Connect with us

Politics

BLACK, RED AND GREEN: The story behind the Kenyan flag

13 min read.

The history of Kenya’s flag reflects the messy tale of the country’s struggle for independence as well as the unresolved contradictions and disputes that continue to haunt the nation. By PATRICK GATHARA

Published

on

BLACK, RED AND GREEN: The story behind the Kenyan flag
Download PDFPrint Article

Fifty-five years ago, on July 26, 1963, the national flag of the soon to be newly independent state of Kenya was unveiled. The standard was typical of the country that had created it – cobbled together by an elite but imbued with pretensions at unity and forging common cause with common folk.

In those heady days, as Kenya geared up to party, one could be forgiven for ignoring the tensions bubbling underneath. The country was in transition and the previous two years had been marked by political crisis, brinkmanship and even threats of war and secession. As described in 1964 by Guardian journalist Clyde Sanger and former official in the Kenyan colonial administration, John Nottingham, “During this period Kenya first experienced six weeks when neither [of the two major political parties, the Kenya African National Union or the Kenya African Democratic Union] would form a government and [Governor Patrick Renison] told visitors he was prepared to rule by decree; 10 months in which K.A.D.U., with backing from Michael Blundell’s New Kenya Party and Arvind Jamidar’s Kenya Indian Congress, carried on a minority government sustained by more than a dozen nominated members; and a year in which K.A.N.U. and K.A.D.U. uneasily joined in a coalition which was as full of frustrations as it was of intrigues. The politics of nation-building could not even begin until K.A.N.U. had fought and won a straight democratic election”.

Today, the messy story of Kenya’s struggle for independence has largely been swept under the symbolism of the flag, yet the contradictions and disputes that gave rise to it continue to haunt the nation as they were never fully resolved. The tale of the flag itself is a manifestation of these issues.

Symbolism

Historically, flags were linked to conflict. “The primordial rag dipped in the blood of a conquered enemy and lifted high on a stick – that wordless shout of victory and dominion – is a motif repeated millions of times in human existence,” wrote Whitney Smith in his book Flags Through the Ages and Across the World. Modern flags evolved out of the battle standards carried into war by ancient armies and “were almost certainly the invention of the ancient peoples of the Indian subcontinent or what is now China” according to the Encyclopedia Britannica.

Today, the messy story of Kenya’s struggle for independence has largely been swept under the symbolism of the flag, yet the contradictions and disputes that gave rise to it continue to haunt the nation as they were never fully resolved. The tale of the flag itself is a manifestation of these issues.

In battle, flags were both symbolic and practical. They provided mobile rallying points for soldiers engaged in combat, could be used to signify victory or even, in plain white form, a truce or surrender. In the days before radio communications, they were also ways of communicating across vast distances, especially by sailors. In the modern age, they are still carry powerful symbolic significance. “Show me the race or the nation without a flag, and I will show you a race of people without any pride,” Marcus Garvey was reported to have declared in 1921.

On the African continent, almost all the current national flags were created in the years following the Second World War and in the run-up to the demise of colonialism. Many still bear hallmarks of that colonial past. According to the Encyclopedia Britannica, the ensigns of countries that had a common colonial past “bear strong family resemblances to one another”. It distinguishes two major categories: those former French colonies which “tend to have vertical tricolours and are generally green-yellow-red” and those of the Anglophone which “have horizontal tricolours and often include green, blue, black, and white.”

The colours

Kenya’s standard also carries this history. It can be traced directly to that of the Kenya African Union, which was founded in 1942 under the name Kenya African Study Union, with Harry Thuku as its president. The flag of the KAU (the word “Study” was dropped in 1946) adopted the Pan-African colours pioneered by Garvey’s Universal Negro Improvement Association and African Communities League 25 years before – red, black and green, which respectively represented the blood that unites all people of Black African ancestry and which was shed for liberation; the race of black people as a nation; and the natural wealth of Africa. (It must be noted, though, that some have suggested that when Garvey proposed the colours, he meant the latter two to reflect sympathy for the “Reds of the world” as well as the Irish struggle for freedom.)

However, when originally introduced on September 3, 1951, according to the Encyclopedia Britannica, KAU’s flag was only black and red with a central shield and arrow. The following year, the background was altered to three equal horizontal stripes of black, red and green with a white central emblem consisting of a shield and crossed spear and arrow, together with the initials “KAU”. At the time the black stood for the indigenous population, red for the common blood of all humanity, green symbolised the nation’s fertile land while the shield and weapons were a reminder that organised struggle was the basis for future self-government.

Jomo Kenyatta took over the presidency of KAU from James Gichuru in 1947. Five years later, as reported by Karari wa Njama, a Mau Mau veteran and alumnus of Alliance High School, in the book Mau Mau from Within, Kenyatta’s explanation of the significance of the KAU flag had changed. “What he said must mean that our fertile lands (green) could only be regained by the blood (red) of the African (black). That was it! The black was separated from the green by the red: The African could only get to his land through blood.”

Kenyatta was speaking in Nyeri as the Mau Mau uprising was gathering steam. Though billed as a KAU meeting, Karari says that “most of the organisers of the meeting were Mau Mau leaders and most of the crowd Mau Mau members.

“What he said must mean that our fertile lands (green) could only be regained by the blood (red) of the African (black). That was it! The black was separated from the green by the red: The African could only get to his land through blood.”

Yet Kenyatta himself had little to do with the Mau Mau. On the contrary, he consistently denied any involvement with them and is, in fact, reported – on the same day – as having distinguished the KAU from the uprising and having disavowed the use of violence. “He who calls us the Mau Mau is not truthful. We do not know this thing Mau Mau…K.A.U. is not a fighting union that uses fists and weapons. If any of you here think that force is good, I do not agree with you: remember the old saying that he who is hit with a rungu returns, but he who is hit with justice never comes back. I do not want people to accuse us falsely – that we steal and that we are Mau Mau.”

However, Karari’s recollection is important given that the red in the Kenyan flag would later be claimed to reflect “the blood that was shed in the fight for independence”.

By 1956, the Mau Mau revolt had been brutally quashed and gradually the restrictions on political organisation were eased. In 1960, the eight-year State of Emergency was lifted and the ban on colony-wide African political parties relaxed. KANU was founded on May 14 of that year and, as Charles Hornsby writes in his book Kenya: A History Since Independence, “its name, black, red and green flag and symbols were chosen as a direct successor to those of KAU”. At some point, the cockerel and battle axe were introduced as symbols of the party. A month later, on June 25, KADU was formed. John Kamau, an Associate Editor with the Daily Nation has written that the “Kanu and Kadu flags were similar in design. Both had three horizontal bands and two similar colours, black and green. The difference was only in the third colour, red for Kanu and white for Kadu.”

KANU was dominated by the large agricultural communities – the Kikuyu and Luo – while KADU represented smaller, mostly pastoral ones, which feared domination. KANU won the 1961 election but refused to form a government before Kenyatta, who had been detained in 1952, was released. KADU, after extracting some concessions from the British, which included building Kenyatta a house in Gatundu and moving him there, formed a minority government with its head, Ronald Ngala, as Leader of Government Business and later as Chief Minister.

Majimboism

It was only in September, after it had been in power for five months, that KADU begun to foster an issue that would come to define the conflict between the two parties. KADU espoused Majimbo, or regionalism, in opposition to KANU’s preference for a highly centralised post-independence state. KADU was egged on by the white colonial establishment to adopt this stand.

As explained by Sanger and Nottingham:

“Majimbo’s origins should be traced further back, to Federal Independence Party formed in 1954 by white farmers, who saw that political control would one day pass into African hands and wanted to seal off the ‘White Highlands’ from an African central government and save the great wealth of the Highlands for those considered had been solely responsible for developing it.

