal in court and, as a result, delay the implementation.

Rwanda’s Foreign Minister, Vincent Biruta, and Britain’s Home Secretary, Priti Patel, present the initiative as a remedy to what they deem a malfunctioning refugee and asylum system, “(T)he global asylum system is broken. Around the world, it is collapsing under the strain of real humanitarian crises, and because people traffickers exploit the current system for their own gain… This can’t go on. We need innovative solutions to put a stop to this deadly trade.” In a jointly written editorial for the UK’s Times newspaper, they portray the agreement as a humanitarian measure that would disrupt the business model of organized criminal gangs and deter migrants from putting their lives at risk.

Back in Rwanda, the pro-Kagame newspaper, The New Times of Rwanda, highlighted Rwanda’s experience in hosting refugees: “Rwanda is home to nearly 130,000 refugees from around the region.” The New Times claims that “… even those who arrived in Rwanda as refugees fleeing violence have since been integrated in the community and enjoy access to education, healthcare and financial services. This friendly policy toward refugees and migrants is in part linked to the country’s history.” It concludes by noting that “Kigali’s decision to extend a helping hand to migrants and asylum seekers in the UK who’re unable to secure residence there is very much in keeping with this longstanding policy on migrants and moral obligation to provide protection to anyone in need of safety. It is, therefore, shocking that this act of generosity has come under severe attack by some people, including sections of the media.”

Reaction in the UK has been mostly negative, ranging from the Anglican ChurchAmnesty International. A broad range of 150 organizations, including Liberty and the Refugee Council, sent an open letter to Prime Minister Boris Johnson and his Home Secretary (the UK immigration minister).  Even some MPs from Johnson’s ruling Conservative party condemned the deal. Dozens of Home Office staff have criticized the policy and are threatening to strike because of it.

Deals of this kind between Britain and Rwanda are not new. Britain tried to enter a similar agreement with Ghana and Kenya, but both rejected it, fearing a backlash from citizens. Rwanda has done similar deals before. Israel offshored several thousands of asylum-seekers, many of them Eritreans and Sudanese, to Rwanda and Uganda between 2014 and 2017. A public outcry forced Israel to abandon the scheme when evidence emerged that most of them ended up in the hands of people smugglers and were subjected to slavery when traveling back to Europe. Under a deal funded by the European Union, Rwanda has taken in evacuees from Libya. Denmark has a similar agreement with Rwanda, but it has not yet been implemented.

In 2016, Australia signed a similar deal with Nauru, a tiny island country northeast of Australia. In May 2016, Australia held 1,193 people on Nauru at the cost of $45,347 a month per person – about $1,460 a day or $534,000 a year. That same year, the EU signed a deal with Turkey under which Turkey agreed to take back “irregular migrants,” mainly from Syria, Afghanistan, Iraq, in exchange for reduced visa restrictions for Turkish citizens, €6 billion in aid to Turkey, update the EU’s customs union with Turkey, and re-energize stalled talks regarding Turkey’s accession to the European Union.

If these failed deals did not deter Britain, Rwanda’s human rights record should have. Even Kagame’s supporters concede that his human rights record is deplorable. At the 37th session of the Universal Periodic Review (a regular, formal review of the human rights records of all 193 UN Member States), Britain recommended that Rwanda “conduct transparent, credible and independent investigations into allegations of extrajudicial killings, enforced disappearances and torture, and bring perpetrators to justice.” A Rwandan refugee in London told The Guardian that, “Rwanda is a good country for image, but not for freedom of speech…Those who oppose Kagame end up in prison. The Rwandan government use[s] torture and violence against their opponents.”

The deal between Rwanda and Britain also contravenes international law. The principle of non-refoulement “… prohibits States from transferring or removing individuals from their jurisdiction or effective control when there are substantial grounds for believing that the person would be at risk of irreparable harm upon return, including persecution, torture, ill-treatment or other serious human rights violations.” The United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) notes that Britain has a duty under international law to ensure that those seeking asylum are protected. UNHCR remains firmly opposed to arrangements that seek to transfer refugees and asylum seekers to third countries in the absence of sufficient safeguards and standards. Such arrangements simply shift asylum responsibilities, evade international obligations, and are contrary to the letter and spirit of the Refugee Convention . . . [P]eople fleeing war, conflict and persecution deserve compassion and empathy. They should not be traded like commodities and transferred abroad for processing.

Rwanda is the single most densely populated state in Africa, with more than 1,000 people per square mile. It already has its fair share of refugees from neighboring countries. (Biruta told the Financial Times last month: “This program [the deal with Britain] will be dedicated to asylum seekers who are already in the UK … we’d prefer not to receive people from neighboring countries, immediate neighbors like DRC, like Burundi, Uganda or Tanzania.”

Although it has done well economically compared to many other African countries, it remains a poor nation that needs to prioritize addressing its internal economic issues rather than allowing Britain to dump its refugees on them. It is unlikely that the economic benefits of this deal will help get the average Rwandan out of poverty. If Rwanda needs more refugees, it needs to look no further than its neighbors. Many of those who will end up in Rwanda will likely be genuine refugees who would have a right to remain in Britain and white supremacists in the UK do not want them there because they do not have the right skin color.

With this deal, Johnson and Patel are pandering to the racists simply to get more votes. If this deal was in place in 1972, when Idi Amin deported Ugandans of Asian descent to the UK, Patel’s family might likely have been shipped off to Rwanda. For his part, Kagame is pandering for influence and money from Western nations. It undermines his claim that he is an authentic and fearless pan-Africanist who advocates for the less fortunate. What happened to speaking the truth to Western powers? Let us hope a judge in the UK stops this terrible deal.

This post is from a partnership between Africa Is a Country and The Elephant. We will be publishing a series of posts from their site once a week.

Continue Reading

Trending