Connect with us

Politics

I Accuse the Press: Why the Kenyan Media Must ‘Get With the Programme’

Published

on

Drowning fourth estate
Download PDFPrint Article

Charles Onyango-Obbo is an astute media practitioner with loads of experience. For many years, he has been writing three weekly columns, one in Kenya’s Daily Nation, another one in Uganda’s Daily Monitor, and one in the regional newspaper The East African.

Onyango-Obbo has also held various editorial management positions at both the Nation and the Monitor. So when he writes, especially on issues to do with the media, he writes from a position of authority. His piece, on the move by the Kenyan government to move all their advertising to a single portal managed by Government Advertising Agency (GAA) – in effect denying the media revenue from government advertisements – is hugely instructive. Onyango-Obbo believes that the media should stop wringing their hands and crying red murder, and instead use this as an opportunity for growth and innovation.

However, Mutuma Mathiu, a top editor at the Nation Media Group, took a moral stance against the move by the Kenyan government, equating it to publishing in the Soviet era publication Pravda.

One thing both pieces missed was how the media found itself in the present predicament in the first place.

Binge growth and failure of imagination 

Until recently, the four biggest media houses in Kenya – the Nation Media Group (NMG), the Standard Group Limited, Royal Media Services, and the Radio Africa Group – witnessed exponential growth, which blinded them to the shifting media reality of technological growth and demography.

Further, the media also failed in its role in holding the authorities to account. As a result, the media has been stuck in a time warp, which has inevitably led to a sense of misplaced entitlement, and also their alienation from the citizens.

In the early 1990s, the Standard newspaper, the oldest newspaper in the country, saw the future in broadcast, and so acquired the Kenya Television Network (KTN), the first non-pay, privately owned TV-station in Africa. The newspaper’s close alliance with the state, especially during the Daniel arap Moi era, ensured steady government advertising revenue. (President Moi owned shares in the Standard Group.)

KTN, which was initially a bold step forward, got locked into an imaginary internecine cat-and-mouse fight with the Nation Media Group’s NTV station over who had the best programing, which resulted in the poaching of individual journalists and producers – a carryover of print turf wars into broadcast. This allowed Royal Media’s Citizen TV to beat them both. KTN has since been playing catch-up with Citizen TV.

As a result, and also considering they had good programming, KTN became a runaway success. However, this masked the lack of creativity at the Standard newspaper. Therefore, the Standard continuously lagged behind the Nation, the region’s largest media enterprise, in revenue and growth.

Further, KTN, which was initially a bold step forward, got locked into an imaginary internecine cat-and-mouse fight with the Nation Media Group’s NTV station over who had the best programing, which resulted in the poaching of individual journalists and producers – a carryover of print turf wars into broadcast. This allowed Royal Media’s Citizen TV to beat them both. KTN has since been playing catch-up with Citizen TV.

Application of the wrong models

While the Nation newspaper overtook the Standard in terms of market leadership and growth, the Nation’s broadcasting division struggled from the outset. Its original sin was convergence, and the application of the print model to broadcast.

Nation assumed their print model could be transferred to the broadcast medium; so confident were they in their model that they initially gave air slots to their senior print journalists.

Just as the Standard hid under KTN’s success to cover up their deficiency in print, the Nation also hid under print’s success, and ignored the broadcast division’s inadequacies, including its staid programming.

Last year, the Nation Media Group’s management finally pulled the plug, and opted for an all-digital broadcast unit. Too little, too late.

If they were guilty of applying the newspaper model to broadcast, Patrick Quarcoo, Radio Africa’s proprietor, was similarly guilty of applying the radio model to the Star newspaper, which has largely been a failure. The Star has been bleeding dry radio revenue.

Had Quarcoo stayed in radio, where both Kiss TV and Classic FM have been incredibly successful, he would have been crowned the “King of Radio”. With all the new county/community radio stations coming up, he would also be controlling a substantive radio advertising market.

If the Nation Media Group and Radio Africa applied the wrong model for the right medium, S.K. Macharia, the owner of Royal Media, after the initial mistake of trying his hand in print, decided to stick with what he knows best – broadcast. The result has been phenomenal growth of both his radio and TV stable.