“Indeed, regionalism really goes much further back than this. Elspeth Huxley recalls that the F.I.P. was only proposing to ‘develop the “white island” idea … to carve out a small territory, about the size of Wales, comprising present areas of the Highlands. In this area they would exercise self-government; so would the Africans in other areas; and Kenya would become a federation of three or four smallish states, in only one of which would the colonists have political control. Here they would entrench themselves.’”

It is interesting that devolution, which is rooted in the Majimbo debates, has become a pillar of the 2010 constitution. Many Kenyans do not realise just how much current political debates are a reflection of much older, and not always innocent, proposals.

KANU, in opposition, was vociferously opposed to Majimbo, which it saw as entrenching tribalism. And by the second Lancaster House Constitutional Conference, which lasted from February to April 1962, both sides seemed, at least rhetorically, firmly entrenched in their positions.

It is interesting that devolution, which is rooted in the Majimbo debates, has become a pillar of the 2010 constitution. Many Kenyans do not realise just how much current political debates are a reflection of much older, and not always innocent, proposals.

But it was mostly for show. As Prof. Robert Manners wrote at the time, “The contesting parties are less divided by issues, programs, and even concepts of political structure than they are by competing personal ambitions.” He added that he had spoken to several within the KADU camp, including two front benchers, who told him that they were not really afraid of KANU domination but rather, were cynically hyping up fears for personal benefit. “In short, it is fairly certain that KADU’s leadership does not share the ‘tribal’ fears they have helped to arouse in their followers. They have employed some ancient anxieties and provoked a number of new ones with the apparently calculated intent of prolonging in some measure and for some time the freakish position of power with which they were endowed when KANU refused, in April 1961, to form a government.” Sound familiar?

Regardless, the outcome of the conference was a coalition government led by both Ngala, the Minister of State for Constitutional Affairs with special responsibility for administration, and Kenyatta, who had since been released and was now the Minister of State for Constitutional Affairs with special responsibility for economic planning and development. Each declared victory.

This “nusu mkate” government was a fractious affair from which Kenyatta’s Number Two in KANU had been excluded at the insistence of the Colonial Office. In his book, Not Yet Uhuru, Oginga Odinga speculated that “Governor Renison persuaded the Colonial office that my visits to Socialist countries made me unfit to take Cabinet office”. He was also aware of “behind-the-scenes discussions in London in which some Kanu men hinted that I would be unacceptable not only to Kadu but even to some groups in Kanu”.

Still, the coalition held till the elections in 1963, which KANU again won handily and this time they got to form the government, with Kenyatta as Prime Minister. In June, Kenya attained self-government and arrangements for independence began in earnest. Among the issues that would need to be settled was the question of a political union with neighbouring Uganda and Tanzania. As late as July, the idea of an East African Federation was still being taken seriously.

East African Federation debate

A month before, on July 5, Kenyatta and his Ugandan and Tanganyikan counterparts, Milton Obote and Julius Nyerere, had issued the Declaration of Federation, in which they committed to establishing a political federation by the end of the year. This was another idea with a long history, pioneered by the white colonial settler establishment who, as far back as the 1920s, were ready to establish a federal capital in Nairobi in order to reduce the influence of London in the region.

The region was already tied together by a network of more than 40 different East African institutions covering areas such as research, social services, education/training and defence. As Nyerere had observed in March, “A federation of at least Kenya, Uganda and Tanganyika should be comparatively easy to achieve. We already have a common market, and run many services through the Common Services Organisation…This is the nucleus from which a federation is the natural growth.”

When the issue came up for debate in the UK’s House of Lords on July 15, Francis Twining warned of the difficulties of federation since it involved the loss of sovereignty which “these new countries value … above all else. They jealously prize their status symbols, such as national flags and national anthems”.

And, as Nyerere himself would admit 34 years later, flags and other national symbols, rather than tools to rally unity, had become tools of personal aggrandisement and actually stood in the way of such unity. “Once you multiply national anthems, national flags and national passports, seats at the United Nations, and individuals entitled to 21 guns salute, not to speak of a host of ministers, prime ministers, and envoys, you have a whole army of powerful people with vested interests in keeping Africa balkanised.” Across the continent, attempts at political federation met quick deaths.

And, as Nyerere himself would admit 34 years later, flags and other national symbols, rather than tools to rally unity, had become tools of personal aggrandisement and actually stood in the way of such unity.

As Kenya moved towards independence, some within Kenyatta’s circle wanted to use the KANU flag as the national flag. This was not without precedent. As Tom Mboya, the brilliant young Justice and Constitutional minister, noted, “It is not without significance that our neighbours, Tanganyika and Uganda, both saw it fit to use the ruling party flag simply as a basis for the national flag.”

However, Mboya cautioned against simply adopting the KANU flag, warning that it would further polarise the country. He managed to convince Kenyatta, who formed a small committee chaired by Dawson Mwanyumba, the Minister for Works, Communication and Power, to come up with the national colours. Doing so was not difficult because he was not really looking for national colours but rather a political compromise everyone could live with. So he did the obvious thing and combined the colours of the KANU and KADU flag by introducing the white fimbriation. The flag retained and updated the elements of the KAU flag, such as the shield and spears. The KANU cockerel and axe were omitted from the flag but made it onto the coat of arms.

When the flag was shown to the cabinet, the meaning of the red colour matched what Karari had understood Kenyatta to say over a decade before. Rather than simply including KADU, the white fimbriation was said to symbolise a multiracial society but the cabinet changed it to “peace”, perhaps a sign that while racial minorities would be tolerated in the new Kenya, their integration was not necessarily on the agenda.

Talks of secession

But there were other issues related to minorities to be settled. In the northeast, the Somali population was in open revolt. A 1962 survey had found that 85 percent of Somalis preferred to join Somalia. However, in March 1963, Duncan Sandys, the Colonial Secretary, under pressure from Kenyan ministers, supported a Kenyan future for them. This sparked mass protests, an election boycott, calls for armed secession and attacks on government facilities. By November, the so-called Shifta war was raging, with audacious attacks by rebels armed and trained by Somalia.

In Nairobi, Mboya pushed an amendment to the National Flag, Emblems and Names Act to outlaw the display of flags purporting to represent Kenya or a part thereof. This was meant to stop the Somalis flying the Somalia flag in the Northern Frontier District. But it also had other targets.

At the third and final Lancaster House Constitutional Conference, held between late September and mid-October 1963, tensions were so high that KADU leaders Ngala and Daniel arap Moi, who had been elected President of the Rift Valley Region, threatened to secede from Kenya, with Moi releasing a partition map and threatening a unilateral declaration of independence. (Again, sound familiar?) There were even suspicions of an alliance with the Somalis in the NFD, which were fueled by a cable from Jean Seroney, at the London talks, to Moi: “Dishonourable betrayal of majimbo agreement by Britishers. Alert Kalenjin and region and Kadu to expect and prepare for worst. Partition and operation Somalia only hope.”

Mboya’s motion was thus not just aimed at the Somalis; the threats of secession by KADU regions had to be put down and one way was to deny them the right to fly flags purporting to represent an autonomous, or even independent, part of Kenya. Local councils, though, like the Nairobi City Council, were allowed to have their own flags.

There would be more drama surrounding the flag on independence day. The symbolism of lowering the Union Jack at midnight right before the Kenyan flag went up was profoundly discomfitting to the British. They determined that their flag would not be raised for the event after it had been lowered, as was customary, at 6pm. Kenyatta, who by now was their reliable lackey, was happy to go with it but when he presented the plan to the Cabinet, it was shot down, largely thanks to Mboya. So another plan was hatched with Arthur Horner, the former Permanent Secretary in the Ministry of Works and then the head of the Independence Celebrations Directorate (the body charged with organising the event), who secretly ordered to put out the lights as the British standard came down and switch them back on as the Kenyan flag was raised. It was a ploy the Brits had pulled before, in both Uganda and Tanganyika.

