Why Opinion Polls May Not Always Predict
Election Outcomes in Kenya

By Tom Wolf

This is the second in a series of pieces I have been engaged by The Elephant to write on the place of
surveys in the forthcoming election. As I noted in my first piece, I do so as objectively as I can,
although for the sake of transparency I again declare that I am currently engaged as a research
analyst for one of the firms whose results I review here (Trends and Insights for Africa, or TIFA).

A handful of recent polls

Since my previous piece was published at the beginning of April, the results of three credible
surveys were published through the middle of May: those released by the Radio Africa Group in The
Star on 18 April, by Trends and Insights for Africa (TIFA) on 5 May, and by Infotrak (sponsored by
the Nation Media Group) on 12-13 May. While the first two indicate that Deputy President William
Ruto was leading former Prime Minister Raila Odinga in the presidential race by 5 and 7 per cent
respectively, they differ somewhat in important details, even beyond their respective headlines. They
are also at odds with the most recent of these three surveys: those of Infotrak which have the two in
a dead heat at 42 per cent each. I will begin with a visual comparison of the figures from the first
two polls.


https://www.theelephant.info/op-eds/2022/04/01/the-political-polling-season-is-upon-us-what-you-need-to-know-part-i/

Sample Data Collection

Survey Firm Size/No. of D Ruto Odinga Others Undecided/NR
. ates
Counties
g{fadrlo Africa/The 4 057/ 47 1-5 April 2022 46% 41% 1%  12%
TIFA Research 2,033 /47 22-26 April 2022  39% 32% 1% 28%
Difference 7% -9% +2% +14%

The first point to make is that although the TIFA results gave Ruto a larger lead margin (7 per cent
vs. b per cent), the difference may not be significant, given that it falls almost entirely within their
respective margins of error of around +/-2 per cent. The main difference is a whopping 16 per cent
variance in the proportion who failed/declined to answer the presidential choice question. Two
obvious questions arising from this are: (1) what might explain this gap, and (2) can any “deeper”
analysis of the data suggest the “leanings” of these “silent” respondents?

Regarding the first question, no clear answer is apparent. However, it may be relevant that the
Radio Africa poll was conducted by sending text messages to the sample derived from their data-
base of phone numbers, whereas TIFA’s was conducted through the more standard Computer-
Assisted-Telephonic-Interview (CATI) method (i.e., through live phone calls), based on the
(comparable) TIFA data-base. Still, why this would make respondents in the latter survey less willing
to reveal their presidential preferences is unclear.

Another puzzling issue has to do with Radio Africa’s stated margin of error, which is given as +/ 4.5
per cent. Yet with a reported sample size of 4,497, based on some 22 million registered voters (a
figure against which the data were reportedly weighted), the margin of error is actually only +/-1.5
per cent. Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look less
precise than they are? (I made two phone calls to journalists at The Star about this but neither was
able to provide a definitive explanation.)

Further, while the article by The Star made reference to findings from two previous similar Radio
Africa surveys - showing Ruto leading Odinga by a huge 29 per cent last July (i.e., 43-14 per cent),
and Odinga taking the lead for the first time in March, by 4 per cent (i.e., 47-43 per cent)—no
suggestion was offered as to what could account for Ruto’s regaining the lead he previously
enjoyed. Indeed, even when reporting the results in March, all The Star could offer was that “Poll
ratings can go up and down so Radio Africa will continue to conduct its monthly opinion polls up to
the August 9 elections.” In any case, it remains to be seen whether the just concluded party
nominations and running mate selections will further reshape the race.

Why would the “Star Team” who produced the story want to make their findings look
less precise than they are?

In addition, while the text of the article reported some results by region (i.e., North Rift, South Rift,
Central, Upper Eastern, Lower Eastern, Nyanza, Western and Coast), the kind of quite useful table
of results that had been included in the mid-March story was absent, as were any explicit
comparisons of results at this sub-national level, leaving such calculations up to its readers to
make—assuming they had kept the March results for such a purpose: e.g., an increase in support for
Ruto in North Rift (from 63 per cent in March to 69 per cent now) but basically no change in Central
(57 per cent in both March and April). While such changes may help to explain the overall



result—the re-establishment of Ruto’s lead - it would be useful if the respective margins of error for
each of the regions was also noted so that such sub-national changes from one poll to another could
be put in a clear statistical perspective. But the earlier point remains: could the “Star Team” have
provided any explanation as to why Odinga’s rating in Nyanza fell by 11 per cent in a little over one
month?

