Connect with us

Op-Eds

A Quarrel in Ali Baba’s Cave

8 min read.

With the suspension of the IEBC chief, Ezra Chiloba, over questionable procurement deals, the Commission’s collapse is now all but certain. Triggered by avarice and resurrecting the ghosts of August 2017, a change of guard at the electoral body will only further delay the search for electoral justice. How then, to deal with the original sin of Executive capture? By KWAMCHETSI MAKOKHA

Published

on

A Quarrel in Ali Baba’s Cave
Download PDFPrint Article

A decision last week by the plenary of the IEBC to send chief executive officer Ezra Chiloba on forced leave to pave way for a 90-day audit by the Kenya National Audit Office blasted open the simmering rivalries that have dogged this Commission’s tenure since it came to office in January 2017. As accusations and counter-accusations fly, it is now apparent that conflicts of interests over procurement tenders, rather than political factionalism or even the struggle to establish the truth of the August elections last year, will be the IEBC’s comeuppance.

Chiloba’s suspension triggered the resignations of commissioners Connie Nkatha Maina, who was the vice-chair, Margaret Mwachanya and Paul Kurgat. The trio’s departure, in addition to the dramatic resignation of commissioner Roselyn Akombe ahead of the October 26, 2017 presidential election re-run, denies the seven-member commission the necessary quorum of four to convene. Simply put, the Commission is paralysed.

Paralysis at the Commission will, among other things, throw a spanner in the works of the rumoured referendum on a constitutional amendment to replace the current presidential system with a parliamentary one – supposedly the end-game of the March 9 handshake between Uhuru Kenyatta and Raila Odinga.

While Ruto may have been the puppet-master who engineered the commissioners’ resignations – the influence of Ruto’s faction of the Jubilee party on the Commission has long been whispered – ostensibly to protect both his current position and his 2022 presidential ambitions, two other important casualties could well go down with a moribund IEBC: the truth of the August 2017 elections, and serious attempts at long-term electoral reform. These things, as we shall see, are not unrelated.

But first, to the ongoing drama at the Commission. Chiloba first found himself in trouble with his commissioners last year, in the messy aftermath of the presidential elections annulment, as the Commission prepared for a fresh poll. It is well worth noting that his latest suspension arises from some of the questions Chebukati raised in his leaked September 1, 2017 memo. Investigating five procurement tenders, the IEBC’s five-member Audit and Risk Committee found that Chiloba as the Commission’s chief accounting officer, committed serious violations of the Public Procurement Act in at least two instances.

While Ruto may have been the puppet-master who engineered the commissioners’ resignations – the influence of Ruto’s faction of the Jubilee party on the Commission has long been whispered – ostensibly to protect both his current position and his 2022 presidential ambitions, two other important casualties could well go down with a moribund IEBC: the truth of the August 2017 elections, and serious attempts at long-term electoral reform.

The first involved a Ksh 275 million contract with Oracle Technology Systems (Kenya) Ltd to provide election database solutions. The Audit Committee noted that: “There was no contract for provision of Oracle Database and Security Solution…between IEBC and Oracle Technology Systems (Kenya) Ltd drawn by [the Commission’s Directorate of Legal and Public Affairs] and signed by IEBC and Oracle Representatives. Instead, signed ordering documents drawn by Oracle…were provided [as evidence of a contract].”

Observing earlier that there had been no tender award notification, the committee described this situation as ‘High Risk’. More seriously, noted the committee, full implementation of the Oracle database system was only finalised on February 14, 2018, six months after the elections.

The second, once again, is tech-related: a Ksh 913 million contract, with Airtel Kenya Ltd, for the delivery of 1,553 Thuraya satellite modems – to be used for results transmission in remote areas. Signed just three weeks before the August 8 elections, in its acceptance letter, Airtel Kenya indicated that it could only deliver 1,000 modems in time. “Nonetheless,” notes the committee in the report, “the Commission proceeded to execute an agreement for 1,553 devices. Inquire why the Commission purchased 553 devices – despite the correspondence.”

The remaining 553 devices arrived two-and-a-half weeks after the elections.

IEBC chairman Wafula Chebukati and Dr Akombe lost a plenary battle to force Chiloba out of the commission following the Supreme Court’s annulment of the August 8 presidential election. At the time, attempts to obtain some answers from Chiloba for the disastrous August elections were fought off by Deputy President William Ruto, who claimed in a television interview that all the answers to the questions being raised had been provided. When Chiloba’s suspension looked irreversible last week, we are reliably informed, the three resigning commissioners consulted Ruto before taking the leap.

With Chiloba’s suspension now underway and the National Audit Office stepping in, the corruption investigation will only complicate the mystery around the 2017 elections – and further delay any efforts to fix the IEBC. Disputed elections in Kenya have nurtured a culture of rewarding suspected wrongdoers instead of punishing them. The Samuel Kivuitu-led Electoral Commission of Kenya, which presided over the disputed 2007 elections, was booted out of office at a cost of Sh68 million. Its successor, the Isaack Hassan-led Independent Electoral and Boundaries Commission received Sh315 million to leave office a year early.

Law scholar Muthomi Thiankolu observes that electoral malpractice does not occur by itself; that there are human beings behind it. “We have, since 1962, ignored them through legal sophistry. The courts’ refusal to personally sanction malpractice gives life to this perverse incentive.”

While the Kriegler Commission recommended root-and-branch electoral reforms after the 2007 elections debacle, the fact that the IEBC’s report on the 2013 elections was rejected by Bunge – there is to this day no comprehensive accounting of what happened in 2013 – suggests that even the piecemeal reforms eventually instituted under Kriegler were sabotaged by Executive capture. Accountability for electoral malfeasance remains Kenya’s political bugbear. Ironically, neither a Jubilee-run parliament, nor a demand for a popular referendum (á la the opposition’s Okoa Kenya initiative) submitted to a captured IEBC is likely to succeed.

With the resignation of the commissioners at the IEBC, a referendum appears out of the question, given the history that the opposition Coalition for Reforms and Democracy had with the Okoa Kenya (Save Kenya) initiative. After a year of public mobilization, the IEBC ruled that the referendum bill was dead on arrival because the movement had not collected the requisite one million signatures to warrant its presentation to the county assemblies for a vote.

