Connect with us

Politics

FREE, FAIR AND CREDIBLE? Turning The Spotlight On Election Observers

Published

on

Toa lock
Download PDFPrint Article

There we go again.

The Election Observation industry has generated a sharp backlash from Kenyans in being reported and perceived to have assertively blessed a hotly contested election process that was ultimately thrown out by the Supreme Court of Kenya as not meeting the minimum standards of the Constitution and Election Law. Soul searching is seriously in order.

Whether such serious introspection will happen or not is an open question. So far there have been no explanations that involve any type of concession or apology. No clear displays of humility or a sense of humour about the perceived “egg on the face”. Some groups have offered limited defensiveness and there have been a few counterclaims that Kenyans who are disappointed and/or offended fail to understand the role or work of the international observers or the internationally funded domestic observation operation. Others have been quiet and still have the opportunity to respond in a way that may help regain some confidence from Kenyan voters.

There are a few points that seem pretty obvious. A huge problem is in the communication approach employed by the major international observation groups. They ended up with a gross overplaying of the value of -and blurred important distinctions between- the actual details of the separate Preliminary Statements issued by the respective organizations on August 10. The Statements were issue the second day after the voting and counting at the polling stations and after it became clear that a fiasco was in the works—yet again—with the breakdown or failure to implement the electronic Results Transmission System, and the failure or refusal of the IEBC to be transparent about the underlying facts.

A huge problem is in the communication approach employed by the major international observation groups. They ended up with a gross overplaying of the value of -and blurred important distinctions between- the actual details of the separate Preliminary Statements issued by the respective organizations on August 10.

In spite of the fact that NDI (the U.S.-funded National Democratic Institute), the Carter Center (the Atlanta, Georgia-based NGO started by former President Jimmy Carter) and the EUEOM (European Union Election Observation Mission) operations had all had significant experience with this result transmission situation in Kenya in either 2007 or 2013, or both, all three went ahead and issued formal Preliminary Statements on an apparently pre-scheduled basis. Even in the especially alarming context of the shock of the murder of the IEBC Acting ICT Director, Chris Msando, days before the election and his replacement by his former boss who had been displaced by the Commission in June for refusing to cooperate in an audit.

In 2007, the EUEOM properly held up on issuing a Preliminary Statement after the voting given the problems with the tally (the ECK having shelved shortly before the election laptop computers purchased for them by USAID to transmit results, as we learned from the Kreigler Report). The EUEOM issued that Preliminary Statement on January 1, 2008; the second day after the ECK stopped its tally and announced a “final result”. IRI (the International Republican Institute, American counterpart with NDI) where I was Country Director and Chief of Party for the USAID-funded Election Observation was criticized, rightly in my view, for going ahead with its Preliminary Statement earlier, two days after voting with the tally still ongoing. (I would note, however, that our IRI 2007 Preliminary Statement was quite circumspect and was misunderstood by the Kenyan or international media covering it to conclude that the election was “credible” or “free and fair” or something of the sort, when the process was still ongoing.) Yet that is exactly what happened this year. I pushed assertively internally, as one of the four people who had a hand in the drafting of that Preliminary Statement (the others from Washington), to keep the Statement as reserved/conservative as possible, even though I did not yet know that the tally had been subverted.

If you take time to track down and read the Preliminary Statements (available here at The Elephant) you will notice that the EUEOM written Preliminary Statement is quite circumspect—as far as this statement goes on paper, it looks professional to me and I did not see any obvious errors at the time. The NDI Statement is much more “forward leaning” in parts, and uses the fateful word “credible” early on to describe the overall process in such a way that the Statement was obviously going to be used by others to trivialize the legal and process concerns that were already apparent and anything else irregular that might happen in the ongoing process after August 10. The NDI Statement also has one factual error that I consider to be significant and one other important characterization that I question. Nonetheless, read carefully as a whole the NDI statement does not really on paper provide the type of benediction for a successful election that was claimed by the editorial pages of the New York Times and the Washington Post and then the Trump White House spokesman on August 14.

The NDI Statement is much more “forward leaning” in parts, and uses the fateful word “credible” early on to describe the overall process in such a way that the Statement was obviously going to be used by others to trivialize the legal and process concerns that were already apparent and anything else irregular that might happen in the ongoing process after August 10.

The Carter Center Preliminary Statement is between that of the EUEOM and NDI. It is shorter and has less overall context material than NDI and less detail on the mechanics of the election itself than the EUEOM. To me it suggests a misunderstanding of the import of the electronic Results Transmission System and an overly optimistic notion of alternatives, but it is to my way of thinking clear that the process is very much outstanding and “To Be Determined” and avoids the use of overall characterizations that will inevitably be read as conclusory like NDI’s “credible”. This is what the Carter Center report actually says about the vote tally and transmission:

The mystery is how these formal written reports were then translated into the expansive words of advocacy of John Kerry as the co-lead delegate of the Carter Center delegation. Kerry as quoted in numerous sources went way beyond his brief as Carter Center Delegate. I could speculate why, but I should not have to and will not here. But I have to say that it was inevitable that Kerry, as the immediate past Secretary of State—who represented the United States and President Obama in visiting Kenya after Obama’s 2015 trip and who was Ambassador Godec’s boss in the State Department in handling American diplomacy in Kenya’s 2013 election—was the “big dog” for the media and that his words would trump not only those of others speaking for election observations, but undoubtedly the relative “fine print” of the actual written Preliminary Statements. If I was a volunteer member of an Election Observation Mission and took vacation from my job without my family to undertake the effort, I suspect I would be aggrieved at what Kerry said.

It may very well be that Kerry was simply doing what he thought made the most sense in attempting to play a diplomatic “peace making” role without being much aware of the context of the darker sides of Kenyan politics and the history of struggle behind the hopes of Kenyan to have their votes counted. Regardless, many Kenyans considered his approach deeply condescending and out of place—and if his role was to help then causing offense in this way is a problem in and of itself.

I can say from experience, and it should be obvious to all, that no one at an NGO like the Carter Center was likely to have much success “scripting” the immediate past Secretary of State, unless he asked to be scripted. So no one that works at the Carter Center is necessarily at fault for what happened unless it was their idea to recruit Kerry for this unfamiliar new role and did not get his full buy in. Regardless, it is done now, so it is time for the organizations and donors involved to seriously take stock of why it happened, how to make amends, and how to make sure it does not happen again.