Yet another methodological point is important to make here. If Nyanza constitutes about 13 per cent
of the total sample, that generates a margin of error of +/-6 per cent, which means Odinga’s actual
proportion in March (shown in The Star’s table as 78 per cent) could have been anywhere in the
range of 71-84 per cent, and in April (shown as 67 per cent) in the range of 61-73 per cent. Note
here that at the low end of the March figure and the high end of the April figure there is an overlap
of 2 per cent, meaning that it is possible—though unlikely—that his “true” Nyanza figures did not
change at all over this period.

Could the “Star Team” have provided any explanation as to why Odinga’s rating in
Nyanza fell by 11 per cent in a little over one month?

Another point: according to the Market Survey Research Association (MSRA) Guidelines, its
members should interview at least 1,500 respondents in any survey reporting national (presidential)
voting intention results, and while there is no such minimum for any sub-national polls (county,
parliamentary constituency, ward), the margin of error should be made clear. There is, of course, no
such requirement for the Radio Africa survey since the regions for which results are reported are
not electoral units, even were this news organization an MSRA member (which it is not).

Stop press—another poll is out!

As I was writing this piece, the results of another national survey were released, this one by Infotrak,
commissioned by the Nation Media Group. Its headline findings may be compared with TIFA’s in the
same way as the latter are compared with Radio Africa’s above:

Sample Size/No. of Data Collection

Survey Firm Ruto Odinga Others Undecided/NR

Counties Dates
TIFA Research 2,033 /47 22-26 April 2022 39% 32% 1% 28%
Infotrak 2,400 /47 8-9 May 2022 42% 42% 1% 15%
Difference +3% +10% 0% -13%

Before addressing the main contrasts in these results, several points regarding methodology should
be made. As Macharia Gaitho, writing an accompanying piece for the Daily Nation, pointed out, “The
dates the data was [sic] collected will always have a bearing on the outcome in a fluid political
situation, but unless there were very major shifts and realignments in the intervening period, even a
fortnight between two polls cannot account for such variations.” This assertion makes sense given
the absence of any dramatic events relevant to the fortunes of the two main contenders during the
period between the two polls—the departure of Governors Alfred Mutua and Amason Kingi from
Azimio to Kenya Kwanza coming just after data collection for the Nation/Infotrak poll. And he went
on to add: “Other factors which influence the outcome of an opinion poll are methodology and
sampling.” Note that Gaitho had raised some of these same important issues in a Daily Nation piece
he authored just before the August 2017 election which I responded to and published in the Nation a
few days later, identifying issues that I felt he had not sufficiently addressed.



https://nation.africa/kenya/blogs-opinion/opinion/why-opinion-poll-results-are-questionable-429296
https://nation.africa/kenya/blogs-opinion/opinion/why-opinion-poll-results-are-questionable-429296
https://nation.africa/kenya/blogs-opinion/opinion/why-opinion-poll-results-are-questionable-429296

Leaving aside the semantic error that sampling and methodology are distinct (since sampling is an
inherent aspect of methodology), the factors he cites are certainly relevant: sample size and
distribution across the country.

Sample size in this case is not an issue, since despite Infotrak’s being slightly larger, the respective
margins of error are nearly identical: +/-2 per cent vs. +/-2.17 per cent. Further, even though
Infotrak’s question wording differs slightly from TIFA’s (“...who would you vote for...?” vs. “...who do
you want Kenya'’s next president to be?”), it can be assumed that much of the contrast between the
two surveys is a consequence of sampling. Simply put: how each sample was distributed across the
country, and what the achieved distribution (whether through the “pot luck” willingness of those
selected to participate, or through post-data collection weighting—or some combination of both) is
for each demographic variable that might be relevant to the issue at hand: presidential candidate
preference.