CORD resorted to mass action outside the IEBC offices that ended in a Sh315 million buyout of the commissioner’s contract remainders, achieving the replacement of new commissioners seven months to the election.

The Audit Committee noted that: “There was no contract for provision of Oracle Database and Security Solution…between IEBC and Oracle Technology Systems (Kenya) Ltd drawn by [the Commission’s Directorate of Legal and Public Affairs] and signed by IEBC and Oracle Representatives. Instead, signed ordering documents drawn by Oracle…were provided [as evidence of a contract].”

With both the parliamentary and referendum routes to electoral justice closing, a managerial housecleaning may seem an acceptable compromise, but there are few guarantees that, as happened during the bipartisan Windsor Reform exercise, that it will not be scuttled by an Executive desperate to cling to power. Senate minority leader James Orengo and National Assembly majority leader Aden Duale appear to agree that the whole IEBC team needs to go, but none has reckoned with how long their replacements will be in coming. More dangerously, it will be harking back to the tried and failed methods of piecemeal changes to the electoral management body attempted over time.

Demands for political dialogue have significantly featured on the agenda electoral justice questions, which would entail acknowledgment of wrongdoing, punishment for election crimes, restitution for harms suffered and guarantees of non-repetition following similar disputes in the 2007, 2013 and 2017 elections.

Parliament, which has been riven by disputes over the unresolved August 2017 presidential election, was clearly doing the bidding of State House when it passed amendments to the Elections Act in the run-up to the repeat presidential election in October 2017. The amendments, which were aimed at weakening Wafula Chebukati’s authority among the commissioners, were struck down by the High Court as unconstitutional early this month. A captured Commission had by that time already unanimously endorsed Uhuru Kenyatta’s victory.

With a majority of 268 seats to NASA’s 127, Jubilee’s dominance in Parliament is not only guaranteed, it is likely to be bolstered if the trend of abortive election petitions continues. Consequently, any possibility that Bunge could become the site of genuine electoral reform is closed for the foreseeable future.

By mid February 2018 when a summary of court decisions in 244 petitions challenging the results of various races in the August 8, 2017 polls was published, Parliament had been closed off as a site of reform, turning the dream of electoral justice into a political chimera.

Over half of the 388 petitions challenging various elections had floundered for a variety of reasons — none of which had anything to do with what had happened at the ballot: Fourteen petitions were withdrawn before trial; another 14 dismissed for being filed out of time, 10 thrown out because the case papers were not served on victors; nine failed to take off because security for costs was not paid; and two could not proceed because the petitioner or their lawyers were not in court. One election winner died.

A paltry 14 petitions against the election of Members of the National Assembly and one against a governor had succeeded. Not only were the numbers in the Senate going to hold, with the Jubilee Party enjoying a majority, but the 14 by-elections for National Assembly seats posed the risk of reducing the Opposition minority from its 127.

If an incumbent has a direct interest in capturing the electoral management body to manipulate the results, then the EMB is also under pressure from crony oligarchs interested in profiting from procurement deals. Furthermore, the absence of formally funded political parties has created a gap for these very oligarchs to take control of and shape political movements. Elections in Kenya thus become a democracy auction, in which the highest bidder bags the prize.

Despite the enactment of the Political Parties Act in 2012, which provides that 0.3 per cent of all revenue should go to the Political Parties Fund to resources parties, Treasury has only allocated 0.03 per cent of revenue each year. Last year, the High Court agreed that the Orange Democratic Movement should have been paid the Sh4.1 billion owed to it from the fund, but ruled that claiming it late put the party at fault.

Nothing illustrates the desperation around the award of specific tenders and contracts more graphically than the last-minute litigation by the IEBC against the cancellation of the Sh2.5 billion ballot-printing contract to Al Ghurair of the United Arab Emirates. After contesting every court decision over eight months, the IEBC prevailed because the Court of Appeal realized that the country had run out of time to appoint a new supplier for the ballot materials.

The 2010 referendum on the draft constitution, considered one of the cleanest electoral events in recent history, gave birth to the Chickengate scandal, in which British printer Smith & Ouzman padded the cost of ballot papers in order to raise bribes for Kenyan officials awarding the tender. The British Crown Court fined the company Sh52 million and jailed its director. For its part, Kenya received the Sh52 million fine and spent it on ambulances. Three people were charged in connection with receiving bribes last year, a month to the elections.

If an incumbent has a direct interest in capturing the electoral management body to manipulate the results, then the EMB is also under pressure from crony oligarchs interested in profiting from procurement deals. Furthermore, the absence of formally funded political parties has created a gap for these very oligarchs to take control of and shape political movements. Elections in Kenya thus become a democracy auction…

The sheer scale of electoral operations has created a micro economy out of elections in Kenya, attracting a gaggle of sleaze-balls into election management. Questions have been raised over the award of Sh2.4 billion technology contracts to OT Morpho, the firm at the centre of the crisis involving the presidential election results, as well as the multi-million shilling supply of satellite phones for results transmission redundancy. Additionally, IEBC has been forking out billions of shillings in legal fees despite having a fully staffed legal department.

Instructively, criminal cases against former IEBC chief executive officer James Oswago, his deputy Wilson Shollei and managers Edward Karisa and Willy Kamanga over the purchase of Sh1.3 billion of biometric voter identification kits are still in court, six years after the Supreme Court recommended investigation and prosecution.

From the 2017 elections, a handful of election officials have been charged with petty offences relating to altering results in 2017, but accountability for major electoral breaches still remain the stuff of the political circuit.

Lucre is the reward for election managers to look the other way as politicians steal the vote. Still, with all its election problems, Kenya is already so far ahead of the pack in the region that, not unlike its steeplechase runners, it can afford to slow down the pace to allow those behind to catch up.

As it is, elections cannot be challenged in Tanzania once results are announced; in Uganda, courts can find elections flawed and still uphold the results. In Rwanda and Burundi, it never gets that serious. Unfortunately, the failure to debate and tackle questions of electoral justice loads them with grievances about exclusion of ethnicities, constructs narratives of marginalization and makes for less stable societies.