The mystery is how these formal written reports were then translated into the expansive words of advocacy of John Kerry as the co-lead delegate of the Carter Center delegation. Kerry as quoted in numerous sources went way beyond his brief as Carter Center Delegate.

One obvious question is: What the rationale was for USAID to fund two separate “independent international election observation missions”? This has not been the norm in the past. In the last election in Nigeria there were two parallel U.S.-funded Election Observation Missions, but these were from NDI and IRI so you could at least make the distinction based on the relationships with the respective American political parties and their leaders. Further, the observations in Nigeria were funded by the State Department itself, not by USAID.

I wrote here in The Elephant back three months ago a summary of the story of my experience with managing an election observation program and the exit poll program for the ill-fated 2007 election: “THE DEBACLE OF 2007: How Kenyan Politics Was Frozen and an Election Stolen with US Connivance”.

As I noted then, in 2013 I consulted briefly with AfriCOG on “observing the election observers” based on my prior experience and came back to witness the voting and in particular to observe and interact with the Observation Missions.

Kenya’s leaders have historically proven quite skillful in stealing their own elections as necessary. They do not really need help from Westerners, although they have been in the habit of hiring and paying for Western consultants for their campaigns. So there is no actual need for us to “observe” these elections unless we are quite committed to add value by being thoroughly independent and credible to level the playing field a small bit in favor of the wananchi voter.

Following the Kenyan Supreme Court decision on the Presidential Petition, many Kenyans on social media have said explicitly, or implicitly, “we got this”. “Thanks for thinking of us, but you are more part of the problem than part of the solution.” Naturally, this makes me sad as an American and I think we ought to straighten this out.

Unfortunately, even in 2013, I made an unforced error, a mistake, in spite of my sobering experience from 2007. A few days after coming to Nairobi, as a favor to a friend (who probably thought he was doing a favor for me) I did a scheduled live television interview where I spent a long time in open-ended discussion about the elections. This turned out to take place shortly after then-Chairman of the IEBC, Issack Hassan, had announced he was shutting down the electronic Results Transmission System (“RTS”). Later I was quoted and criticized in a news story in The Star newspaper for saying on television the shutdown of the RTS was “not alarming”. In fuller context my “observation” was not quite as bad in the sense that I said that the situation then would turn on how the IEBC handled the original paper Forms 34 and that I would give the election an overall 5 of 10 rating at that point which would move up or down directly on that question.

Kenya’s leaders have historically proven quite skillful in stealing their own elections as necessary. They do not really need help from Westerners, although they have been in the habit of hiring and paying for Western consultants for their campaigns.

Nonetheless, I simply was not deeply enough informed to realize what was really happening at the IEBC and should not have been addressing it on live television in real time. I was not speaking for anyone other than myself but I did not turn out to be right. “Not alarming” came from a gut reaction of not wanting to be provocative, not wanting to “incite” or disrupt the pervasive “peace narrative”—all a part of that situation of being “stuck” from 2007 that my June piece here describes.

In truth, as I found out later, the acquisition of the RTS failed, or so the president of the International Foundation of Electoral Systems (IFES) testified to the U.S. Congress. Thus it was really not some technical situation that happened surprisingly after the vote in the course of a legitimately expected and reliable collection of results, but rather a situation that the key insiders should have known was going to be the case. Eventually, I learned the next year, in 2014, that at the time of the election the IEBC, in spite of the failure to have acquired and have in place the necessary system for the RTS, did not have a plan in place to handle the paper Forms 34 either! Clearly I had made myself a “useful idiot” by not being suitably skeptical of the assurances of the IEBC and its enablers. [I do not think my interview made any actual difference, but it was a cautionary lesson for me.]

After my experiences in two different roles in 2007 and then 2013, I was forced to conclude as the 2017 vote approached this year that as an American I simply was not going to be in a position to be of assistance in the existing environment. The U.S. assistance and observation program in 2007 did not stop the election from being stolen and violence from erupting in response. In 2013, many people in the U.S. government considered the assistance program successful, but from my perspective working with independent civil society, I was not satisfied. Although there was much less violence and “stability” was preserved in a sense, the election itself was clearly very badly administered, in some ways worse than in 2007. Clearly, to my way of thinking, Kenyan voters who deserved to have their votes counted were sold short. The Preliminary Statements of international observers were used in the Supreme Court by lawyers paid by the Government of Kenya to litigate against civil society on the election petition (as they use were this year, along with a clip of John Kerry speaking).

Eventually, I learned the next year, in 2014, that at the time of the election the IEBC, in spite of the failure to have acquired and have in place the necessary system for the RTS, did not have a plan in place to handle the paper Forms 34 either!

Recently I learned more about what happened in 2013. Back in 2015 I sent a Freedom of Information Act request to USAID to learn about the details of the US assistance program for that election, including whatever might turn up on the technology acquisitions. By early 2016, roughly 1800 documents had been sent from Nairobi to Washington to be reviewed for production under my request, but it was only this summer that I got release of a first group of just over 200 pages. This was just a heavily redacted copy of the “cooperative agreement” for U.S. assistance for the election between the consortium of IFES (the International Foundation of Election Systems), NDI and IRI. This provided for voter education and various training activities through NDI and IRI, but also provided for embedded technical assistance by IFES in the IEBC—continuing the role IFES has played since 2002. The agreement stressed the vital importance of the electronic Results Transmission System and provided for USAID through IFES to pay for building it out to meet the needs of the General Election having been used in the 2010 Constitutional Referendum. I am hoping to learn eventually through release of the additional documents what happened to the ill-fated acquisition. I am not comfortable, personally, saying too much about the 2017 election until I understand more about 2017—other than I will note that I do not think the Supreme Court had much choice in this year’s case unless they were just going to say “anything goes” for the future.

Following the Kenyan Supreme Court decision on the Presidential Petition, many Kenyans on social media have said explicitly, or implicitly, “we got this”. “Thanks for thinking of us, but you are more part of the problem than part of the solution.”