On 30th July, just a few days after the national flag had been introduced, Kenyatta had given a ministerial statement on the independence day celebrations in which he bemoaned the people’s penchant to fly party flags wherever and whenever they desired, declaring it illegal. The national flag, he declared, would only be flown by “Cabinet Ministers and other authorised persons” and its reproduction, along with that of Kenyatta’s own portrait, would be strictly controlled. In this way, under the guise of honouring it, the flag was shielded from the masses and reserved for the glorification of the ruling elite. The flag, and the state it stood for, became the property of a few, not of all Kenyans.

After independence, this “protection” of the flag from the people, who were deemed too unclean to handle it, continued with frequent debates in Parliament about who could and who couldn’t fly it. Under Jomo Kenyatta’s successors, the law and the policy has remained largely unchallenged.

Reclaiming the flag

But the last two decades have seen the beginnings of a popular movement to claim the Kenyan flag. It has become ever more present in Kenyans’ lives – from activists like Njonjo Mue, who in 2004 scaled the walls of Parliament and ripped the flag off a cabinet minister’s car as a way of demonstrating the government’s loss of moral authority to govern, and who more recently has been charged with flying the flag on his own car, to the many Kenyans brandishing it during public rallies and sporting events (it even famously made an appearance at the World Cup) it seems that, as Kenyatta feared 55 years ago, “every Tom, Dick and Harry” is flying it. He must be turning in his mausoleum. Good.

After independence, this “protection” of the flag from the people, who were deemed too unclean to handle it, continued with frequent debates in Parliament about who could and who couldn’t fly it. Under Jomo Kenyatta’s successors, the law and the policy has remained largely unchallenged.

However, besides reclaiming the use of the flag, Kenyans need to also consider what it means today. If it is not to be a tool of personal aggrandisement or unthinking and enforced veneration of the state, then what should it be used for? Who or what does it represent?

In the years since independence, it has been a symbol, not of Kenyans and their struggles against oppression, but of Kenya and the power it continues to be wielded against them. The rituals associated with the flag and other symbols such as the national anthem, both reinforce and, paradoxically, disguise this. It is clear in the common statement that “Kenya is greater than any one of us” which at once distinguishes Kenya from Kenyans while also proclaiming the myth that the state is something more than a largely self-serving political arrangement between elites competing for power and prestige. Kenya, we are rather told, is a divinely-ordained an eternally established ordering of Kenyans to which we all owe allegiance and subservience. It recalls a time in my childhood when I was informed that suicide was illegal because it deprived the state of taxes, as if Kenyans were made for Kenya and not the other way around.

In the week where we mark the anniversary of Kenyatta’s “Tom, Dick and Harry” statement to the House of Representatives, perhaps we could all take some time to remember all the history – good and bad – that the flag represents, as well as reflect on what else it could stand for.

We can choose, and many are choosing, to reinterpret its design and colours to suit, not the ambitions and egos of politicians, but the realities and aspirations of ordinary Kenyans. As it did for Karari wa Njama all those years ago, it should today serve as a reminder of the need to continue the struggle to free ourselves from the existing colonially-inspired order – that despite 55 years of independence, the black is still separated from the green.

Support The Elephant.

The Elephant is helping to build a truly public platform, while producing consistent, quality investigations, opinions and analysis. The Elephant cannot survive and grow without your participation. Now, more than ever, it is vital for The Elephant to reach as many people as possible.

Your support helps protect The Elephant's independence and it means we can continue keeping the democratic space free, open and robust. Every contribution, however big or small, is so valuable for our collective future.

By

Mr. Gathara is a social and political commentator and cartoonist based in Nairobi.

Politics

Would Ochieng Still Accuse the Press 30 Years Later?

The Kenyan media landscape has changed drastically in the time since Philip Ochieng wrote I Accuse the Press but the core of his argument remains pertinent.

Published

on

Would Ochieng Still Accuse the Press 30 Years Later?
Download PDFPrint Article

Dark prologue

Veteran journalist Philip Ochieng Otani exploded onto Kenya’s journalism scene in 1966 as a reporter for the Daily Nation aged 28. The country was just beginning to shed off the baggage of violent colonial rule, ushering in a new decade of political and cultural independence. However, beneath the promise of a glowing future that saw more black Africans take over from the British, the country was also starting to write a prologue to its self-destruction. By 1965 nationalist Pio Gama Pinto was dead. Jaramogi Oginga Odinga angrily resigned from Kanu the following year to form his party, and three years later Economic and Planning Minister Tom Mboya was cut down by an assassin’s bullet in broad daylight. The Kenyan press, though now relatively free and able to finally “concern itself with finding out what goes on in the mind of the African”, as Mboya had earlier put it, later suffered the cascading political events that would have a lasting effect on its editorial policies.

Ochieng published I Accuse the Press: An Insider’s View of the Media and Politics in Africa in 1992, crystallising his wide-ranging thoughts around three central issues: the question of media ownership, self-censorship among editors and the know-how of journalists. He extended the idea of know-how to know-why, whereby the journalist is not just a conveyor belt of information but also has the necessary analytical sensitivity to break down the information for the reader’s benefit.

Born a precocious child in Awendo, Western Kenya, a story is told of how the then Alliance High School principal Carey Francis drove several kilometres to Ochieng’s village to convince him to return to school. Ochieng, as the legend goes, had entangled himself in bad company and was on the verge of dropping out of education, which he eventually did – not from Alliance, but from Roosevelt University in the US, where he had enrolled after benefitting from the Kennedy Airlift programme of 1959. These rather disparate intellectual foundations shine with dazzling brilliance through the pages of his book, illuminating the history of the Kenyan press that has had a profound impact on the current media landscape.

Media ownership and its dangers 

Along Tom Mboya Street, just across the Khoja Mosque roundabout, is a building that used to house the Daily Nation offices. It is now called Old Nation House and only the name remains as a reminder that a media house once stood on the busy street. The building now houses shops, the sidewalk colonised by hawkers, make-shift confectionary stalls, booksellers, fruit sellers, clothes vendors, chemist shops and MPesa outlets. On the surface, the city is booming. A new world order brought about by advancements in digital technology and a liberalised media means that most of these traders don’t really care about media gatekeepers. Should they? Nation Media Group, which owns Daily Nation among other media products, and which is itself owned by Aga Khan IV, later moved to the relatively quiet Kimathi Street. Over the years, it has undergone radical transformations, unlike when Ochieng worked there, especially in the heady 1970s and 1980s, which form the backdrop of his long and intellectually stimulating musings.

Ochieng’s take on media ownership falls into three broad categories: foreign-owned, indigenous-owned and state-owned. These categories often overlap, in that a foreign-owned publication, such as Daily Nation, also has its indigenous Kenyan journalists, and editorial matters (or decisions) are left strictly to those tasked with running the paper – who in this regard include the top editors, led by the editor-in-chief. Indigenous-owned media, on the other hand, is in the hands of Kenyans but can also be susceptible to outside influence, like in the case of Hilary Ng’weno’s string of publications, which urgently needed a bailout after he plunged into financial headwinds. The indigenously-owned media outlet that is most familiar to Kenyans today is S.K. Macharia’s Royal Media Services.

Interestingly, Ochieng makes a compelling argument about the relationship between media ownership and press freedom. For example, he says, in special circumstances, state ownership “has tended to safeguard freedom – not only of the Press but the whole society – from material wants much more genuinely than has private ownership”. He goes on to cite Tanzania, where the state-owned papers in the 1970s played a vanguard role in protecting the gains of independence, while at the same championing Ujamaa – a socialist ideology aimed at self-reliance. While that statement would today sound unpopular, conservative, and be even deemed right-wing, there is a grain of truth to it. Private media ownership on the other hand, as the author vividly illustrates, does not necessarily mean there is press freedom.