Unfortunately, and in contrast to TIFA’s release, the Nation gives us no basis for comparing these
two samples in demographic terms. That is, while TIFA included figures for gender, age groups, and
education level (the latter required by the relevant law enacted in 2012)—as well as the proportion
allocated to each of the nine “zones” for which results were reported—we have no such data from
the Nation (whatever Infotrak may have provided).

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the
representative accuracy of a sample is its ethnic distribution. Most survey firms collect data on the
ethnic make-up of its sample but, as far as [ know, no survey firm has ever published it nor does the
relevant Act require it. Presumably, this is for reasons of “sensitivity”—a form of “self-censorship”
that appears universally accepted. This is not to suggest that ethnicity explains “everything” about
the achieved results, but it is critical when gauging whether samples are truly representative. For
example, in TIFA’s survey, well over half—but nowhere near all—of Ruto’s and Odinga’s “home”
ethnic groups (i.e., the Kalenjin and Luo) expressed support for their respective presidential
candidates. Given this reality, it is impossible to judge the comparability of the two samples involved
here without knowing what proportion of the total sample in each survey is comprised of the
country’s main ethnic groups. Specifically, was there a “sufficient” number of Kalenjin in the
Infotrak sample, and a “sufficient” number of Luo in TIFA’s (and Radio Africa’s)? Of course, such
figures should reflect “correct” random sampling based on the geographical distribution of
registered voters according to the IEBC, rather than any “search” for these ethnic proportions.

Of course, for most political surveys in Kenya the most salient variable in assessing the
representative accuracy of a sample is its ethnic distribution.

It should also be recognized that whether using the eight pre-2010 Constitution provinces, or TIFA’s
nine “zones”, none of them is mono-ethnic, with some of the more homogeneous—Central, Nyanza
and Western—having less than 90 per cent of their dominant ethnic groups (Kikuyu, Luo and Luhya,
respectively). TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone”
although even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent
support.

Another problem arises when using survey results to predict election outcomes. While the
presidential contest results of both surveys were generally presented by the media as reflecting
actual 9 August ballot choices, in neither case was it reported whether all respondents were
registered voters, and among those who claimed to be (assuming they were asked), how “certain”
they were that they would actually vote on Election Day. Despite this, the main Nation newspaper


http://kenyalaw.org:8181/exist/kenyalex/actview.xql?actid=No.%2039%20of%202012

article reporting the results refers to the survey’s respondents as “voters”. This raises the possibility
that actual voter turnout (that is known to vary across the country in every election) will deviate
from the samples of these three surveys, even if they all claim to have used the distribution of
registered voters as their sampling “universe”.

Since this cannot be precisely known in advance even much closer to the election, it is misleading to
use such survey results to suggest, let alone predict, actual outcomes, as the Daily Nation did in its
front-page caption by stating that neither Ruto nor Odinga “has enough backing to cross the 50%+1
threshold to win”. (It may be assumed that those involved in producing these stories are also aware
of the additional requirement of obtaining at least 25 per cent in at least 24 of the 47 counties.)

But there is an even more blatant flaw in this “run-off contest” statement: an actual voter who
wishes his/her vote to count cannot be “undecided” or “refuse to answer” as one can in a survey
interview, since voters must choose from actual ballot choices. In response to one of the several
2013 presidential election petitions, the Supreme Court ruled that spoiled ballots are removed from
the count of “total votes cast”, so that the denominator of the calculation for each candidate is based
on total valid votes cast, not the total number of people who walked into a polling station.

TIFA’s data indicates Lower Eastern is the most ethnically homogenous “zone” although
even here, Kalonzo Musyoka, the leading Kamba candidate, only polled at 15 per cent
support.

Based on this reality, for example, the Infotrak results imply that each of the main candidates “would
get” 49 per cent, since only about 1,008 of the reported total sample of 2,400 respondents
mentioned Odinga and Ruto, and this figure should be divided by roughly 2,040, which is the figure
we are left with after subtracting those who said they were undecided or who refused to answer the
question—about 360 respondents.