In the meantime, there is a lot of troubling history involving the IEBC in 2016 and 2017 and the use and acquisition of the KIEMS this year—entirely aside from anything related to the Msando murder–that seems to have been wholly ignored by the Election Observation Missions, even in their formal written Preliminary Statements. Likewise, the attacks by the President and others in government on IFES and USAID in December. Based on this it could be argued that the Election Observation Missions were simply not prepared or not willing to get into the nitty gritty of the completion for political power through elections in Kenya in such a way as to actually serve Kenyan voters as a whole. And if observers are just serving diplomatic interests of donors, they should just call themselves diplomatic observers and not claim to be independent or a part of a separate mission to assist Kenyans.

Support The Elephant.

The Elephant is helping to build a truly public platform, while producing consistent, quality investigations, opinions and analysis. The Elephant cannot survive and grow without your participation. Now, more than ever, it is vital for The Elephant to reach as many people as possible.

Your support helps protect The Elephant's independence and it means we can continue keeping the democratic space free, open and robust. Every contribution, however big or small, is so valuable for our collective future.

Avatar
By

Mr Flottman is a lawyer in the United States where he works in corporate practice on government contracts.

Continue Reading

Politics

Congo-Brazzaville Strongman Buys Secret Weapons Haul from Azerbaijan

Congo-Brazzaville’s repressive government has quietly bought an arsenal from Azerbaijan. Opponents of President Denis Sassou-Nguesso say one recent cache is designed to tighten his grip on the nation.

Published

on

Congo-Brazzaville Strongman Buys Secret Weapons Haul from Azerbaijan
Photo: Marco Longari/AFP
Download PDFPrint Article

First published by our partner OCCRP and Mail & Guardian (South Africa, in English).

In January 2020, at the Turkish port of Derince on the eastern shores of the Sea of Marmara, a huge cache of weapons was loaded onto the MV Storm. Registered in the tax haven of Vanuatu, the ship set sail with an arsenal of mortar shells, multiple launch rockets, and explosives, en route from Azerbaijan to the Republic of the Congo, better known as Congo-Brazzaville.

In total, more than 100 tons of weaponry wound its way to a building that appears to be the headquarters of Congo-Brazzaville’s elite Republican Guard, according to a confidential cargo manifest obtained by OCCRP. The cargo, estimated to be worth tens of millions of dollars, was just the latest in a series of at least 17 arms shipments sent by Azerbaijan’s Ministry of Defense to the regime of President Denis Sassou-Nguesso since 2015, according to flight plans, cargo manifests, and weapons inventories obtained by OCCRP.

Saudi Arabia was listed as the “sponsoring party” on several of the cargo manifests reviewed by reporters. It’s unclear what that sponsorship entailed, but it could mean that Riyadh paid for the weapons or the cargo deliveries.

Credit: Edin Pasovic/OCCRP Key sites for arms deals between the Republic of the Congo and Azerbaijan.

Key sites for arms deals between the Republic of the Congo and Azerbaijan. Credit: Edin Pasovic/OCCRP

There are no public records of Azerbaijan exporting these weapons, and no similar records of Congo-Brazzaville importing them. The latest transfer has sparked opposition concerns that Sassou-Nguesso is prepared to use force if necessary to maintain power as the country’s March 21 election nears.

His well-armed security services are a key reason he has ruled the Central African country for 36 years, split between two separate terms, making him one of the world’s longest-serving leaders. His party looms large over parliament, which recently changed the constitution to allow Sassou-Nguesso to run for office again, sparking local and international condemnation. The move means the 77-year-old could, in theory, run in every election for the rest of his life.

OCCRP has obtained confidential documents showing that in the eight months preceding the March 2016 election, and for over a year after it, Sassou-Nguesso’s security services bought more than 500 tons of arms from Azerbaijan in 16 separate shipments. Just weeks after the vote, the government began a brutal campaign against a militia from an opposition stronghold that lasted for more than a year.

President Denis Sassou-Nguesso is seen in 2014. Credit: Wikimedia Commons/Amanda Lucidon/White House

President Denis Sassou-Nguesso is seen in 2014. Credit: Wikimedia Commons/Amanda Lucidon/White House

Opposition leaders claim the Republican Guard used the Azerbaijani weapons in that post-election conflict, spurring a humanitarian emergency which the United Nations said affected around 140,000 people in the region of Pool, in the country’s south. Satellite imagery obtained by international media outlet The New Humanitarian appears to show widespread destruction caused by weapons like rocket launchers and explosives. (There is no way to be certain that these weapons were from Azerbaijan, since Congo-Brazzaville does not declare its arms imports.)

Since 2015, Congo-Brazzaville has bought a huge weapons stockpile from Azerbaijan, with over 500 tons of weapons delivered to the country in multiple shipments.

Sassou-Nguesso’s regime is facing one of Africa’s most severe debt crises, raising questions about how these arms shipments have been financed. Documents show that at least two consignments delivered between 2016 and 2017 were sponsored by Saudi Arabia, at a time when Riyadh was vetting Congo-Brazzaville’s application to join the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC). Given Congo-Brazzaville’s significant oil reserves, the kingdom had an incentive to have a compliant Sassou-Nguesso government in the Saudi-dominated club, according to leading arms expert Andrew Feinstein, author of The Shadow World: Inside the Global Arms Trade.

The world’s biggest arms importer, Saudi Arabia is also an unremorseful supplier of weapons to global conflict zones including Yemen, where it is fighting Iranian-backed Houthi rebels.

Flight manifests list Saudi Arabia as a “sponsoring party” on multiple arms shipments to Congo-Brazzaville, dispatched in 2016 and 2017, as Congo-Brazzaville was on the verge of OPEC membership.

Described by critics as an oil cartel whose members must be compliant with Saudi output demands, OPEC helps the kingdom dominate global oil supply. The effect this has on oil prices, in turn, can boost petroleum revenues in member states.

OPEC’s 13 members include Africa’s biggest producers, Nigeria, Angola, and Algeria. Congo-Brazzaville, which eventually joined OPEC in 2018, would have been seen as a coveted member because it is one of the continent’s top oil producers, which gives OPEC even more heft.

Azerbaijan is not a full OPEC member but it is a significant oil producer.