Kenya has unsuccessfully experimented with a representative commission bringing together political parties and a professional outfit, to no avail. Like the male praying mantis approaches an act of mating with the knowledge of its inevitable fate, so too have electoral commissions in Kenya come to conduct polls knowing that their heads will be shortly bitten off.

Support The Elephant.

The Elephant is helping to build a truly public platform, while producing consistent, quality investigations, opinions and analysis. The Elephant cannot survive and grow without your participation. Now, more than ever, it is vital for The Elephant to reach as many people as possible.

Your support helps protect The Elephant's independence and it means we can continue keeping the democratic space free, open and robust. Every contribution, however big or small, is so valuable for our collective future.

By

Kwamchetsi Makokha is a journalist with over two decades on the frontline of the struggle for human dignity. Co-editor (with Arthur Luvai) of the East African poetry anthology, 'Echoes across the Valley', he escapes into literature, the performing arts and agriculture. He is currently Programme Advisor at Journalists For Justice.

Op-Eds

Why Opinion Polls May Not Always Predict Election Outcomes in Kenya

This is the second in a series of articles that will review and comment on surveys related to the August 2022 general election, providing analytical tools to enable the reader to assess their credibility and potential impact.

Published

on

Why Opinion Polls May Not Always Predict Election Outcomes in Kenya
Download PDFPrint Article

This is the second in a series of pieces I have been engaged by The Elephant to write on the place of surveys in the forthcoming election.  As I noted in my first piece, I do so as objectively as I can, although for the sake of transparency I again declare that I am currently engaged as a research analyst for one of the firms whose results I review here (Trends and Insights for Africa, or TIFA).

A handful of recent polls

Since my previous piece was published at the beginning of April, the results of three credible surveys were published through the middle of May: those released by the Radio Africa Group in The Star on 18 April, by Trends and Insights for Africa (TIFA) on 5 May, and by Infotrak (sponsored by the Nation Media Group) on 12-13 May. While the first two indicate that Deputy President William Ruto was leading former Prime Minister Raila Odinga in the presidential race by 5 and 7 per cent respectively, they differ somewhat in important details, even beyond their respective headlines. They are also at odds with the most recent of these three surveys: those of Infotrak which have the two in a dead heat at 42 per cent each. I will begin with a visual comparison of the figures from the first two polls.

Survey Firm Sample Size/No. of Counties Data Collection Dates  Ruto  Odinga Others Undecided/NR
Radio Africa/The Star 4,057 / 47 1-5 April 2022 46% 41% 1% 12%
TIFA Research 2,033 / 47 22-26 April 2022 39% 32% 1% 28%
Difference -7% -9% +2% +14%

 

The first point to make is that although the TIFA results gave Ruto a larger lead margin (7 per cent vs. 5 per cent), the difference may not be significant, given that it falls almost entirely within their respective margins of error of around +/-2 per cent. The main difference is a whopping 16 per cent variance in the proportion who failed/declined to answer the presidential choice question. Two obvious questions arising from this are: (1) what might explain this gap, and (2) can any “deeper” analysis of the data suggest the “leanings” of these “silent” respondents?

Regarding the first question, no clear answer is apparent. However, it may be relevant that the Radio Africa poll was conducted by sending text messages to the sample derived from their data-base of phone numbers, whereas TIFA’s was conducted through the more standard Computer-Assisted-Telephonic-Interview (CATI) method (i.e., through live phone calls), based on the (comparable) TIFA data-base. Still, why this would make respondents in the latter survey less willing to reveal their presidential preferences is unclear.

Another puzzling issue has to do with Radio Africa’s stated margin of error, which is given as +/ 4.5 per cent. Yet with a reported sample size of 4,497, based on some 22 million registered voters (a figure against which the data were reportedly weighted), the margin of error is actually only +/-1.5 per cent. Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look less precise than they are? (I made two phone calls to journalists at The Star about this but neither was able to provide a definitive explanation.)

Further, while the article by The Star made reference to findings from two previous similar Radio Africa surveys – showing Ruto leading Odinga by a huge 29 per cent last July (i.e., 43-14 per cent), and Odinga taking the lead for the first time in March, by 4 per cent (i.e., 47-43 per cent)—no suggestion was offered as to what could account for Ruto’s regaining the lead he previously enjoyed.  Indeed, even when reporting the results in March, all The Star could offer was that “Poll ratings can go up and down so Radio Africa will continue to conduct its monthly opinion polls up to the August 9 elections.”  In any case, it remains to be seen whether the just concluded party nominations and running mate selections will further reshape the race.

Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look less precise than they are?

In addition, while the text of the article reported some results by region (i.e., North Rift, South Rift, Central, Upper Eastern, Lower Eastern, Nyanza, Western and Coast), the kind of quite useful table of results that had been included in the mid-March story was absent, as were any explicit comparisons of results at this sub-national level, leaving such calculations up to its readers to make—assuming they had kept the March results for such a purpose: e.g., an increase in support for Ruto in North Rift (from 63 per cent in March to 69 per cent now) but basically no change in Central (57 per cent in both March and April). While such changes may help to explain the overall result—the re-establishment of Ruto’s lead – it would be useful if the respective margins of error for each of the regions was also noted so that such sub-national changes from one poll to another could be put in a clear statistical perspective. But the earlier point remains: could the “Star Team” have provided any explanation as to why Odinga’s rating in Nyanza fell by 11 per cent in a little over one month?

Yet another methodological point is important to make here. If Nyanza constitutes about 13 per cent of the total sample, that generates a margin of error of +/-6 per cent, which means Odinga’s actual proportion in March (shown in The Star’s table as 78 per cent) could have been anywhere in the range of 71-84 per cent, and in April (shown as 67 per cent) in the range of 61-73 per cent.  Note here that at the low end of the March figure and the high end of the April figure there is an overlap of 2 per cent, meaning that it is possible—though unlikely—that his “true” Nyanza figures did not change at all over this period.

Could the “Star Team” have provided any explanation as to why Odinga’s rating in Nyanza fell by 11 per cent in a little over one month?

Another point: according to the Market Survey Research Association (MSRA) Guidelines, its members should interview at least 1,500 respondents in any survey reporting national (presidential) voting intention results, and while there is no such minimum for any sub-national polls (county, parliamentary constituency, ward), the margin of error should be made clear. There is, of course, no such requirement for the Radio Africa survey since the regions for which results are reported are not electoral units, even were this news organization an MSRA member (which it is not).