In other words, even if these top two candidates are nearly tied on 9 August, it would seem that a
run-off contest would be unnecessary unless the combined figure of all the other presidential
candidates exceeds 2 or 3 per cent—a much more likely prospect should Kalonzo Musyoka insist on
“going it alone”.

Another contrast between the Infotrak and TIFA polls is important to point out, as it, too, could help
to explain their contrasting results.

In terms of the distribution their samples, TIFA uses nine ethno-political “zones” while Infotrak (like
Radio Africa) continues to use the former eight provinces. As such, the only sub-national results that
can be compared (since they are used by both firms) are: Nairobi, Coast, Western and Nyanza. The
table below shows the figures for these four units (comparing the TIFA figure on the left with
Infotrak’s on the right, and the difference in parentheses on the far right):

Nairobi Coast Nyanza Western
TIFA / Infotrak TIFA / Infotrak TIFA /Infotrak TIFA / Infotrak

Ruto  25%/33% (+8%) 26% /29% (+3%) 21%/18% (-3%) 37% / 33% (-4%)
Odinga 40% / 51% (+11%) 36% / 55% (+19%) 56% / 72% (+16%) 29% / 48% (+19%)

Even setting aside the higher error margins for each of these regions, which range between about
+/-6 and 7 per cent—and thus equal to 12 per cent and 14 per cent spreads, based on their



respective sub-national sample sizes—these contrasts are remarkable, especially the larger figures
for Odinga in the Infotrak survey. (Note that given the lower Infotrak figures for “undecided” and
“no response”—10 per cent and 5 per cent, respectively, as compared to TIFA’s 16 per cent and 12
per cent—Infotrak’s overall figures for both candidates are higher, as is also the case in the
comparison of Radio Africa’s figures with TIFA’s.)

While the contrasting figures for Nairobi are minimal, since the 8 per cent difference between
Infotrak’s and TIFA’s figure for Ruto is only 3 per cent lower than the difference in Odinga’s
numbers for the other three sub-national units (Coast, Nyanza and Western), Odinga’s “Infotrak
advantage” is much higher: 16 per cent, 19 per cent, and 23 per cent, respectively. As noted, while
TIFA provides the proportions allocated in its sample to each of the nine zones for which it presents
results, Infotrak—or at least the Daily Nation—does not. But assuming they were roughly
similar—and, as indicated, even taking the higher error margins for each into account—Gaitho’s
summary point stands: that such disparate results cannot be accounted for by a minor discrepancy
in the dates of the two surveys, given that no major events occurred that might have caused any
significant shifts in attitudes towards either of the two main presidential candidates.

In connection with such contrasts between Infotrak and other credible survey firms in Kenya, a little
history may be useful. For example, in their last surveys before the contested 2007 election, The
Steadman Group gave Odinga a 2 per cent advantage over Kibaki, while Infotrak gave him a 10 per
cent lead. Just before the 2013 election, Infotrak “predicted” an outright win for Odinga, whereas
Ipsos’ results indicated that neither candidate would achieve this in the first round. A little earlier,
an Infotrak survey conducted at the end of December 2012 and into the first few days of 2013 gave
Odinga a 12 per cent advantage over Uhuru Kenyatta (51 per cent to 39 per cent), whereas an Ipsos
poll conducted only about two weeks later gave the former only a 6 per cent advantage (46 per cent
to 40 per cent). Similarly, in their final surveys before the 2017 election late July, Infotrak had
Odinga and Kenyatta in a virtual tie (47 per cent vs. 46 per cent) —on which basis it suggested that
no one would win on the first round—whereas Ipsos gave Kenyatta a clear outright win: 52 per cent
vs. 48 per cent, excluding those who claimed to be undecided or who declined to reveal their
preference (which when included, generated a 47 per cent vs. 43 per cent advantage for Kenyatta),
although leaving room for some minor deviation from these figures based on differential voter
turnout across the country. In fact, Ipsos offered four possible voter turnout scenarios, none of
which put Odinga closer than 4 per cent behind Kenyatta.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections, it is
impossible to know which survey firm’s results were closer to “the truth”. But they do reveal a clear
pattern: that Infotrak has consistently given more positive results to Odinga than any of the other
reputable survey firms in the country. I should stress, however, that this “track record” should not
be the sole basis for dismissing Infotrak’s current figures, but it does underscore Gaitho’s point that
whenever there are differences in survey firms’ results that go beyond the stated margins of error,
additional scrutiny is warranted—preferably to a degree that goes beyond what the Nation Media
Group offered its readers/viewers on this occasion. Of course, given the fact that they sponsored the
survey, such rigorous scrutiny might have been considered “inappropriate” at best.