Feinstein added that the latest Azerbaijan shipment could have been intended to give Sassou-Nguesso the arms to enforce his political will.

“The timing of this shipment is extremely suspicious, given Sassou-Nguesso’s previous crackdowns around elections,” he said. “The government is likely preparing to quash any dissent around the polls.”

A spokesman for Congo-Brazzaville’s government did not respond to multiple requests for comment. Azerbaijan’s Ministry of Defence did not respond to a reporter’s email seeking comment, and neither did a ministry representative listed on multiple documents. Saudi Arabia’s Ministry of Defense did not respond to questions about the nature of their sponsorship of the arms deals.

Boulevard Denis Sassou-Nguesso

The most recent weapons load, addressed to the Republican Guard at 1 Boulevard Denis Sassou-Nguesso in Brazzaville in January 2020, included 775 mortar shells and over 400 cases of rockets designed to be launched out of Soviet-era trucks, the confidential cargo manifest shows. The consignment from Azerbaijan was loaded onto the MV Storm at Derince, about 1,000 kilometers southeast of Istanbul.

The exact price paid by the Congolese regime for the arms shipment could not be verified, although an expert who examined the cargo manifests said it would be worth tens of millions of dollars. A former senior diplomat with access to information about arms inventories, who asked to remain anonymous for fear of reprisal from authorities, confirmed the authenticity of the cargo manifest and other documents and noted the sale price for the arms was likely well below market value.

The port of Derince in Turkey, where the most recent arms shipment set off for Brazzaville. Credit: Wikimedia Commons

The port of Derince in Turkey, where the most recent arms shipment set off for Brazzaville. Credit: Wikimedia Commons

The documents included end-user certificates, which are issued by the country importing the arms to certify the recipient does not plan to sell them onward.

In January 2020, more than 100 tons of weaponry was sent from Azerbaijan to Congo-Brazzaville’s Republican Guard, including 775 mortar shells and over 400 cases of rockets designed to be launched out of trucks.

Pieter Wezeman, a senior researcher at the Stockholm International Peace Research Institute, said arms received at a discount are often either surplus weapons or those produced in Bulgaria or Serbia, which are both known for their cheap ordnance.

“It would be less likely that Congo-Brazzaville would be able to buy some of this equipment from … other European countries which have more restrictive arms export policies,” he said.

The Pool Offensive

The 100-ton shipment from Derince was significant, but separate documents reveal another arsenal sent from Azerbaijan between 2015 and 2017 that dwarfed it — and may have had terrifying consequences.

In total, over 500 tons of weapons, including hand grenades, mortar systems, and millions of bullets, were sent to Congo-Brazzaville in 16 shipments during those years, according to documents including inventories, end-user certificates, and cargo manifests obtained by reporters.

One end-user certificate shows five thousand grenades imported for the purposes of “training, anti-terrorism, security and stability operations.” It was signed by a special adviser to President Sassou-Nguesso on March 3, 2016, just days before the election.

After the vote, the opposition claimed the government had rigged the election in favor of Sassou-Nguesso, and unrest broke out in the capital, Brazzaville. The government blamed the unrest on a militia known as the Ninjas, made up of people mainly from the Lari ethnic group and based in the Pool region, which partially surrounds Brazzaville.

A burnt-out vehicle is seen on the road from Brazzaville to Kinkala. Credit: Philip Kleinfeld/IRIN, via The New Humanitarian

A burnt-out vehicle is seen on the road from Brazzaville to Kinkala. Credit: Philip Kleinfeld/IRIN, via The New Humanitarian

 

The weapons from Azerbaijan were then used, an opposition leader claims, to help fuel a prolonged armed conflict in Pool targeting the Ninjas. Amnesty International condemned the offensive as “an unlawful use of lethal force by the country’s security forces.” As the government pursued the Ninjas, witnesses to the carnage told Amnesty that dozens of bombs were dropped from helicopters, hitting a residential area and even a school.

“During the violence in Pool, the regime deployed a scorched earth strategy,” said Andréa Ngombet Malewa, leader of the Incarner l’Espoir political party. “The weapons that they bought from Azerbaijan went straight to that operation.”

The Baku-Brazzaville Connection

Azerbaijan has emerged as a key foreign ally of Congo-Brazzaville, providing its regime with discount arms and, perhaps more importantly, secrecy.

Azerbaijan’s Ilham Aliyev, right, is seen with Turkish leader Recep Tayyip Erdogan at a 2018 parade in Baku. Credit: Wikimedia Commons/Government of Azerbaijan

Azerbaijan’s Ilham Aliyev, right, is seen with Turkish leader Recep Tayyip Erdogan at a 2018 parade in Baku. Credit: Wikimedia Commons/Government of Azerbaijan

Buying from Ilham Aliyev, strongman of the notoriously opaque South Caucasus nation, Congo-Brazzaville could do so in the knowledge that the sales wouldn’t be reported.

Congo-Brazzaville has not reported any arms imports for more than three decades, and since there’s no arms embargo in place against the country, it isn’t required to do so. Nonetheless, a trail exists, with disclosures by other countries showing Sassou-Nguesso has been active in the arms market. In 2017, Serbia reported exporting 600 assault rifles to Congo-Brazzaville. Bulgaria sent 250 grenade launchers.

Opposition figures claim that previous shipments of weapons from Azerbaijan were used to fuel a brutal post-election offensive in 2016 that led to a humanitarian crisis.

But the Azeri weapons shipments have never been publicly reported, even though documentation seen by OCCRP shows Azerbaijan has been exporting lethal weapons to Sassou-Nguesso since at least as far back as September 2015. Some of the weapons were sourced from Transmobile, a Bulgarian company authorized to trade weapons for Azerbaijan, while others were bought from Yugoimport, a Serbian manufacturer. Neither company responded to requests for comment.

The first shipments of arms arrived in Brazzaville on Azerbaijani Air Force planes, but starting in 2017 a private carrier, Silk Way Airlines, began flying the weapons in instead. As a private carrier, Silk Way would have likely received less scrutiny than its military counterpart.