Ochieng makes a compelling argument about the relationship between media ownership and press freedom.

A case in point is how the mainstream media handled the 2013 and 2017 general elections. Hiding behind a peace narrative, or what some observers have called “peacocracy”, the media tiptoed around the underlying issues that ignited the flames of electoral violence. The media on this occasion failed in its role, which Ochieng says is to provide “a full analysis of the whole system”. By becoming that which it was supposed to critique, the media lost the trust of a large swathe of the Kenyan audience. And this is why the argument for state-ownership of a newspaper or broadcaster (KBC, for instance) becomes relevant because, at the very least, the audience knows what to expect.

However, the argument about state ownership should not be endorsed wholesale. The case of the Kanu-owned Kenya Times, and its infamous “Kanu Briefs”which Ochieng has been placed at the centre of, for orchestrating a sustained smear campaign against politicians and intellectuals who were against the ruling party is a chilling reminder that the state must never have unchecked control of a country’s political and cultural consciousness. In recent years, politicians have been linked to various media houses, and this in itself is not a bad thing; however, vigilance must be maintained at all times to guard the media against direct political interference.

Then came the internet. Then social media. Then Facebook.

When a 20-year-old computer science and psychology student at Harvard University wrote code for a website project that would later become the interactive platform named Facebook, few could imagine the technological dividends the millennials and Generation Z would reap, accustomed as they were to filtered news and omnipresent gatekeeping (particularly the millennials). There was a fundamental shift in media ownership because if you had a social media account, you could now publish, broadcast and counteract news from mainstream sources such as newspapers and television. One could also start a blog,  an online newspaper or magazine, or a YouTube channel, qualifying Ochieng’s statement that “freedom of expression is primarily a technological question”. This means that the question of media ownership and the idea of a free press in the 21st century can no longer be merely about buying shares in a media company and telling news managers and editors what to publish and what to censor.

While there are indeed genuine concerns with the citizen journalism promoted on social media platforms, especially with the rise of misinformation and disinformation that threatens the social fabric of society, the gains made so far cannot be downplayed. But how these platforms can counter narratives of self-censorship by proxy, as Ochieng puts it in his book, matters more.

The question of self-censorship

Ochieng makes a lucid argument that self-censorship affects media independence because readers do not get the value of what they pay for. More importantly, self-censorship is informed by the commercial interests of corporate mass media because “whoever owns the majority of the shares” of a particular media company will definitely affect its overall editorial policy. I want to demonstrate a recent example of what perfectly encapsulates self-censorship on the part of the Kenyan press.

During the 2017 general election, a 41-year-old man wearing a pair of brown trousers, a matching brown coat, a black and white shirt, and clutching a bag of githeri in his left hand, burst onto the media scene and became an instant sensation. Martin Kamotho, for that was his name, became the subject of wild adoration. It was, however, the manner in which the mainstream press glorified Kamotho that later became the subject of intense debate. The country was already in the grip of political tension – as usually happens during a general election – and Kenyans were beginning to question whether the polls would indeed be credible following the murder of Chris Msando, a key IEBC official. Claims that critical IT infrastructure used to transmit the results had been hacked were also of general concern. There was an overall perception that the media as an institution had learned its lessons in the 2013 general election and that it could not trust the state when it comes to setting the agenda in election reporting.

Ochieng makes a lucid argument that self-censorship affects media independence because readers do not get the value of what they pay for.

However, the case of Kamotho, later christened “Githeri Man”, exposed the crass hypocrisy of the mainstream media and its cunning ability to censor itself because it knew it could not muster the courage to answer the tough questions Kenyans were asking. Ochieng is, therefore, right that there are “the kinds of chains with which owners, managers and editors tie their own media in order to make them conform to the total ethos of the ruling class [that] cannot be seen by the majority of the people”. However, Kenyans saw through the game that was being played, and the backlash was immediate. Mainstream media was quickly baptised “Githeri Media” – purveyors of fake news, disinformation and misinformation, state apologists, propagandists who, as the fourth estate, had failed in their role to keep the government accountable.

The media’s fixation with “Githeri Man” was not just about pleasing the political class or protecting its (the media’s) commercial interests. It was also about the glaring absence of know-why among journalists – the ability to ask why a certain narrative is being vigorously promoted and not another, and what effects such an editorial policy has on the health of Kenyan journalism.

Shift towards know-why journalism 

Ochieng writes that “as long as [media] training stresses little more than technique and avoids the whole problem of self-consciousness” then “training can only serve as an instrument for perpetuating the present international economic and intellectual order”. Journalism as an enterprise then becomes what I called earlier a mere conveyor belt of information, which serves no purpose in making us more aware of the immediate problems of the 21st century such as climate change, the dangers of identity politics, pandemics, repressive immigration laws, the rise of far-right ideology and the tyranny of social media companies, among others.

Kenyans saw through the game that was being played, and the backlash was immediate.

Know-why journalism, however, cannot fully bloom without sufficiently addressing the issue of know-how. The latter, which at the most basic level is about technique, is also about understanding the shifts in media operations, and how to adjust to those changes. Know-how then means having the ability to tell stories across varying multimedia platforms that include podcasts, videos, and texts. And because consumer tastes have also evolved over the years, know-why journalism can only succeed when know-how as a skill has been extensively sharpened.

Closing curtain

Ochieng danced to the land of no return on 27 April 2021, aged 83 years. During an interview with the Saturday Nation, when asked if he “would make the same accusations” in I Accuse the Press, he said he was still likely to do just that, but be “more enlightened and thoughtful about it.” However, by standing up to the hypocrisy of the mainstream media and its connivance with the state and Western business interests, Ochieng had set the stage for a new chapter of self-criticism for journalists and media practitioners. Ochieng stood with the audience in demanding that the media play its watchdog role more effectively by delving deeper in its analysis of issues.

Continue Reading

Politics

Is It the IEBC Chairperson or the Commission Who Declares a President-Elect?’

On the limited point of whether Chebukati had the power to make the declaration that he did on 15th August, 2022, we are of the view that he did and that in doing so he has fulfilled the obligations required of his office in accordance with the principles of the Constitution and the relevant election laws.

Published

on

Is It the IEBC Chairperson or the Commission Who Declares a President-Elect?’
Download PDFPrint Article

After a tallying process which ran from 9 August to 15 August 2022, Independent and Electoral Boundaries Commission (IEBC) Chairperson Wafula Chebukati declared that Hon. William Ruto had met the constitutional threshold for election as president and is therefore the President-elect. Moments before this announcement, four IEBC Commissioners—Juliana Cherera, Francis Wanderi, Irene Masit and Justus Nyangaya—issued a statement to the press disavowing the results and alleging that, due to the ‘opaque nature’ of the way the final ‘phase’ had been handled, they could not ‘take ownership’ of the results. A day later, the four Commissioners provided their reasons for disavowing the Chairperson’s declaration, key among them being that the Chairperson excluded them from the decision to declare Hon. Ruto as president-elect. Hon. Ruto’s chief competitor, Hon. Raila Odinga, has also rejected the results on similar grounds.

We have been here before of course. In 2017, there was a fallout between Chebukati and three of his Commissioners on the basis that the Commissioners did not agree with Chebukati’s leadership. As we have argued previously, the IEBC is in need of structural reform.

The events of 15th and 16th August, 2022 have stirred debate about the roles envisaged for the IEBC Chairperson and its Commissioners by the Constitution and Kenya’s election laws. Does the Chairperson’s declaration square with the law? Was he required to have a majority of the Commissioners in agreement with his declaration? Is the declaration of a winner a mere ceremonial function of the Chairperson?

The constitutional and statutory framework

Before answering these questions, it is important to look at the relevant Constitutional and statutory framework.