On the other hand, it should also be recalled that in the polls conducted just before the August, 2010
constitutional referendum, Infotrak produced results that were slightly more accurate than those of
Synovate—and there were no claims of any “rigging” in response to the official results.

In any event, the promise of continued polling by at least these three firms—Infotrak, TIFA and
Radio Africa—should not only provide Kenyans with an evolving picture of the possible electoral
fortunes of particular candidates and political parties/coalitions (as well as identifying the issues
motivating voters at both the national and sub-national levels), but also invite them to more



thoroughly scrutinize the performance of these firms and of any others that may appear and attain
any serious media coverage. This is so even if the announcement of deputy presidential running-
mates will make the next set of polls non-comparable with those examined here.

Of course, given the disputed nature of the official results in all three of these elections,
it is impossible to know which survey firm'’s results were closer to “the truth”.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about which no
credibility doubts are raised, so that only differential voter turnout would have to be taken into
account in assessing the performance of the pollsters in their final survey rounds.

A concluding comparison: in the recent, second round run-off French presidential election, the final
national poll had President Emmanuel Macron defeating Marine Le Pen by 56 per cent to 44 per
cent, and the official (uncontested) results gave him a 58.5 per cent to 41.5 per cent victory (just
within the poll’s margin of error). Given that, so far at least, there is no evidence that Kenyans lie
any more than French people do when answering survey questions, let us hope that Kenyan survey
firms can both individually and collectively achieve such accuracy.

Post-script

Just after completing this piece, on May 18 TIFA released the results of another CATI survey it had
conducted the day before, comprised of 1,719 respondents. This came in the immediate wake of two
days of drama: first, on 15 May, the announcement by Kenya Kwanza Alliance’s presidential
candidate, DP William Ruto, of his coalition’s deputy president running mate, Mathira Member of
Parliament Rigathi Gachagua, and on the following day, the announcement by Azimio la Umoja’s
Raila Odinga of former member of parliament and cabinet minister Martha Karua as his running
mate.

The most useful data, however, would be the actual results announced by IEBC about
which no credibility doubts are raised.

The two main questions it sought to answer were: (1) How many Kenyans were aware of each of
these running mates? (2) What were their presidential voting intentions?

For whatever reasons, it emerged than far more people were aware of Karua’s selection than of
Gachagua’s (85 per cent vs. 59 per cent), a pattern which was replicated among those who
expressed the intention to vote for Odinga or Ruto, respectively (90 per cent vs. 69 per cent). By
contrast, awareness of Kalonzo Musyoka’s choice of running mate, Andrew Sunkuli, was far lower
among both the general public and among those (few) who reported an intention to vote for
Musyoka (21 per cent and 38 per cent, respectively).

But as expected, it was the results of the second issue that attracted most attention, which gave
Odinga a modest but measurable lead over Ruto: 39 per cent to 35 per cent. The central question
these figures raised was whether Odinga’s jump into the lead, beyond the tie that Infotrak had
reported just one week earlier, was to any degree a consequence of the identification of these two
running mates, a question that will be addressed in the next piece in this series, by which time it is
hoped at least one additional poll would have been conducted so as to confirm whether TIFA’s most
recent figures do indeed represent a major shift in the presidential electoral terrain.



Published by the good folks at The Elephant.

The Elephant is a platform for engaging citizens to reflect, re-member and re-envision their society
by interrogating the past, the present, to fashion a future.

Follow us on Twitter.


https://www.theelephant.info/?utm_source=pdf&utm_campaign=pdf
https://twitter.com/theelephantinfo