A Silk Way Airlines Boeing-737 leaves Hong Kong in 1999. Credit: Wilco

A Silk Way Airlines Boeing-737 leaves Hong Kong in 1999. Credit: Wilco

Silk Way is registered in the British Virgin Islands, a tax haven, and was previously linked to the Aliyev family. As well as previously winning lucrative contracts with the U.S. government to move ammunition and other non-lethal materials, Silk Way was found, in leaked correspondence reported by Bulgarian newspaper Trud, to have used flights with diplomatic clearance to secretly move hundreds of tons of weapons around the world, including to global conflict zones, between 2014 and 2017. The airline did not respond to a request for comment.

Braced for a Crackdown

As his regime heads to the polls on March 21, strongarm tactics mean Sassou-Nguesso is expected to win. He will reportedly face Mathias Dzon, his former finance minister from 1997 to 2002, and Guy-Brice Parfait Kolélas, who finished second in the 2016 presidential election, among others.

Saudi Arabia was listed as a “sponsoring party” in at least two arms consignments sent in 2016 and 2017, around the same time Congo-Brazzaville’s admittance to OPEC was being negotiated.

In 2016 he claimed 60 percent of the vote, with Kolélas securing just 15 percent. The U.S. slammed the government for “widespread irregularities and the arrests of opposition supporters.”

Then-U.S. Secretary of State John Kerry greets Denis Sassou Nguesso at a U.S.-Africa Summit in Washington, D.C., on August 6, 2014. Credit: U.S. Department of State/Flickr

Then-U.S. Secretary of State John Kerry greets Denis Sassou Nguesso at a U.S.-Africa Summit in Washington, D.C., on August 6, 2014. Credit: U.S. Department of State/Flickr

Experts don’t believe the opposition will fare any better this time around. Abdoulaye Diarra, a Central Africa Researcher for Amnesty International, said the government is carrying out a pre-election campaign of intimidation, harassment and arbitrary detention against its political opponents.

Fears that press freedom could be under threat ahead of the polls have risen after Raymond Malonga, a cartoonist known for satirical criticism of the authorities, was dragged from his hospital bed by plainclothes police at the beginning of February.

And now, the weapons haul from Azerbaijan has the opposition concerned about the prospect of violence around the polls.

“We are worried that the weapons that Sassou-Nguesso’s regime bought from Azerbaijan could be used to crack down on the opposition during the upcoming election,” said opposition leader Ngombet.

“They don’t want the world to see how much the Congolese people are eager for political change.”

Simon Allison, Sasha Wales-Smith, and Juliet Atellah contributed reporting.

Continue Reading

Politics

A Class That Dare Not Speak Its Name: BBI and the Tyranny of the New Kenyan Middle Class

Even as they exert coercive power in Kenya, members of this class remain largely unrecognised as a class with its own economic interests and one that holds contemptuous and racist views of Africans despite being made up of Africans.

Published

on

A Class That Dare Not Speak Its Name: BBI and the Tyranny of the New Kenyan Middle Class
Download PDFPrint Article

Despite many Kenyans’ opposition to the Building Bridges Initiative there is a sense that politicians are moving with the project full steam ahead and there is nothing the people can do about it. More perplexing is the fact that with elections just over a year away, the fear of what supporting BBI could do to their political careers does not seem to faze the politicians. What explains this powerful force against democracy?

I argue here that the aspect of the BBI — and its charade of public participation — that most passes under silence is the role of the civil service and the intelligentsia. Behind the spectacle of car grants to members of the County Assemblies is an elite that is growing in influence and power, and is pulling the puppet strings of the political class. The bribery of MCAs would have been impossible without the civil service remitting public funds into their accounts. The president would not succeed in intimidating politicians if there were no civil servants — in the form of the police and prosecutors — to arrest politicians and charge them with corruption.

The academy’s contribution to the BBI has been in controlling the social discourse. The mere fact that it was written by PhD holders brought to the BBI an aura of technical expertise with its implied neutrality. Using this aspect of BBI, the media and academics tried to tone down the political agenda of the document. They demanded that discussion of the BBI remain within the parameters of academic discourse, bombarding opponents with demands of proof that they had read the document and exact quotations, refusing to accept arguments that went beyond the text to the politics and actors surrounding the initiative. Discussing the politics of BBI was dismissed as “irrelevant”.

Two cases, both pitting male academics against women citizens, illustrate this tyranny of technocracy and academics. In both cases, the professors implicitly appealed to sexist stereotypes by suggesting that the women were irrational or uninformed. In one debate in February last year, political science professor and vice-chair of the BBI task force, Adams Oloo, singled out Jerotich Seii as one of the many Kenyans who had “fallen into a trap” of restricting her reading of the document to only the two pages discussing the proposed prime minister’s post, while leaving out all the goodies promised in the rest of the document. Jerotich was compelled to reply, “I have actually read the entire document, 156 pages.”

Likewise, earlier this month, Ben Sihanya sat at a desk strewn with paper (to suggest an erudite demeanour) and spoke in condescending tones about Linda Katiba, which was being represented by Daisy Amdany. He harangued Linda Katiba as “cry babies”, demanded discussions based on constitutional sociology and political economy, and declared that no research and no citation of authorities meant “no right to speak”. He flaunted his credentials as a constitutional lawyer with twenty years’ teaching experience and often made gestures like turning pages, writing or flipping through papers as Amdany spoke.

The conversation deteriorated at different moments when the professor accused Linda Katiba of presenting “rumors, rhetoric and propaganda”. When Amdany protested, Sihanya called for the submission of citations rather than “marketplace altercations”. The professor referred to the marketplace more than once, which was quite insensitive, given that the market is the quintessential African democratic space. That’s where ordinary Africans meet, trade and discuss. And women are often active citizens and traders at the market.

Meanwhile, anchor Waihiga Mwaura did too little too late to reign in the professor’s tantrums, having already taken the position that the media is promoting, which is that every opposition to BBI is a “No” campaign, essentially removing the opposition from the picture on the principle of a referendum taking precedence.