Demography and technology are destiny  

The median age in Kenya is 19 years and 80% of the country’s population is below the age of 35. Mobile phone penetration in Kenya was 88% in 2016. Facebook has approximately 5 million (and growing) active users in Kenya, while Twitter had slightly over 1.5 million. These few statistics are incredibly sobering for the media of the future.

As a means of engaging younger audiences, all the big four media houses have news apps. However, none are regularly updated, have good user experience, or have locally customised stories. Instead, they tend to carry old and international stories rather than national/local ones. Most of the people in the age-bracket to whom the apps would have appealed already get their international stories online, especially on social media platforms, since most of them are glocal and worldly.

The median age in Kenya is 19 years and 80% of the country’s population is below the age of 35. Mobile phone penetration in Kenya was 88% in 2016. Facebook has approximately 5 million (and growing) active users in Kenya, while Twitter had slightly over 1.5 million. These few statistics are incredibly sobering for the media of the future.

The failure to creatively engage younger audiences has left the media with a huge revenue loss, for which media managers have no answer. This has revealed the media’s incapacity to serve the changing tastes and media usage of the younger generation.

Younger audiences are not the only segment neglected by the media; women have also been ignored. On any day, most of the panelists on radio and TV are likely to be men. The only time women are included is when the panel discusses the role of women. A survey of newspaper columns in the main newspapers also reveals that the number of female columnists is disproportionately lower than that of men. This tokenism, despite the presence of qualified women in various fields, has seen many make a conscious effort to ignore the media.

The struggle against technological disruption is not limited to the Kenyan media. The New York Times, in its first report on how to be innovative in the face of breathless disruption of traditional media, which was released in 2014, stated: “Our core mission remains producing the world’s best journalism. But with the endless upheaval in technology, reader habits and the entire business model, The Times needs to pursue smart new strategies for growing our audience”.

In a subsequent report, the Times observed: “In the third quarter of 2016, our digital subscriptions grew at the fastest pace since the launch of the pay model in 2011 — and growth then exceeded that pace during the fourth quarter, in a post-election surge. We now have more than 1.5 million digital-only subscriptions, up from one million a year ago and from zero only six years ago. We also have more than one million print subscriptions, and our readers are receiving a product better than it has ever been, with rich new standalone sections.”

One would be hard-pressed to read any account of Kenya’s media in being forthright about their reflection on the state of the media.

Multimedia deep-dive storytelling

One way of addressing the deep apathy among the youth towards the media is through multi-media storytelling. The UK’s Guardian newspaper and the Economist, both well respected publications, offer a best practice in new ways of telling stories. The Guardian is a centre-left publication while the Economist espouses economic liberalism that includes free trade, globalisation, and freedom of movement. Yet both publications, despite suffering the natural readership decline of hardcopy, have a solid online and subscription base. They have blazed the trail of innovation, especially on digital platforms. The Guardian provides a raft of products: the Long Read that is also produced as a podcast; and multi-media productions, including short documentaries and videos. All these products are available on the website, but also on the app.

Similarly, the Economist has an army of digital, graphic and data visualizations, especially for their long reads. It also has a slew of podcasts on technology, business, finance, etc. Unlike the Guardian, the Economist has limited the number of articles that one can access for free per week; if one wants more, one needs to subscribe.

Nothing illustrates the death of serious journalism than Jeff Koinange. His show on KTN, Jeff Koinange Live, was a circus. His clowning on national TV with a fire extinguisher was a sad example of how low a once renowned journalist – who had even been a correspondent for CNN and who many looked up to as a role model – could sink. The line between serious TV journalism and fantasy became hard to discern.

In Kenya, so far, only the Daily Nation engages in data journalism through its Newsplex. This long form immersive journalism rather than the he-said-she-said variety is the future of journalism. This form moves away from the traditional “5Ws and H” to the “so what?” that is central to fulfilling audience’s needs.