The IEBC is established by Article 88 of the Constitution which in sub-article (5) states that “[t]he Commission shall exercise its powers and perform its functions in accordance with this Constitution and national legislation”. The Independent Electoral and Boundaries Commission Act (IEBC Act) was then enacted in 2011 to operationalise the entity and is the “national legislation” envisaged in the Constitution.

In relation to presidential elections, the Constitution, in Article 138(3)(c), provides that “after counting the votes in the polling stations, the Independent Electoral and Boundaries Commission shall tally and verify the count and declare the result”.

Article 138(10) of the Constitution then provides that “[w]ithin seven days after the presidential election, the chairperson of the Independent Electoral and Boundaries Commission shall –

  • declare the result of the election; and 
  • deliver a written notification of the result to the Chief Justice and the incumbent President.

Section 39 of the Elections Act provides, in part:

“(1C) For purposes of a presidential election, the Commission shall – 

  • electronically transmit and physically deliver the tabulated results of an election for the President from a polling station to the constituency tallying centre and the national tallying centre; 
  • tally and verify the results received at the constituency tallying centre and the national tallying centre; and
  • publish the polling result forms on an online public portal maintained by the Commission.

(1E) Where there is a discrepancy between the electronically transmitted and the physically delivered results, the Commission shall verify the results and the result which is an accurate record of the results tallied, verified, and declared at the respective polling station shall prevail.

(1H) The chairperson of the Commission shall declare the results of the election of the President in accordance with Article 138(10) of the Constitution.”

Regulation 83(2) of the Election (General) Regulations, 2012 provides that “[t]he Chairperson of the Commission shall tally and verify the results received at the national tallying centre.” Further, Regulation 87(3) reads, in part:

“Upon receipt of Form 34A from the constituency returning officers under sub-regulation (1), the Chairperson of the Commission shall – 

  • verify the results against Forms 34A and 34B received from the constituency returning officer at the national tallying centre; 
  • tally and complete Form 34C;
  • announce the results for each of the presidential candidates for each County;
  • sign and date the forms and make available a copy to any candidate or the national chief agent present;
  • publicly declare the results of the election of the president in accordance with Articles 138(4) and 138(10) of the Constitution;
  • issue a certificate to the person elected president in Form 34D set out in the Schedule; and
  • deliver a written notification of the results to the Chief Justice and the incumbent president within seven days of the declaration…”

Unpacking the legal position 

So, what does this all mean?

Immediately polls close, the Elections Act and its subsidiary legislation require presiding officers at each polling station to openly count ballots and declare the result. The result from each polling station within a constituency is then aggregated at constituency level and a result of this aggregation is declared by respective constituency returning officers. This process is then replicated at the national tallying centre where the Chairperson of the IEBC serves as the returning officer for the presidential elections declares the winner.

Both the IEBC Commissioners and Hon. Odinga have, in their public statements on Chebukati’s declaration of Hon. Ruto, sought to rely on a Court of Appeal decision, IEBC v Maina Kiai & 5 others [2017], suggesting in effect that the role of national returning officer does not exist and that the Chairperson is not vested with the power to declare a result without consensus or a majority decision of the Commissioners. However, this is not an accurate account of the issue before the court and its eventual holding. The issue before the court in Maina Kiai related, principally, to the ability of the Chairperson to alter results during the verification process. In question, were certain provisions of the Elections Act and the Elections (General) Regulations which provided that results declared at polling station level were ‘provisional’ and ‘subject to confirmation’, vesting in the Chairperson the ability to alter results at the national tallying centre. The Court of Appeal confirmed the constitutional and statutory position that the result declared at the polling station by presiding officers is final and cannot be altered by anyone other than an election court.

The Court was abundantly clear that Article 138(3)(c) deals with counting, tallying, verification, and declaration by the presiding officer at the polling station level and returning officers at each subsequent level, and not just the Chairperson at the Commission level. In other words, in discharging its mandate under Article 138(3)(c), the IEBC, which is a body corporate, acts through its representatives who are the presiding officers and returning officers. In undertaking the verification exercise at subsequent levels after the polling station, the respective officers are simply required to confirm whether the tally at each level conforms to the declaration which was made by the presiding officer at the polling station and to declare this result. Consequently, the constituency returning officer and the national returning officer (who is the IEBC Chairperson) cannot alter the results in any way when making these declarations. This is the mischief that the Maina Kiai case addressed, and in doing so, it invalidated certain sections of the Elections Act and the Elections (General) Regulations which suggested that results at the polling station level were provisional and subject to alteration or confirmation by the Chairperson. By doing this, the Court of Appeal aligned these laws with the Constitutional position.

Notably, Regulation 83(2) and 87(3) of the Election (General) Regulations which we quoted above, and which empower the Chairperson to tally, verify, and declare the results received at the national tallying centre, were not the subject of the Maina Kiai decision, and as such were not invalidated.  However, the Court of Appeal clarified that in tallying and verifying results, the Chairperson is bound by the results declared at each polling station which are final. Indeed, in the Maina Kiai case, the Court of Appeal recognised the special role of the Chairman and stated:

It cannot be denied that the Chairperson of the appellant has a significant constitutional role under Sub-Article (10) of Article 138 as the authority with the ultimate mandate of making the declaration that brings to finality the presidential election process. Of course, before he makes that declaration his role is to accurately tally all the results exactly as received from the 290 returning officers country-wide, without adding, subtracting, multiplying, or dividing any number contained in the two forms from the constituency tallying centre. If any verification or confirmation is anticipated, it has to relate only to confirmation and verification that the candidate to be declared elected president has met the threshold set under Article 138(4), by receiving more than half of all the votes cast in that election; and at least twenty- five per cent of the votes cast in each of more than half of the counties.”

So, if anything, the Maina Kiai decision reinforced the role of the Chairperson as the national returning officer of the presidential election, contrary to the statement issued by the four Commissioners on 16th August which alleged that such a role does not exist.  Further, the Supreme Court of Kenya in the Joho v Shahbal case made it clear that a declaration takes place at each stage of tallying, implying that the verification and declaration process is not the preserve of the Commissioners. It is done by the respective presiding and returning officers at each stage. The High Court, at an earlier stage of the same case, had confirmed that declarations are made through formal instruments, which in the electoral context, are the certificates issued by the respective returning officers. To render even more clarity, in its majority decision in Petition 1 of 2017 Raila Odinga v IEBC & 2 others [2017], the Supreme Court stated that ‘[t]he duty to verify in Article 138 is squarely placed upon the IEBC (the 1st respondent herein). This duty runs all the way from the polling station to the constituency level and finally, to the National Tallying Centre. There is no disjuncture in the performance of the duty to verify. It is exercised by the various agents or officers of the 1st respondent, that is to say, the presiding officer at a polling station, the returning officer at the constituency level and the Chair at the National Tallying Centre’.

With both the Constitutional and statutory framework and this recent jurisprudence in mind, it is apparent that when it comes to the declaration of results, the Chairperson is not merely performing a ceremonial role on behalf of the Commission but has a singular responsibility to discharge a constitutional duty to declare a president-elect after verifying the results. Once the presiding officers and constituency returning officers discharge their mandate, they hand the baton to the Chairperson for him to also do so. He therefore does not discharge his mandate in isolation or in an arbitrary manner; his role is hinged upon other IEBC officers at various levels dispensing with their mandate. Like the rest, he may not deviate from the declaration made at the polling station. In that way, he acts as a representative or an agent of the entire IEBC in discharging his mandate. This position is aligned with the Elections (General) Regulations and the Supreme Court’s decision in Raila v IEBC which provide that the Chairperson, as the IEBC’s agent, can verify the results and make a declaration. For these reasons, Chebukati’s declaration, we argue, is in accordance with the law.