Both cases reveal a condescending and elitist attitude towards ordinary Kenyans expressing opinions that run counter to the status quo. The media and academy have joined forces in squeezing out ordinary voices from the public sphere through demands for academic-style discussions of BBI. When discussions of BBI first began in 2020, these two institutions bullied opponents of the process by imposing conditions for speaking. For instance, in the days before the document was released, opponents were told that it was premature to speak without the document in hand. In the days following the release of the document, demands were made of Kenyans to read the document, followed by comments that Kenyans generally do not read. The contradiction literally sounded like the media did not want Kenyans to read the BBI proposals. Now it has become typical practice for anchors and the supporters of BBI to challenge BBI opponents with obnoxious questions such as “You have talked of the problems with BBI, but what are its positive aspects?” essentially denying the political nature of BBI, and reducing the process to the cliché classroom discussion along the lines of “advantages and disadvantages of …”

Basically, what we are witnessing is autocracy by the media, the academy and the bureaucracy, where media and the academy exert symbolic power by denying alternative voices access to public speech, while the civil service intervenes in the material lives of politicians and ordinary people to coerce or bribe them into supporting BBI. Other forms of material coercion that have been reported include chiefs forcing people to give their signatures in support of the BBI.

In both these domains of speech and interactions in daily life, it is those with institutional power who are employing micro-aggression to coerce Kenyans to support BBI. This “low quality oppression”, which contrasts with the use of overt force, leaves Kenyans feeling helpless because, as Christine Mungai and Dan Aceda observe, low-quality oppression “clouds your mind and robs you of language, precision and analytical power. And it keeps you busy dealing with it so that you cannot even properly engage with more systemic problems.” In the end, despite the fact that there is no gun held to their heads, Kenyans face BBI with literally no voice.

But beyond the silencing of Kenyans, this convergence of the media, the academy and the civil service suggests that there is a class of Kenyans who are not only interested in BBI, but are also driven by a belief in white supremacy and an anti-democratic spirit against the people. I want to suggest that this group is symptomatic of “a new middle class”, or what Barbara Ehrenreich and John Ehrenreich have referred to as the “professional managerial class”, which is emerging in Kenya.

For the purposes of this article, I would define this class as one composed of people whose managerial positions within institutions give them low-grade coercive power to impose the will of the hegemony on citizens. The ideology of this class sees its members as having risen to their positions through merit (even when they are appointed through familial connections), and holds that the best way to address problems is through efficient adherence to law and technology, which are necessarily neutral and apolitical. This class also believes that its actions are necessary because citizens do not know better, and that by virtue of their appointment or their training, the members of this class have the right to direct the behaviour of ordinary citizens. Basically, this class is anti-political.

The worst part about this class is that it is a group of people who cannot recognise themselves as such. As Amber A’Lee Frost puts it, it is “a class that dare not speak its name.” This means that even as they exert coercive power in Kenya, members of this class remain largely unrecognised or discussed as a class with its own economic interests.

Even worse, this is a class that holds contemptuous – and ultimately racist – views of Africans despite being made up of Africans. For example, Mohammed Hersi, chair of the Kenya Tourism Federation, has been at the forefront of proposing the obnoxious idea that Kenya should export her labour abroad, the history of the Middle Passage notwithstanding. Despite a history of resistance to the idea that Africans should not receive any education beyond technical training, from the days of WEB Dubois to those of Harry Thuku, the Ministry of Education has introduced the Competency Based Curriculum (CBC), a new education system affirming that ideology. A few months ago, Fred Matiang’i waxed lyrical about the importance of prisons with these words which I must repeat here:

“To Mandela, prison was a school; to Malcolm X, a place of meditation; and to Kenya’s founding fathers, a place where visions of this country were crystallised. We’re reforming our prisons to be places people re-engineer their future regardless of the circumstances they come in.”

How is it possible for educated Africans to talk in public like this?

One factor is historical legacy. The civil service and institutions such as the mainstream media houses were established during colonial rule and were later Africanised with no change in institutional logic. This factor is very disturbing given that the media and the civil service in Kenya opposed nationalist struggles. During colonialism, it was the civil service, its African employees in the tribal police and the local administrations (such as chiefs and home guards), who crushed African revolt against oppression. This means that the Africans who were in the civil service were necessarily pro-colonial reactionaries with no interest in the people’s freedom.

Essentially, Kenyan independence started with a state staffed with people with no economic or political allegiance to the freedom and autonomy of Africans in Kenya. The better-known evidence of this dynamic is the independence government’s suppression of nationalist memories through, for instance, the assassination of General Baimungi Marete in 1965. What remains unspoken is the fact that the colonial institutions and ideologies remained intact after independence. Indeed, certain laws still refer to Kenya as a colony to this day.

It is also important to note that colonial era civil servants were not even European settlers, but British nationals sent in from London. This meant that the primary goal of the civil service was to protect not the settlers’ interests both those of London. Upon the handover of the state to Africans, therefore, this focus on London’s interests remained paramount, and remains so to this day,  as we can see from the involvement of the British government in education reforms, from TPAD (Teacher Performance Appraisal and Development) to the curriculum itself. This dynamic is most overt in the tourism and conservation sector, where tourism is marketed by the government using openly racist and colonial tropes, including promises to tourists that in Kenya, “the colonial legacy lives on”.

There was also a practical aspect to the dominance of these kinds of Africans in the civil service. As Gideon Mutiso tells us in his book Kenya: Politics, Policy and Society, the Africans who were appointed to the civil service had more education than the politicians, because as other Africans were engaged in the nationalist struggles, these people advanced in their studies. Upon independence, Mutiso says, the educated Kenyans began to lord it over politicians as being less educated than they were.

Mutiso’s analysis also points us to the fact that colonial control remained in Kenya through the management of the state by people whose credentials and appointments were based on western education. The insidious role of western education became that of hiding the ideology of white supremacy behind the mask of “qualifications”. As such, Africans who had a western education considered themselves superior to fellow Africans, and worse, British nationals remained civil servants in major positions even a decade into independence, under the pretext that they were technically more qualified.

Less known, and even less talked about, is the virulent anti-African dispensation in the post-independence government. The new government not only had within its ranks Africans who had fought against African self-determination during colonial rule, but also British nationals who remained in charge of key sectors after independence, among them the first minister of Agriculture Bruce McKenzie. Similarly, the only university in Kenya was staffed mainly by foreigners, a situation which students complained about during a protest in 1972.