Stop press—another poll is out!

As I was writing this piece, the results of another national survey were released, this one by Infotrak, commissioned by the Nation Media Group. Its headline findings may be compared with TIFA’s in the same way as the latter are compared with Radio Africa’s above:

Survey Firm Sample Size/No. of Counties Data Collection Dates  Ruto  Odinga Others Undecided/NR
TIFA Research 2,033 / 47 22-26 April 2022 39% 32% 1% 28%
Infotrak 2,400 / 47 8-9 May 2022 42% 42% 1% 15%
Difference +3% +10% 0% -13%

 

Before addressing the main contrasts in these results, several points regarding methodology should be made. As Macharia Gaitho, writing an accompanying piece for the Daily Nation, pointed out, “The dates the data was [sic] collected will always have a bearing on the outcome in a fluid political situation, but unless there were very major shifts and realignments in the intervening period, even a fortnight between two polls cannot account for such variations.” This assertion makes sense given the absence of any dramatic events relevant to the fortunes of the two main contenders during the period between the two polls—the departure of Governors Alfred Mutua and Amason Kingi from Azimio to Kenya Kwanza coming just after data collection for the Nation/Infotrak poll. And he went on to add: “Other factors which influence the outcome of an opinion poll are methodology and sampling.” Note that Gaitho had raised some of these same important issues in a Daily Nation piece he authored just before the August 2017 election which I responded to and published in the Nation a few days later, identifying issues that I felt he had not sufficiently addressed.

Leaving aside the semantic error that sampling and methodology are distinct (since sampling is an inherent aspect of methodology), the factors he cites are certainly relevant: sample size and distribution across the country.

Sample size in this case is not an issue, since despite Infotrak’s being slightly larger, the respective margins of error are nearly identical: +/-2 per cent vs. +/-2.17 per cent. Further, even though Infotrak’s question wording differs slightly from TIFA’s (“…who would you vote for…?” vs. “…who do you want Kenya’s next president to be?”), it can be assumed that much of the contrast between the two surveys is a consequence of sampling. Simply put: how each sample was distributed across the country, and what the achieved distribution (whether through the “pot luck” willingness of those selected to participate, or through post-data collection weighting—or some combination of both) is for each demographic variable that might be relevant to the issue at hand: presidential candidate preference.

Unfortunately, and in contrast to TIFA’s release, the Nation gives us no basis for comparing these two samples in demographic terms. That is, while TIFA included figures for gender, age groups, and education level (the latter required by the relevant law enacted in 2012)—as well as the proportion allocated to each of the nine “zones” for which results were reported—we have no such data from the Nation (whatever Infotrak may have provided).

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the representative accuracy of a sample is its ethnic distribution. Most survey firms collect data on the ethnic make-up of its sample but, as far as I know, no survey firm has ever published it nor does the relevant Act require it. Presumably, this is for reasons of “sensitivity”—a form of “self-censorship” that appears universally accepted. This is not to suggest that ethnicity explains “everything” about the achieved results, but it is critical when gauging whether samples are truly representative. For example, in TIFA’s survey, well over half—but nowhere near all—of Ruto’s and Odinga’s “home” ethnic groups (i.e., the Kalenjin and Luo) expressed support for their respective presidential candidates. Given this reality, it is impossible to judge the comparability of the two samples involved here without knowing what proportion of the total sample in each survey is comprised of the country’s main ethnic groups. Specifically, was there a “sufficient” number of Kalenjin in the Infotrak sample, and a “sufficient” number of Luo in TIFA’s (and Radio Africa’s)? Of course, such figures should reflect “correct” random sampling based on the geographical distribution of registered voters according to the IEBC, rather than any “search” for these ethnic proportions.

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the representative accuracy of a sample is its ethnic distribution.

It should also be recognized that whether using the eight pre-2010 Constitution provinces, or TIFA’s nine “zones”, none of them is mono-ethnic, with some of the more homogeneous—Central, Nyanza and Western—having less than 90 per cent of their dominant ethnic groups (Kikuyu, Luo and Luhya, respectively). TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone” although even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent support.

Another problem arises when using survey results to predict election outcomes. While the presidential contest results of both surveys were generally presented by the media as reflecting actual 9 August ballot choices, in neither case was it reported whether all respondents were registered voters, and among those who claimed to be (assuming they were asked), how “certain” they were that they would actually vote on Election Day. Despite this, the main Nation newspaper article reporting the results refers to the survey’s respondents as “voters”. This raises the possibility that actual voter turnout (that is known to vary across the country in every election) will deviate from the samples of these three surveys, even if they all claim to have used the distribution of registered voters as their sampling “universe”.

Since this cannot be precisely known in advance even much closer to the election, it is misleading to use such survey results to suggest, let alone predict, actual outcomes, as the Daily Nation did in its front-page caption by stating that neither Ruto nor Odinga “has enough backing to cross the 50%+1 threshold to win”. (It may be assumed that those involved in producing these stories are also aware of the additional requirement of obtaining at least 25 per cent in at least 24 of the 47 counties.)

But there is an even more blatant flaw in this “run-off contest” statement: an actual voter who wishes his/her vote to count cannot be “undecided” or “refuse to answer” as one can in a survey interview, since voters must choose from actual ballot choices. In response to one of the several 2013 presidential election petitions, the Supreme Court ruled that spoiled ballots are removed from the count of “total votes cast”, so that the denominator of the calculation for each candidate is based on total valid votes cast, not the total number of people who walked into a polling station.

TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone” although even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent support.

Based on this reality, for example, the Infotrak results imply that each of the main candidates “would get” 49 per cent, since only about 1,008 of the reported total sample of 2,400 respondents mentioned Odinga and Ruto, and this figure should be divided by roughly 2,040, which is the figure we are left with after subtracting those who said they were undecided or who refused to answer the question—about 360 respondents.

In other words, even if these top two candidates are nearly tied on 9 August, it would seem that a run-off contest would be unnecessary unless the combined figure of all the other presidential candidates  exceeds 2 or 3 per cent—a much more likely prospect should Kalonzo Musyoka insist on “going it alone”.