In public debates following Chebukati’s declaration of a president-elect, there has been an argument in some quarters that the Second Schedule to the IEBC Act and in particular paragraph 7 which reads “[u]nless a unanimous decision is reached, a decision on any matter before the Commission shall be by a majority of the members present and voting”, suggests that the dissension of the majority of the Commissioners on grounds of ‘opaqueness’ meant that Chebukati did not have the authority to make the declaration. Azimio La Umoja Coalition Party presidential candidate Hon. Odinga forms part of the individuals advancing this argument when rejecting the legality of Chebukati’s declaration of Hon. Ruto as president-elect. The Second Schedule is made pursuant to Section 8 of the IEBC Act which provides that “[t]he conduct and regulation of the business and affairs of the Commission shall be provided for in the Second Schedule but subject thereto, the Commission may regulate its own procedure.” The Second Schedule is akin to the provisions of the Articles of Association of a company which deals with how board meetings are conducted.  It deals with matters such as how meetings are called, how quorum is formed and other such administrative matters. Note that paragraph 7 is specifically limited to matters ‘before the Commission’. As set out in the preceding paragraph, the declaration of a president-elect is a matter for the Chairperson and not a matter ‘before the Commission’.

In any case, those arguing the contrary have two further obstacles to overcome. Firstly, how do they reconcile their position with the clear constitutional injunctions imposed on the Chairperson by Article 138(10) requiring the Chairperson to declare the results of the Presidential election within 7 days after the Presidential election. What did they expect Chebukati to do? Continue negotiating with the dissenting Commissioners and allow the 7 days to expire? If so, does this mean Chebukati should place the views of his Commissioners above the Constitutional requirement in Article 138(10) even though, at each stage, representative officers of the IEBC verified, declared, and made the results public?  The reason for Article 138(10), in our view, is obvious. In matters relating to the transfer of Presidential power, certainty of process and timing is critical. One cannot leave matters in abeyance and risk a constitutional crisis with an incumbent holding on or causing the delay in the assumption of office by his successor. This would be a recipe for a constitutional crisis with a myriad of implications for Kenyans, especially in relation to their safety and security.

Ultimately, Chebukati’s decision is not final: there is the Supreme Court to which those disgruntled by his declaration can appeal. Although not final, finality in the process of tallying and subsequent declaration is critical. To take such a dramatic step of disavowing the results at a moment when the country was on edge, we would have thought that the four Commissioners would present some compelling evidence pointing to miscalculation on the part of Chebukati in the tabulation of the statutory forms 34A, 34B and 34C. Kenyans have not yet been presented with any such compelling evidence.

Turning to the absence of compelling evidence, one would expect a detailed explanation from the four Commissioners. In their statement following their initial announcement, they disclosed four reasons for their dissent. The first was in relation to the aggregation of the tally surpassing 100% by a margin of 0.01%. A simple calculation reveals that the error may be attributable to the Chairperson rounding the figures upward for purposes of the declaration.

Their second reason was that the Chairperson, in his declaration, did not indicate the total number of registered voters, the total number of votes cast or the number of rejected votes. The declaration of results form available on the IEBC’s website indicates that this is not true as the declaration form does contain all this information.

In their third reason, the Commissioners relied on the Maina Kiai decision to allege that the “Commission has to process the results before they are declared and announced by the Chairperson”. As we have set out above, the Court of Appeal in Maina Kiai indicated that the IEBC, as a body corporate, acts through its officers, specifically the presiding and returning officers who fulfil the IEBC’s obligation under Article 138(3)(c) of the Constitution on the institution’s behalf. Given the results were, at each stage, tallied, verified, and declared by presiding and returning officers including the Chairperson, it is not immediately clear what further ‘processing’ the Commissioners wanted to subject the results to, especially when the Court of Appeal explicitly held that once declared at constituency level, a result is final. The law certainly does not disclose a role for these Commissioners to ‘process’ these results any further. It only envisions a role for the Chair to verify the results and make a declaration. The reliance on Maina Kiai is also misleading in the sense that it implies the Chairperson acted in isolation and in an arbitrary manner, yet he was clearly bound to the results declared by other officers at the polling station level which were publicly available.

Their final reason was that the Chairperson made his declaration before several constituencies had their results declared. The Elections Act provides that the Chairperson may only do so if “in the opinion of the Commission the results that have not been received will not make a difference with regards to the winner”. However, the challenge with this reason is that the Chairperson did not indicate that his declaration was made on the basis that the results were not complete and that the remainder would not make a difference. Perhaps at the Supreme Court, this ground will be elaborated on further.

In light of the above, on the limited point of whether Chebukati had the power to make the declaration that he did on 15th August, 2022, we are of the view that he did and that in doing so he has fulfilled the obligations required of his office in accordance with the principles of the Constitution and the relevant election laws.

Continue Reading

Politics

Arror & Kimwarer Dams Saga: Fighting Corruption or Realpolitik?

The cases at the Milimani Anticorruption Court provide few concrete answers amid claims that the investigations into the Arror and Kimwarer Dams projects are politically motivated to weaken Deputy President William Ruto who is running for the presidency.

Published

on

Arror & Kimwarer Dams Saga: Fighting Corruption or Realpolitik?
Download PDFPrint Article

A joint investigation by IrpiMedia and The Elephant

Soon after Uhuru Kenyatta and his deputy William Ruto secured a controversial second term in November 2017, investigations begun into the procurement and financing arrangements surrounding the Arror and Kimwarer dams in the Rift Valley county of Elgeyo Marakwet.

The dams had been commissioned years earlier, and billions had been paid out but there was nothing on the ground to show for either dam. The Kimwarer project has since been cancelled, the Arror one scaled down, and eight defendants today face charges of conspiring to defraud the government of nearly Sh60 billion. However, there have been claims that the investigations and prosecutions are politically motivated and aimed at weakening Deputy President William Ruto who is running to becoming Kenya’s fifth president. Just this week, during the presidential debate, Ruto essentially said the dams were casualties of the 2018 fallout with his boss. This has been many times denied by the Director of Public Prosecutions.

The two cases dealing with the dams at the Anti-Corruption Court in Milimani, Nairobi, focus on alleged irregularities in the tendering and contracting of the dams as well as alleged illegal payments made to two Italian companies. The crux of the ODPP’s case is that officials of Kerio Valley Development Authority and the national government colluded to grant CMC di Ravenna and its joint venture partner, Itinera S.P.A, a contract for the construction of the two dams for which they had not won the tender and that differed fundamentally from the terms advertised in December 2014, which called for proposals for the “funding, design, build and transfer” of the dams. The eight Kenyan officials in case No. 20 of 2019 and the 18 Italian companies and individuals in case No. 21 of 2019, are accused of executing a sleight of hand, initially pretending that the contractors would mobilize money from the Italian government to build the dams and then switching it to a commercial loan with the government as the borrower. Furthermore, instead of the borrowed money being deposited into the Consolidated Fund as the constitution prescribes, on the contrary, it was sent directly to the contractor. In the ODPP’s view, this is where the fraud arose.

The initial contracting model selected was Engineering, Procurement, Construction and Financing where the contractor also arranges financing for the project through tie-ups with financing institutions. They can be useful when contractors have better access to low-cost financing, including state-provided export-import financing. However, the Parliamentary Service Commission has noted that these contracts are vulnerable to abuse and in 2019 parliament suspended 20 dam projects, including Arror and Kimwarer, saying “Kenyans [were] not getting value for money in this model”.