The continuity of colonial control meant that civil servants were committed to limiting the space for democratic participation. Veteran politicians like Martin Shikuku and Jean-Marie Seroney complained that the civil service was muzzling the voice of the people which was, ideally, supposed to have an impact through their elected representatives. In 1971, for instance, Shikuku complained that the government was no longer a political organ, because “Administrative officers from PCs have assumed the role of party officials [and] civil servants have interfered so much with the party work.” Shikuku Inevitably arrived at the conclusion that “the foremost enemies of the wananchi are the country’s senior civil servants.” For his part, Seroney lamented that parliament had become toothless, because “the government has silently taken the powers of the National Assembly and given them to the civil service,” reducing parliament to “a mere rubber stamp of some unseen authority.” Both men where eventually detained without trial by Jomo Kenyatta.

However, the scenario was no different in the education sector. As Mwenda Kithinji notes, major decisions in education were made by bureaucrats rather than by academics. It was for this reason, for example, that Dr Josephat Karanja was recalled from his post as the High Commissioner to the United Kingdom to succeed Prof.  Arthur Porter as the first principal of the University of Nairobi, going over the head of Prof. Porter’s deputy, Prof. Bethwell Ogot, who was the most seasoned academic in Kenya with a more visionary idea of education.

Unfortunately, because the appointment went to a fellow Kikuyu, reactions were directed at Dr Karanja’s ethnicity, rather than his social status as a bureaucrat. Ethnicity was a convenient card with which to downplay the reality that decisions about education were being removed from the hands of academics and experts and placed in the hands of bureaucrats.

And so began the long road towards an increasingly stifling, extremely controlled administrative education system whose struggles we witness today in the CBC. As Kithinji observes, government bureaucrats regularly interfered in the academic and management affairs of the university, to the point of demanding that the introduction of new programmes receive approval from the Ministry of Education. Other measures for coercing academics to do the bidding of civil servants included imposing bonding policies and reducing budgetary allocations.

In the neoliberal era, however, this ideology of bureaucracy expanded and coopted professionals through managerial and administrative appointments. For instance, the practice of controlling academic life was now extended to academics themselves. Academics appointed as university managers began to behave like CEOs, complete with public relations officers, personal assistants and bodyguards. The role of regulating academic life in Kenya has now been turned over to the Commission for University Education whose headquarters are in the plush residential suburb of Gigiri. CUE regularly contracts its inspection work to academics who then exercise power over curriculum and accreditation under the banner of the commission.

With neoliberalism, therefore, bureaucrats and technocrats enjoy an increase in coercive power, hiding behind the anonymity provided by technology, the audit culture and its reliance on numbers, and concepts such as “quality” to justify their power as neutral, necessary and legitimate. However, the one space they now need to crack is the political space, and by coincidence, Kenya is cursed with an incompetent and incoherent political class. Life could not get better for this class than with the BBI handshake.

BBI therefore provided an ideal opportunity for an onslaught of the managerial class against the Kenyan people. The document under debate was written by PhD-holders, and initial attempts by professors and bureaucrats to defend the document in townhall debates hosted by the mainstream media backfired spectacularly. These technocrats were not convincing because they adamantly refused to answer the political questions raised around BBI, so they have taken a back seat and sent politicians off to the public to give BBI an air of legitimacy. Behind the scenes, however, support for BBI brings together the bureaucrats and the foot soldiers who are behind Uhuru, and the educated intelligentsia that is behind Raila.

And as if things could not get more stifling, Kenyans are looking favourably at the declared candidacies of Kivutha Kibwana, a former law academic, and Mukhisa Kituyi, a former United Nations bureaucrat, in the next presidential election. The point here is not their winning prospects, but the belief that maybe people with better paper credentials and institutional careers might do better than the rambling politicians. However, this idea is dangerous, because it places inordinate faith in western-educated Africans who have not articulated their political positions about African self-determination in an age when black people worldwide are engaged in decolonisation and the Black Lives Matter movement.

Basically, BBI is camouflaging the attack on politics and democracy in Kenya by a new managerial class. We are paying a heavy price for not decolonising our institutions at independence. Since independence, bureaucrats have whittled away at our cultural and institutional independence through police harassment, underfunding, the tyranny of inspections and regulatory control, and through constriction of the Kenyan public and cultural space. Even the arts and culture are tightly regulated these days, with the Ministry of Education providing themes for schools’ drama festivals and the government censoring artists in the name of morality. Worse, this new managerial class collaborates with foreign interests in a shared contempt for African self-determination.

Kenyans must be wary of academics and bureaucrats who use their credentials, acquired in colonial institutions, to bully Kenyans into silence. We must not allow bureaucrats and technocrats to make decisions that affect our lives without subjecting those decisions to public debate. We must recognise and reproach the media for legitimising the bullying from this new managerial class. And we must continue to recognise the Kenyan government as fundamentally colonial in its logic and practice and pick up the failed promise of the NASA manifesto to replace the master-slave logic of the Kenyan civil service. Most of all, we must learn to demystify education, credentials and institutional positions. Kenya is for everybody, and we all have a right to discuss and participate in what happens in our country.

Continue Reading

Politics

For J.M’s Ten Million Beggars, the Hustler vs Dynasty Narrative is a Red Herring

Hon. William Ruto’s hustler vs dynasty narrative is a shrewd way of redefining Kenyan identity politics in order to avoid playing the tribal card in his quest for the presidency.

Published

on

For J.M’s Ten Million Beggars, the Hustler vs Dynasty Narrative is a Red Herring
Download PDFPrint Article

Stifling the “hustler” vs “dynasty” debate will not save us from the imminent implosion resulting from Kenya’s obscene inequalities. While the debate is a welcome distraction from our frequent divisive tribal politics, leaders in government and society are frightened that it might lead to class wars. Our sustained subtle, yet brazen, war against the poor has made class conflict inevitable. If only we had listened to Hon. J. M. Kariuki, the assassinated former Member of Parliament for Nyandarua (1969-1975), and provided the poor with the means to develop themselves, perhaps the prospect of revolt would now be remote.