Another contrast between the Infotrak and TIFA polls is important to point out, as it, too, could help to explain their contrasting results.

In terms of the distribution their samples, TIFA uses nine ethno-political “zones” while Infotrak (like Radio Africa) continues to use the former eight provinces. As such, the only sub-national results that can be compared (since they are used by both firms) are: Nairobi, Coast, Western and Nyanza. The table below shows the figures for these four units (comparing the TIFA figure on the left with Infotrak’s on the right, and the difference in parentheses on the far right):

Nairobi
TIFA / Infotrak
Coast
TIFA / Infotrak
Nyanza
TIFA / Infotrak
Western
TIFA / Infotrak
Ruto 25% / 33% (+8%) 26% / 29% (+3%) 21% / 18% (-3%) 37% / 33% (-4%)
Odinga 40% / 51% (+11%) 36% / 55% (+19%) 56% / 72% (+16%) 29% / 48% (+19%)

Even setting aside the higher error margins for each of these regions, which range between about +/-6 and 7 per cent—and thus equal to 12 per cent and 14 per cent spreads, based on their respective sub-national sample sizes—these contrasts are remarkable, especially the larger figures for Odinga in the Infotrak survey. (Note that given the lower Infotrak figures for “undecided” and “no response”—10 per cent and 5 per cent, respectively, as compared to TIFA’s 16 per cent and 12 per cent—Infotrak’s overall figures for both candidates are higher, as is also the case in the comparison of Radio Africa’s figures with TIFA’s.)

While the contrasting figures for Nairobi are minimal, since the 8 per cent difference between Infotrak’s and TIFA’s figure for Ruto is only 3 per cent lower than the difference in Odinga’s numbers for the other three sub-national units (Coast, Nyanza and Western), Odinga’s “Infotrak advantage” is much higher: 16 per cent, 19 per cent, and 23 per cent, respectively.  As noted, while TIFA provides the proportions allocated in its sample to each of the nine zones for which it presents results, Infotrak—or at least the Daily Nation—does not. But assuming they were roughly similar—and, as indicated, even taking the higher error margins for each into account—Gaitho’s summary point stands: that such disparate results cannot be accounted for by a minor discrepancy in the dates of the two surveys, given that no major events occurred that might have caused any significant shifts in attitudes towards either of the two main presidential candidates.

In connection with such contrasts between Infotrak and other credible survey firms in Kenya, a little history may be useful. For example, in their last surveys before the contested 2007 election, The Steadman Group gave Odinga a 2 per cent advantage over Kibaki, while Infotrak gave him a 10 per cent lead. Just before the 2013 election, Infotrak “predicted” an outright win for Odinga, whereas Ipsos’ results indicated that neither candidate would achieve this in the first round.  A little earlier, an Infotrak survey conducted at the end of December 2012 and into the first few days of 2013 gave Odinga a 12 per cent advantage over Uhuru Kenyatta (51 per cent to 39 per cent), whereas an Ipsos poll conducted only about two weeks later gave the former only a 6 per cent advantage (46 per cent to 40 per cent). Similarly, in their final surveys before the 2017 election late July, Infotrak had Odinga and Kenyatta in a virtual tie (47 per cent vs. 46 per cent) —on which basis it suggested that no one would win on the first round—whereas Ipsos gave Kenyatta a clear outright win: 52 per cent vs. 48 per cent, excluding those who claimed to be undecided or who declined to reveal their preference (which when included, generated a 47 per cent vs. 43 per cent advantage for Kenyatta), although leaving room for some minor deviation from these figures based on differential voter turnout across the country. In fact, Ipsos offered four possible voter turnout scenarios, none of which put Odinga closer than 4 per cent behind Kenyatta.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections, it is impossible to know which survey firm’s results were closer to “the truth”. But they do reveal a clear pattern: that Infotrak has consistently given more positive results to Odinga than any of the other reputable survey firms in the country.  I should stress, however, that this “track record” should not be the sole basis for dismissing Infotrak’s current figures, but it does underscore Gaitho’s point that whenever there are differences in survey firms’ results that go beyond the stated margins of error, additional scrutiny is warranted—preferably to a degree that goes beyond what the Nation Media Group offered its readers/viewers on this occasion. Of course, given the fact that they sponsored the survey, such rigorous scrutiny might have been considered “inappropriate” at best.

On the other hand, it should also be recalled that in the polls conducted just before the August, 2010 constitutional referendum, Infotrak produced results that were slightly more accurate than those of Synovate—and there were no claims of any “rigging” in response to the official results.

In any event, the promise of continued polling by at least these three firms—Infotrak, TIFA and Radio Africa—should not only provide Kenyans with an evolving picture of the possible electoral fortunes of particular candidates and political parties/coalitions (as well as identifying the issues motivating voters at both the national and sub-national levels), but also invite them to more thoroughly scrutinize the performance of these firms and of any others that may appear and attain any serious media coverage. This is so even if the announcement of deputy presidential running-mates will make the next set of polls non-comparable with those examined here.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections, it is impossible to know which survey firm’s results were closer to “the truth”.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about which no credibility doubts are raised, so that only differential voter turnout would have to be taken into account in assessing the performance of the pollsters in their final survey rounds.

A concluding comparison: in the recent, second round run-off French presidential election, the final national poll had President Emmanuel Macron defeating Marine Le Pen by 56 per cent to 44 per cent, and the official (uncontested) results gave him a 58.5 per cent to 41.5 per cent victory (just within the poll’s margin of error). Given that, so far at least, there is no evidence that Kenyans lie any more than French people do when answering survey questions, let us hope that Kenyan survey firms can both individually and collectively achieve such accuracy.

Post-script

Just after completing this piece, on May 18 TIFA released the results of another CATI survey it had conducted the day before, comprised of 1,719 respondents. This came in the immediate wake of two days of drama: first, on 15 May, the announcement by Kenya Kwanza Alliance’s presidential candidate, DP William Ruto, of his coalition’s deputy president running mate, Mathira Member of Parliament Rigathi Gachagua, and on the following day, the announcement by Azimio la Umoja’s Raila Odinga of former member of parliament and cabinet minister Martha Karua as his running mate.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about which no credibility doubts are raised.