According to the ODPP, the tendering process for the two dams was riddled with irregularities. In an affidavit sworn in February 2020 on behalf of the DPP, Police Constable Thomas Tanui states that, unlike the Arror dam, the Kimwarer project had not been approved by the Cabinet, as required by the 2013 Public Private Partnership Act (PPA). Further, in the course of the process, the tender documents for CMC di Ravenna were illegally altered at least twice to switch CMC’s joint venture partners from South Africa’s AECOM to a company only known as MWH, and then again to Itinera S.P.A. And while it was Italy-based CMC di Ravenna that made the bid, the tender was awarded to South Africa-based CMC di Ravenna, a different legal entity with whom KVDA signed Memoranda of Understanding regarding the two dams in December 2015 and February 2016 that were meant to end with the signing of concessional contracts within 8 months.

However, the MOUs expired without the concessional contracts being signed and instead, on 5 April 2017, the KVDA signed commercial contracts for the construction of both dams with the Italian CMC di Ravenna and its joint venture partner Itinera S.P.A. for a total combined amount of US$501.8 million, including 10 per cent contingencies that had not been negotiated for under the concessional agreements.

In his affidavit, PC Tanui avers that the dam projects were conceived as concessionary projects under the PPA but were surreptitiously converted into a commercial instead of a concessional contract. However, what the ODPP means by “concessional contract” and how that differs from a commercial contract is not clear. There’s no mention of a “concessional contract” in the PPA which defines a concession as “a contractual licence . . . entitling a person who is granted the licence to make use of the specified infrastructure or undertake a project and to charge user fees, receive availability payments or both”. While the law allows government agencies to “enter into a project agreement with any qualified private party for the financing, construction, operation, equipping or maintenance” of infrastructure, none of the 15 types of public private partnership arrangements it lists in its second schedule seem to fit what KVDA had initially advertised.

However, perhaps what the ODPP refers to as a “concessional contract” is a reference to the way the project was to be funded. According to press reports and Richard Malebe’s petition, the initial charges alleged that  the national government and KVDA officials as well as the Italian companies conspired to “entered into a commercial loan facility agreement disguising it as a government-to-government loan guaranteed by the Italian Government . . . ‘while knowing the tender document contained in the request for proposals for the development of the dams project was a concessional agreement where the intended concessionaire was to be the borrower and financier and not the Government of Kenya’”. In essence, by substituting the commercial contract for the concessional one, rather than an arrangement where Government only paid once the dams were delivered, with the contractor and financiers assuming all the risk, it was the public that was left holding the baby when things went wrong. If anything, the Kenyan public paid to insure the banks against government default, which insurance the ODPP says was illegally single-sourced.

A Treasury press statement dated 28 February 2019, signed by one of the accused, former Cabinet Secretary Henry Rotich claims that the financing agreement for the two dams was “government-to-government” with the Italian government—represented by the 100 per cent owned Servizi Assicurativi Del Commercio Estero (SACE)—providing “insurance cover and financial support” amounting to close to 88 per cent of the total loan amount, with a consortium of four banks led by Intesa Sanpaolo said to provide the rest. The statement details “the Conditions Precedent”, which were payments apparently required before funds could be released to the government and the contractor. These include €7.83 million (Sh951 million) in fees and commissions and €94.2 million (Sh11.4 billion) in credit insurance to cover lenders for both dams. In addition, another US$75.2 million (Sh9 billion), or 15 per cent of the total contract sum for both dams was paid out to the contractor.

The Kenyan public paid to insure the banks against government default, which insurance the ODPP says was illegally single-sourced.

The Treasury claims these fees and advances were provided for and paid from the loan from SACE and the banks, not Exchequer funds. This aligns with a November 2019 note by SACE to the Italian foreign ministry which states that the agreement required the “payment of the sums due by the Contracting Authority to the CMC-Itinera joint venture through direct disbursement by the lenders on a current account of the contractor opened outside the State of Kenya” —a violation of the Kenyan constitution which requires all sums borrowed by the government to be deposited in the Consolidated Fund. However, according to both CMC-Itinera and a confidential analysis by the ODPP seen by The Elephant, the advance payment was for a total of €66.6 million (Sh8.09 billion), a discrepancy of nearly Sh1 billion. (It should be noted that the National Treasury appears to have entered into a facility contract with lenders in Euros, and payments appear to have been made in the same currency, even though the commercial contracts were in US dollars, which exposed taxpayers to losses through changes in the exchange rates. In this article, we have used the current exchange rates to reflect the amounts in Kenya Shillings.)

Further, according to business journalist Jaindi Kisero, SACE does not appear in the external debt register which raises doubts as to whether they were indeed the main lender. Also, the November 2019 note by SACE to the Italian foreign ministry says the insurance guarantee was “in favor of the Lenders for the entire amount financed”, which seems to say that all the money came from the banks. The ODPP analysis says that while the agreements make it clear that SACE was one of the financiers, the agency did not act as a party to them. It argues that the insurance premium was fraudulent because if the funds came from SACE, as the agreements suggest, it would have been a government-to-government loan which would require no insurance. It concludes that “payments made by GoK were made with the intention to siphon money from the country in the disguise of advance payment, insurance premium and commitment fees”.

Deputy President Ruto has claimed that only Sh7 billion was in question and that the government had a bank guarantee that protected every penny. The Treasury statement seems to back him up, at least as far as the guarantee is concerned, claiming the advance payment was backed by “a bank/insurance guarantee” which would be called “if the contractor is unable to deliver the service to the Government or runs bankrupt”. And in February 2022 Regional Development Principal Secretary Belio Kipsang told Parliament that Heritage Insurance and Standard Chartered Bank had respectively issued insurance guarantees for the advances paid to the CMC Ravenna-Itinera joint venture for Arror (Sh4.1 billion) and Kimwarer (Sh3.6 billion). He said the government had already recalled the Arror guarantee and was planning to do the same regarding Kimwarer, whose guarantee expires in June 2023. However, it is again unclear from his statement what currency the guarantees are in: dollars, euros or shillings. If in shillings, then it seems that up to Sh1.3 billion may not be covered.

The ODPP analysis says that while the agreements make it clear that SACE was one of the financiers, the agency did not act as a party to them.

It is unclear exactly how much Kenya stands to lose given the discrepancies in the currencies used. In total, according to the ODPP, €168.5 million (Sh20.5 billion) was paid between 4 May 2017 and 7 November 2018 to cover the insurance premium, various fees as well as the advance payments. The statement from the Treasury, as noted above, puts this figure at €102 million and US$75.2 million for a total of Sh23.5 billion at current rates. In addition, the external debt register lists Kenyans as being on the hook for the entire loan amount of €578.4 million (Sh70.3 billion) which stands to be repaid until November 2035. Yet it does not seem that any further disbursements have been made by the banks to the companies beyond the insurance premium, fees and commissions and the advance payment. Why the full loan amount would be reflected as drawn down in the debt register is a mystery. It is also noteworthy that Kenya has refused or failed to make any repayments on the moneys already disbursed.

The cases at the Milimani Anticorruption Court provide few concrete answers. There are currently two cases, consolidated from the initial four—two cases for each dam dealing separately with charges of financial and procedural irregularities. Each of the four initial cases had numerous defendants including directors of companies based in Italy who refused to come to Kenya to take plea, occasioning long delays. Eventually, all the cases were consolidated into two, with Case 20 of 2019 having 8 accused persons based in Kenya, and Case 21 of 2019 dealing with the alleged crimes of 18 Italian individuals and companies. This arrangement has allowed the Kenyan cases to proceed with the first witness out of 57 taking the stand in November last year.