Could this be the angry ghost of J.M. Kariuki coming back to haunt us? Listen to his voice still crying from the grave, as did his supporters at a rally in 1974: “We do not want a Kenya of ten millionaires and ten million beggars. Our people who died in the forests died with a handful of soil in their right hands, believing they had fallen in a noble struggle to regain our land . . . But we are being carried away by selfishness and greed. Unless something is done now, the land question will be answered by bloodshed” (quoted by Prof. Simiyu Wandibba in his book J.M. Kariuki). Fired by this speech, his followers set ablaze 700 acres of wheat on Mzee Jomo Kenyatta’s farm in Rongai and slaughtered cattle with malice. Thus did J.M. invite his death.

What Hon. William Ruto propounds in his hustler vs dynasty debate is a shrewd way of redefining Kenyan identity politics. Ruto is re-directing the political narrative from the “us” vs “them” of tribalism, to one characterised by the poor and desperate (hustlers) who have seen subsequent governments betray their hopes for a better life, pitted against “them”, Ruto’s rivals, the offspring of politicians born to unfair and unearned privilege.

Wycliffe Muga, the Star newspaper columnist, has eloquently described them as the “sons of a hereditary political elite who absorbed all the benefits that came with independence, leaving ‘the rest of us’ destitute and having no choice but to beg for the crumbs under their table.” By opting for an alternative approach, Ruto hopes to avoid playing the tribal card to attain the presidency. For, besides his own, he would need the support of at least one other of the five big tribes who often reserve support for their own sons unless there is a brokered alliance. But even then, the underlying logic of Kenyan politics remains that of identity politics, which creates a binary narrative of “us” against “them”.

Meanwhile, Ruto has not only radicalised the poor, but he has also hastened the country’s hour of reckoning — judgement for the years of neglect of the poor — and this may ignite the tinder sooner we imagine.

In their article in The Elephant, Dauti Kahura and Akoko Akech observe that, “Ruto might have belatedly discovered the great socio-economic divide between the walala-hoi and the walala-hai in Kenya”. Ruto has galvanised the poor and their plight around the banner of the “hustler nation”, a nation aspiring to erase the tribal or geographical lines that have kept Kenyans apart. As a result the poor are restless as they compare their state with the ease of the lives of the affluent. But Ruto is not organising to awaken class-consciousness among the exploited.  ‘As Thandika Mkandawire, citing Karl Marx, observed, “The existence of class may portend class struggles, but it does not automatically trigger them. It is not enough that classes exist in themselves, they must also be for themselves”’, Kahura and Akech further reiterate.

The problem kicks in immediately he points to the “dynasty”. In juxtaposing the hustlers and dynasty, the poor find a target of hate, an object of their wrath. This situation can easily slide into violence, the violence emerging only when the “us” see themselves as all good and the “them” as all evil.

I worry this controversy has led us to that radicalisation stage where the poor see themselves as the good children of light fighting evil forces of darkness. In our case, the so-called hustler nation believe they are against the deep-state which doesn’t care about them but wants to give to the dynasty that which is due to them. They believe that this collusion between deep-state and dynasty is preventing them from reaching prosperity and so they blame their situation on those who they perceive to be the cause of their wretchedness. Interestingly, the colonial state always feared the day when the masses would rise up and topple it. Unfortunately, Ruto is using the crisis of the underclass created by the colonial state and perpetuated by the political class for political expediency and for his own self-advancement.

By declaring himself the saviour of the hustlers from the dynasties, Ruto — who is devoid of any pro-democracy and pro-suffering citizens political credentials — is perceived to be antagonising the Kenyatta family’s political and financial interests. He has with precision stoked the anger of the poor against particular political elites he calls dynasties and the Odingas, the Kenyattas, the Mois and their associates have become the hustler nation’s enemy. So, one understands why President Uhuru Kenyatta considers Ruto’s dynasty vs hustler debate “a divisive and a major threat to the country’s security”, which he fears may degenerate into class warfare.

Hon. Paul Koinange, Chairman of the Parliamentary Administration and Security Committee errs in his call to criminalise the hustler vs dynasty narrative. If this is hate speech, as Koinange wants it classified, then neglect of the poor by their government is a worse form of hate speech. The application of policies favouring tender-preneurs at the expense of the majority poor, landless and unemployed will incite Kenyans against each other faster than the hustler vs dynasty narrative. The failure to provide public services for the poor and the spiralling wealth of the political class must be confronted.

We have been speeding down this slippery slope for years. According to the Kenya National Bureau of Statistics (KNBS) data released in December 2020, only 2.92 million Kenyans work in the formal sector, of which 1.34 million or 45.9 per cent earn less than Sh30,000. If we accept that the informal sector employs another 15 million Kenyans, an overwhelming majority (71 per cent) would be in micro-scale enterprises or in small-scale enterprises (which make up 26 per cent). This implies that 97 per cent of our enterprises are micro or small, and these are easily wound up. The situation is exasperated by the opulence at the top. The UK-based New World Wealth survey (2014) conducted over 5 years paints a grim picture of wealth distribution in Kenya. Of the country’s 43.1 million people then, 46 per cent lived below the poverty line, surviving on less than Sh172 ($2) a day.

The report shows that nearly two-thirds of Kenya’s Sh4.3 trillion ($50 billion) economy is controlled by a tiny clique of 8,300 super-wealthy individuals, highlighting the huge inequality between the rich and the poor. Without a clear understanding of these disparities, it is difficult to evaluate the currents that are conducive to the widening of this gap not to mention those that would bridge it. Hon. Koinange should be addressing these inequalities that the masses are awakening to rather than combatting the hustler narrative. Our government must be intentional in levelling the playing field, or live in perpetual fear like the British colonials who feared mass revolt across imaginary ethnic lines.

In Kenya, past injustices have yielded gross inequalities. In Reading on inequality in Kenya: Sectoral Dynamics and Perceptions, Okello and Gitau illustrate how state power is still being used to perpetuate differences in the sharing of political and economic welfare. Okello further observes that: “In a country where for a long time economic and political power was/has been heavily partisan, where the state appropriated for itself the role of being the agency for development, and where politics is highly ethnicised, the hypothesis of unequal treatment has been so easy to build.”

This, and not the euphoria of the hustler nation, is the pressure cooker that is about to explode. The horizontal manifestation of inequality stemming from the failure of state institutions and policies that have continued to allow inequalities to fester is what should be of concern to the state. How can the government not see the risk such extreme economic disparities within the population pose for the nation’s stability?

Continue Reading

Trending