The two main questions it sought to answer were: (1) How many Kenyans were aware of each of these running mates? (2) What were their presidential voting intentions?

For whatever reasons, it emerged than far more people were aware of Karua’s selection than of Gachagua’s (85 per cent vs. 59 per cent), a pattern which was replicated among those who expressed the intention to vote for Odinga or Ruto, respectively (90 per cent vs. 69 per cent). By contrast, awareness of Kalonzo Musyoka’s choice of running mate, Andrew Sunkuli, was far lower among both the general public and among those (few) who reported an intention to vote for Musyoka (21 per cent and 38 per cent, respectively).

But as expected, it was the results of the second issue that attracted most attention, which gave Odinga a modest but measurable lead over Ruto: 39 per cent to 35 per cent.  The central question these figures raised was whether Odinga’s jump into the lead, beyond the tie that Infotrak had reported just one week earlier, was to any degree a consequence of the identification of these two running mates, a question that will be addressed in the next piece in this series, by which time it is hoped at least one additional poll would have been conducted so as to confirm whether TIFA’s most recent figures do indeed represent a major shift in the presidential electoral terrain.

Continue Reading

Op-Eds

Tigray is Africa’s Ukraine: We Must Build Pan-African Solidarity

A genocide is taking place in Tigray. Why is there no mobilization of African civil society organizations, non-governmental bodies, religious institutions, and individuals in support of Tigrayan refugees?

Published

on

Tigray is Africa’s Ukraine: We Must Build Pan-African Solidarity
Download PDFPrint Article

Two months after the Russian invasion of Ukraine, more than  5 million Ukrainians fleeing the war have crossed the borders into other European countries. While this is largely a testament to the massive scale of the attack by Russian forces that has forced millions of Ukrainians to flee their homes in all directions, it also has a lot to do with the warm welcome and sympathy extended to these refugees by European nations.

Europeans both individually and collectively stood in solidarity with and committed to supporting Ukrainian refugees in all ways. Member states of the European Union established reception centres and facilitated the right to travel, stay, and work for all Ukrainians within days of the war starting. Families across Europe (and in the United Kingdom) volunteered to host Ukrainian families, organizations raised funds, individuals donated basic necessities, and many even travelled to borders to personally welcome Ukrainian refugees.

While this “gold standard” welcome by European countries—who are generally accused of being hostile to other (particularly black and brown) refugees—has been the subject of heated discussion, a question that is yet to be thoroughly addressed is why such solidarity is not seen in other parts of the world. More particularly, using the experiences of refugees from the Tigray war as a case study, we would like to ask why the multiple conflicts ravaging the African continent fail to inspire such a response by African countries.

The Tigray war, characterized as the world’s deadliest war, has been ongoing for seventeen months. Thus far, more than 500,000 people are reported to have died. Terrible atrocities amounting to war crimes and crimes against humanity, including scores of massacres, weaponized sexual violence, and a total humanitarian blockade have all contributed to creating conditions aptly described by the Director-General of the World Health Organization (WHO) as “hell”.  Despite the length and brutality of this conflict, however, the number of Tigrayans who have managed to escape into neighbouring African countries is relatively minuscule.

As far as we are able to establish, about 70,000 Tigrayans crossed into Sudan during the first few days of the war. We can add to these the thousands of Tigrayans who worked and lived in Djibouti before the war and the few hundreds that managed to flee to Kenya following the ethnic profiling and mass arrests they faced in Ethiopia. It is possible to argue that the number of refugees from Tigray has remained low mainly because the borders have been blocked by the Ethiopian regime and its allies. This draconian blockade has indeed been used as a tool of war by Prime Minister Abiy Ahmed to completely cut off Tigray from the rest of the world in order to hide atrocities and control the narrative. It is also believed to have the approval of key members of the international community seeking to mitigate the impact of the war on the broader Horn of Africa region and its potential contribution to the migration crisis in Europe.

Even so, taking into account the precarious situation of the millions of Tigrayans in the region itself and in the rest of Ethiopia along with well-known patterns of illicit migration from conflict areas, it is reasonable to wonder if the low number of Tigrayan refugees is due to the receptiveness—or lack thereof—of neighbouring countries as well as the blockade. With this in mind let’s look more closely at some policies and practices in the region that can be perceived as obvious deterrents to those seeking refuge.

Political and diplomatic support given by African countries to the regime in Addis Ababa 

The Tigray war is happening in the host country of the African Union (AU) and the second-most populous country on the continent. However, this conflict has not been included as an agenda item in any of the meetings of the AU heads of states that have been convened since its onset in November 2020. The only significant statement that was made regarding this conflict by the Chairperson of the AU, Moussa Faki Mahamat, was one that endorsed the war. Since this early statement, the AU has assiduously ignored the overwhelming evidence of the gruesome atrocities and violations of human rights and humanitarian laws perpetrated during this conflict. Nor has the AU acknowledged the direct involvement of Eritrea and Somalia—both members of the AU—who deployed troops into Tigray and have been credibly accused of committing grave atrocities.

Diplomatically, African countries have given cover to the Ethiopian regime in all multilateral forums including the United Nations Security Council (UNSC). The passionate and well-received speech by Kenya’s ambassador to the UN, Martin Kimani, in opposition to Russia’s war of aggression against Ukraine, makes one wonder why the same passion is absent for crises nearer home, including Tigray. Sadly, however, not only do the so-called A3 countries on the UNSC continue to frustrate action against the Ethiopian regime, African countries have voted against measures to establish investigative mechanisms into the atrocities committed in Tigray. Even more disappointingly, on the 31st of March, Kenya voted in support of a bill introduced by the Ethiopian regime to halt funding for the International Commission of Human Rights Experts set up to investigate the crimes and human rights abuses that took place in Tigray.

The AU has assiduously ignored the overwhelming evidence of the gruesome atrocities and violations of human rights and humanitarian laws perpetrated during this conflict.

These actions indicate that the AU and its member states have either failed to recognize the gravity of the human rights and humanitarian violations in Tigray or are unwilling to address violations by other member states, however grave, as a matter of policy.