One strange thing about the cases filed by the ODPP is that while they allege a conspiracy to defraud the government through the commercial agreements, there is little indication of the other side of that coin: how did the individuals involved benefit from the scheme? No one is charged with paying or receiving a bribe and there has been little evidence produced so far to warrant the many press allegations of corruption and kickbacks. According to a report in the East African Standard, Sh450 million was “wired by the Treasury to Italian firm CMC di Ravenna . . . was sent to an account in London then Dubai and later to Nairobi”. One of the report’s writers, Roselyne Obala, would later add that the same Sh450 million was part of a larger payment of over Sh600 million and that it was paid to an account in Barclays Bank in Nairobi. However, none of this is in the charges preferred at the Anti-Corruption Court. Further, it is unclear whether “over KSh600 million” refers to the much larger advance payments which, in any case, was (illegally) transferred directly by the banks in London to the companies. Further, the absence of prosecutions within Italy, which has a law criminalizing Italian companies paying bribes to public officials abroad in return for contracts, suggests that there is no evidence that a bribe was paid in this case.

There have been allegations raised that the prosecution of the dam cases was politicised, targeting allies of Deputy President William Ruto. In October last year, Rotich instituted a petition at the Milimani High Courts questioning why the DPP left out key personalities involved in the tendering process such as the former Attorney General Githu Muigai, solicitor general Njee Muturi and former Environment CS Judi Wakhungu. Rotich has also argued that he was not responsible for procurement of the tenders and was not the accounting officer at Treasury. “It is absurd that the respondents chose to charge me while the Attorney General is not charged in this respect. This is an indication of selective prosecution that cannot stand the test of objectivity and fair administration of action,” he argued in the petition. Others have pointed to the dropping of charges against members of the KVDA Tender Committee as well as some of Rotich’s co-accused, former Treasury PS Kamau Thugge and Dr Susan Koech, a former PS in the Environment Ministry, as proof of malicious prosecution.

It is also noteworthy that Kenya has refused or failed to make any repayments on the moneys already disbursed.

Regarding the latter accusation, it is notable that many of the former accused have actually become witnesses so it may just be a case of the DPP using the small fry to net the “big fish”. However, when it comes to why the former AG, the solicitor-general, and the various ministers who oversaw KVDA between 2014 and 2019 are not in the dock, the answers are not so convincing.

A bigger source of discontent is the lack of similar prosecutions over similar projects. For example, the contract over the Itare Dam in Nakuru, also in the Rift Valley, features the same set of characters—SACE, CMC di Ravenna, Intesa San Paolo, BNP Paribas—and was the first dam awarded to the Italians in 2014. After advance payments of Sh4.3 billion were paid out, the project appears to have collapsed. As Nakuru Senator Susan Kihika noted in February 2019, “It . . . seems as if there is no equal treatment of all the projects across the country.”

In 2013, CMC had signed a consultancy contract with Stansha Limited, owned by Stanley Muthama, the MP for Lamu West, in which Stansha pledged to help CMC in its bid for tenders for the construction of Itare Dam, which is under the Rift Valley Water Services Board, and Ruiru II Dam under the Athi Water Service Board, for a fee of 3 per cent of the contract value. For Itare, it came to Sh330 million. According to the ODPP analysis, on 25 November 2015, a Stanley Muthama identified as “Staff CMC Kenya office” participated in a high-level “clarification meeting” with KVDA officials regarding the tender for the Arror dam, one of the decisive meetings for the award of the contract. Among those at the meeting were Paolo Porcelli and Gianni Ponta, two CMC officials the ODPP has charged, among others, for having “conspired to unlawfully have the services of CMC di Ravenna-ITINERA JV procured by KVDA for the development of Arror and Kimwarer multipurpose dams”. There is however no Stanley Muthama being prosecuted by the ODPP in the Kenyan case and no suggestion of any wrongdoing with regard to the contracts.

There, however, seems to be a pattern emerging where CMC di Ravenna—which has been in economic turmoil for four years; in 2018 it owed creditors €1.5 billion euros—receives advance payments for projects it does not thereafter complete. In Nepal, a US$550 million contract for the construction of a hydroelectric plant was terminated in 2019 and the company ordered by an Italian court to return €15 million to a bank in Nepal that had financed the project. CMC had not warned the Nepalese bank of its financial problems and had not even begun the work.

In Kenya, though, the two Italian firms have also claimed the cases were politicised and lacked grounds. In December 2020, they filed a suit at the International Court of Arbitration at the International Chamber of Commerce claiming they were victims of power politics between President Uhuru and his deputy William Ruto. They alleged that the cancellation of the tender was a ploy to weaken Deputy President Ruto’s 2022 presidential aspirations and are demanding US$115 million (KSh13.7 billion) in compensation for the cancellation of the contracts.

A bigger source of discontent is the lack of similar prosecutions over similar projects.

“It seems hardly coincidental that the highest ranking official to be investigated and charged in the criminal proceeding is Kenya’s Treasury CS Mr Henry Rotich, an ally of Mr Ruto,” stated the court document as reported in Business Daily. They claim that allegations of impropriety did not surface until two years after the contracts were signed and that KVDA had admitted that the projects had been politicised with an intention of terminating them.

In notes sent to the Italian Foreign Ministry, the joint venture complains of “delays in the payment of fees [by Kenya] to the Agent Bank with the risk of blocking future disbursements”. The companies blame the failure of the project to get off the ground on the failure by KVDA to deliver the necessary land, a claim repeated by Deputy President Ruto during the presidential debate in July. They also claim that import permit exemptions had not yet been issued.

President Kenyatta has also reportedly tasked AG Paul Kihara and Head of Public Service Joseph Kinyua to negotiate with the joint venture to seek an amicable settlement although it is curious that Kenya would seek to pay off the very companies it accuses of conspiring to defraud it. The country has, however, trodden this route before. In 2014, President Kenyatta ordered payment of Sh1.4 billion to briefcase companies for termination of contracts to supply telecommunication equipment and bandwidth spectrum, part of the Anglo Leasing scam where billions were paid to fictitious companies for security-related contracts.

Further, in May last year, SACE wrote to the AG, the Treasury and the Ministry of Foreign Affairs saying that Kenya could get a partial refund of its insurance premium but only if it committed to paying off the banks on whose behalf the country had taken out the policy. And the letter included a not-so-subtle hint that Kenya’s relationship with Italy was on the line.

They alleged that the cancellation of the tender was a ploy to weaken Deputy President Ruto’s 2022 presidential aspirations.

In brief, it seems clear that there were serious irregularities during the tendering and contracting for the two dams. KVDA tendered the projects under the PPA for a concessional arrangement but awarded a commercial contract under the Public Procurement and Disposal Act to a legally different entity from that which had won the tender without beginning the process afresh. Further, the arrangements to transfer money directly from commercial banks to the contractor seem clearly illegal and the shift from a concessional arrangement to a commercial one probably means Kenyans ended up paying more—including for unnecessary insurance. However, no money appears to have been paid out directly from the Exchequer, although the fees, commissions and advance payments have accrued a debt of up to Sh23.5 billion (at current exchange rates), less than a third of which may be covered by bank/insurance guarantees. Assuming the debt register is mistaken when it lists the entire loan amount, and that the guarantees by Standard Chartered Bank and Heritage Insurance are eventually honoured, Kenyans would still be, when we eventually get round to paying it, out of pocket by around Sh13.5 billion, the sum of the insurance premium (part of which we may get back), the various fees and commissions, and the exchange rate costs. As noted, no one has been accused of actually pocketing bribes. It also does not seem like either Kenya or the banks are pursuing a refund of the money paid to the joint venture in the Italian courts.

The biggest obstacle to a clearer understanding of what is happening with regard to the Arror and Kimwarer dams is the political whirlwind around it. Adding to the confusion is the language employed—terms like scam and kickbacks—suggesting that the officials involved pocketed bribes, whereas they are not actually accused of any of that. Further, journalists have tended to report the story much like the proverbial blind men of Hindustan—each accurately describing a part of the elephant’s anatomy, but not able to grasp the entire animal., It is to be expected that, even after the general election, the controversy surrounding the Arror and Kimwarer dams will continue to generate more political heat while shedding very little light.

Continue Reading

Trending