Forced Repatriation to Ethiopia

This policy and the attendant practices in turn mean that Tigrayans or other minorities seeking refuge from state-sanctioned violence in the region are denied official welcome and feel insecure even when they are sheltered there as refugees under UN protection. Tigrayan refugees in the region are under continuous threat from Ethiopian and Eritrean intelligence and security officials that are fully capable of crossing borders to harm or forcibly repatriate them. Just to look a bit more closely at the experience of Tigrayan refugees in the region, in Sudan, senior Ethiopian officials and supporters of the regime have on several occasions threatened to forcefully repatriate Tigrayan refugees from the Sudanese refugee camps that are under the auspices of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).

In Djibouti, the threat of forced repatriation was realized when several Tigrayans, who had committed no known crime, were apprehended and returned to Ethiopia. This clear breach of the principle of non-refoulement has excited no response from other African governments or African Civil Society Organizations (CSOs). 

Tigrayans also live in fear of forced repatriation even in the relatively more friendly Kenya. The December 2021 abduction of Tigrayan businessman Samson Teklemichael in Nairobi in broad daylight is a prominent example of the insecurity of Tigrayan refugees in Kenya. In addition, personal accounts from Kenya suggest that newly arriving refugees can fall victim to immoral actors demanding large sums of money to facilitate registration. Tigrayans who have been unable to obtain proper documentation for this and other reasons risk being thrown in jail. The lucky few that are registered are coerced to relocate to remote and inhospitable camps. As a result of this, and due to the increased insecurity created by the presence of Ethiopian and Eritrean intelligence officers operating in Nairobi, Tigrayans in Kenya are increasingly opting to remain hidden. This means that the actual number of Tigrayan refugees in Kenya is unknown.

The December 2021 abduction of Tigrayan businessman Samson Teklemichael in Nairobi in broad daylight is a prominent example of the insecurity of Tigrayan refugees in Kenya.

It also bears noting that in response to the war in Tigray, the Kenyan government tightened its borders with Ethiopia, essentially closing the only avenue open for Tigrayans fleeing conflict and ethnic-based persecution by land. Moreover, Tigrayan refugees who have been stopped at Kenyan border controls in Moyale have at different times been apprehended and returned by agents of the Ethiopian regime.

Harsh conditions facing Tigrayan refugees

Sudan hosts the largest number of documented Tigrayan refugees. An estimated 70,000 Tigrayans fled to Sudan to escape the brutal invasion and occupation of Western Tigray. While these people were welcomed with extraordinary kindness by the people of Eastern Sudan, the refugee camps to which they were relegated are located in remote and inhospitable regions with almost no basic infrastructure. As a result, international organizations have been unable to provide adequate support and Tigrayan refugees have fallen victim to extreme weather and fires.

Similarly, Tigrayans remaining in Djibouti are kept in remote camps under unbearable conditions, facing maltreatment and abuses such as rape and sexual violence including by security forces. The whereabouts of the thousands of refugees who escaped from abuses and starvation at Holhol, one of Djibouti’s remote refugee camps where over 1,000 Tigrayans remain, are unknown.

The disinterest of African media and society

Arguably, the above realities describe the failings of African governments in terms of welcoming and protecting refugees fleeing conflict. But what of other sections of African society? Why are there no responses akin to the mobilization of European civil society organizations, non-governmental bodies, religious institutions, and individuals to support Ukrainian refugees? Even taking into full account economic limitations likely to affect responses to such crises, this could potentially speak to a larger failure in terms of building pan-African solidarity, not just as a political concept but as a grassroots reality. In the specific case of the Tigray war, this is further reflected and augmented by the minimal coverage of the war in African media outlets relative, for example, to the extensive daily coverage given to the Ukraine war. Moreover, African intellectuals and intercontinental forums have shown little to no interest to address an ongoing genocide that is quickly paralleling the worst examples of mass atrocities on the continent thus far.

What can we learn from the European Response to the Ukraine crisis?

In many ways, the European response to the Ukraine crisis has been unprecedented and arguably sets a new standard for welcoming refugees from all regions including Europe itself. In the African context, the Tigrayan experience of policies and practices that endanger and harm the most vulnerable seeking safety reveals an urgent need to take these lessons on board.  With this in mind, we can tentatively outline the following suggestions.

First, we as Africans should find mechanisms for building pan-African solidarity amongst citizens that are not contingent upon the will of our governments. This can only be achieved if African media, civil society organisations, thought leaders, and other influencers commit to prioritizing what is happening on the continent. In this interconnected and highly digital age, it is no longer acceptable that an African anywhere on the continent does not know about what is happening in Tigray as much as, or more than, they know about what is occurring in Ukraine.

We as Africans should find mechanisms of building pan-African solidarity amongst citizens that are not contingent upon the will of our governments.

Second, African citizens should protest policies and practices by African governments that favour state-sanctioned violence and support regimes over vulnerable communities. We all, as Africans, are prone to fall victim to state violence and violations of human rights in our countries and this necessitates pan-African reflection on human rights for all, indigenous communities as well as refugees and migrants.

Third, refugees and migrants are rarely a burden on the host countries and communities. Those fleeing the Tigray war, for example, are generally highly educated and carry unique skills that could contribute to societies wherever they land. Harnessing these resources on the continent should be a priority. Moreover, refugees enrich host communities and facilitate regional and continental integration which the AU and its member states continue to discuss, but never materialize.

Continue Reading

Op-Eds

UK-Rwanda Refugee Deal: A Stain on President Kagame

Rwanda’s proposed refugee deal with Britain is another strike against President Paul Kagame’s claim that he is an authentic and fearless pan-Africanist who advocates for the less fortunate.

Published

on

UK-Rwanda Refugee Deal: A Stain on President Kagame
Download PDFPrint Article

In mid-April 2022, Rwanda and Britain unveiled a pilot scheme in which the latter will ship off asylum seekers who arrive in Britain “illegally” to the former for the whopping sum of £120 million. Although full details of the deal remain sketchy, it is believed that it will target mainly young male refugees who apply for political asylum in Britain. Anyone who entered the UK illegally since January 1, 2022, is liable to be transferred. Each migrant sent to Rwanda is expected to cost British taxpayers between £20,000 to £30,000. This will cover accommodation before departure, a seat on a chartered plane and their first three months of accommodation in Rwanda. Their asylum application will be processed in Rwanda and if they are successful, they will have the right to remain in Rwanda. Those whose applications fail will be deported from Rwanda to countries where they have a right to live. The plan is contingent on the passage of the Nationality and Borders Bill currently before the British Parliament. Britain is planning to send the first set of asylum seekers in May 2022, but this is highly unlikely as human rights groups will almost likely challenge this deal in court and, as a result, delay the implementation.

Rwanda’s Foreign Minister, Vincent Biruta, and Britain’s Home Secretary, Priti Patel, present the initiative as a remedy to what they deem a malfunctioning refugee and asylum system, “(T)he global asylum system is broken. Around the world, it is collapsing under the strain of real humanitarian crises, and because people traffickers exploit the current system for their own gain… This can’t go on. We need innovative solutions to put a stop to this deadly trade.” In a jointly written editorial for the UK’s Times newspaper, they portray the agreement as a humanitarian measure that would disrupt the business model of organized criminal gangs and deter migrants from putting their lives at risk.

Back in Rwanda, the pro-Kagame newspaper, The New Times of Rwanda, highlighted Rwanda’s experience in hosting refugees: “Rwanda is home to nearly 130,000 refugees from around the region.” The New Times claims that “… even those who arrived in Rwanda as refugees fleeing violence have since been integrated in the community and enjoy access to education, healthcare and financial services. This friendly policy toward refugees and migrants is in part linked to the country’s history.” It concludes by noting that “Kigali’s decision to extend a helping hand to migrants and asylum seekers in the UK who’re unable to secure residence there is very much in keeping with this longstanding policy on migrants and moral obligation to provide protection to anyone in need of safety. It is, therefore, shocking that this act of generosity has come under severe attack by some people, including sections of the media.”

Reaction in the UK has been mostly negative, ranging from the Anglican ChurchAmnesty International. A broad range of 150 organizations, including Liberty and the Refugee Council, sent an open letter to Prime Minister Boris Johnson and his Home Secretary (the UK immigration minister).  Even some MPs from Johnson’s ruling Conservative party condemned the deal. Dozens of Home Office staff have criticized the policy and are threatening to strike because of it.

Deals of this kind between Britain and Rwanda are not new. Britain tried to enter a similar agreement with Ghana and Kenya, but both rejected it, fearing a backlash from citizens. Rwanda has done similar deals before. Israel offshored several thousands of asylum-seekers, many of them Eritreans and Sudanese, to Rwanda and Uganda between 2014 and 2017. A public outcry forced Israel to abandon the scheme when evidence emerged that most of them ended up in the hands of people smugglers and were subjected to slavery when traveling back to Europe. Under a deal funded by the European Union, Rwanda has taken in evacuees from Libya. Denmark has a similar agreement with Rwanda, but it has not yet been implemented.

In 2016, Australia signed a similar deal with Nauru, a tiny island country northeast of Australia. In May 2016, Australia held 1,193 people on Nauru at the cost of $45,347 a month per person – about $1,460 a day or $534,000 a year. That same year, the EU signed a deal with Turkey under which Turkey agreed to take back “irregular migrants,” mainly from Syria, Afghanistan, Iraq, in exchange for reduced visa restrictions for Turkish citizens, €6 billion in aid to Turkey, update the EU’s customs union with Turkey, and re-energize stalled talks regarding Turkey’s accession to the European Union.

If these failed deals did not deter Britain, Rwanda’s human rights record should have. Even Kagame’s supporters concede that his human rights record is deplorable. At the 37th session of the Universal Periodic Review (a regular, formal review of the human rights records of all 193 UN Member States), Britain recommended that Rwanda “conduct transparent, credible and independent investigations into allegations of extrajudicial killings, enforced disappearances and torture, and bring perpetrators to justice.” A Rwandan refugee in London told The Guardian that, “Rwanda is a good country for image, but not for freedom of speech…Those who oppose Kagame end up in prison. The Rwandan government use[s] torture and violence against their opponents.”

The deal between Rwanda and Britain also contravenes international law. The principle of non-refoulement “… prohibits States from transferring or removing individuals from their jurisdiction or effective control when there are substantial grounds for believing that the person would be at risk of irreparable harm upon return, including persecution, torture, ill-treatment or other serious human rights violations.” The United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) notes that Britain has a duty under international law to ensure that those seeking asylum are protected. UNHCR remains firmly opposed to arrangements that seek to transfer refugees and asylum seekers to third countries in the absence of sufficient safeguards and standards. Such arrangements simply shift asylum responsibilities, evade international obligations, and are contrary to the letter and spirit of the Refugee Convention . . . [P]eople fleeing war, conflict and persecution deserve compassion and empathy. They should not be traded like commodities and transferred abroad for processing.

Rwanda is the single most densely populated state in Africa, with more than 1,000 people per square mile. It already has its fair share of refugees from neighboring countries. (Biruta told the Financial Times last month: “This program [the deal with Britain] will be dedicated to asylum seekers who are already in the UK … we’d prefer not to receive people from neighboring countries, immediate neighbors like DRC, like Burundi, Uganda or Tanzania.”

Although it has done well economically compared to many other African countries, it remains a poor nation that needs to prioritize addressing its internal economic issues rather than allowing Britain to dump its refugees on them. It is unlikely that the economic benefits of this deal will help get the average Rwandan out of poverty. If Rwanda needs more refugees, it needs to look no further than its neighbors. Many of those who will end up in Rwanda will likely be genuine refugees who would have a right to remain in Britain and white supremacists in the UK do not want them there because they do not have the right skin color.

With this deal, Johnson and Patel are pandering to the racists simply to get more votes. If this deal was in place in 1972, when Idi Amin deported Ugandans of Asian descent to the UK, Patel’s family might likely have been shipped off to Rwanda. For his part, Kagame is pandering for influence and money from Western nations. It undermines his claim that he is an authentic and fearless pan-Africanist who advocates for the less fortunate. What happened to speaking the truth to Western powers? Let us hope a judge in the UK stops this terrible deal.

This post is from a partnership between Africa Is a Country and The Elephant. We will be publishing a series of posts from their site once a week.

Continue Reading

Trending