Dereliction of duty

The Kenyan media played a sometimes not fully acknowledged critical role in the expansion of democratic space in Kenya in the late 1980s and early 1990s during Moi’s repressive era. The media, against multiple odds, continuously exposed human rights violations and the massive corruption of the Moi administration. By setting the agenda for an open, pluralistic and transparent administration, as opposed to the centralised version Moi advocated for, the media reflected the aspirations of many Kenyans.

For this, the Kenyan media paid a steep price. Nothing exemplifies this more than the People Daily, against whom the recently deceased once powerful minister, Nicholas Biwott, won multi-million-shilling libel cases. The People Daily never recovered financially from those dubiously awarded costs.

After Moi’s Kanu party was defeated in the 2002 elections, the media was keen to quickly cash in on the role they had played in expanding the democratic space. But because they were not keen to kill the goose that lays the golden egg – the advertiser, which included the government – they lost sight of their principal role. The broadcast media, especially, moved away from hiring serious journalists and instead put on air men and women, some with fake accents, who behaved more like actors or comedians, rather than journalists, to increase ratings.

Nothing illustrates the death of serious journalism than Jeff Koinange. His show on KTN, Jeff Koinange Live, was a circus. His clowning on national TV with a fire extinguisher was a sad example of how low a once renowned journalist – who had even been a correspondent for CNN and who many looked up to as a role model – could sink. The line between serious TV journalism and fantasy became hard to discern. When Jeff was off the air, the air waves were filled with third-rate Mexican soap operas.

Morning radio shows are a mixture of soft porn, where even the former Harambee Star Coach, Jacob “Ghost” Mulei, has a morning show with others where he has turned into a marriage counsellor of sorts. Mid-morning radio shows are pretty much driven by the Top 100 music formatting.

In Kenya today it is not uncommon to hear someone, even a trained journalist, remark nonchalantly, “You know, I don’t read the newspapers.” For some, it is even considered a badge of honour to say, “I don’t watch TV.” While these sentiments are anecdotal, they speak volumes about a larger problem.

This inevitably has led to many having little regard for the media. In Kenya today it is not uncommon to hear someone, even a trained journalist, remark nonchalantly, “You know, I don’t read the newspapers.” For some, it is even considered a badge of honour to say, “I don’t watch TV”. While these sentiments are anecdotal, they speak volumes about a larger problem. There was a time when watching the 7 p.m. and 9 p.m. news was a must in many households. Even if your family did not have a TV set, you would head to the neighbour’s house to catch the news. Buying a newspaper was seen as a status symbol and a sign that one follows current affairs. That golden age of the media is gone.

Newspapers are for wrapping meat

In December 2013, President Uhuru Kenyatta said newspapers were only good for wrapping meat because they publish false news. Some journalists took umbrage at this statement, but few, if any, cared. It was a kind of poetic justice and a commentary on the state of journalism and media in Kenya. The media’s standing has plummeted thus far to the point that a president can nonchalantly dismiss the media without attendant costs. For the media, the lack of distinct response from the public regarding the president’s statement should be instructive. Once the mainstream media relinquished its critical agenda-setting credentials, they stopped speaking for Wanjiku.

On 17 July this year, Kenyans expected to watch televised presidential running mate debates. But the politicians from the major political parties did not show up, except Eliud Muthiora Kariara, a former banker-turned-running mate and independent presidential candidate Japhet Kavinga Kaluyu. If the media had any doubt about their status with politicians, this episode served up another reminder that, in an election year, politicians can ignore the media, and expect to bear no costs politically.

Instead of seeing the failure to show up as politicians’ abdication of their duty, all the media could see was the money they lost in preparation for the debates. It was bizarre watching visibly irritated media talking heads expressing anger at losing the money they would have made, since that was not the primary reason for the debates in the first place.

This gap has been filled by individual bloggers, like Owaahh, whose treatment of the Imperial Bank explosion was incredible, way better than any business pages, and the disparate collection of individual citizen “journalists” called Kenyans on Twitter (#KOT). This irreverent group of individuals have sometimes broken stories and pushed agendas mainstream media are either afraid of or not interested in pursuing. One such story is the maize scandal, which the mainstream media was slow to warm up to. #KOT “sleuths” asked the hard questions regarding the origin of the maize after searching the ship’s online manifest, something the mainstream could have done.

With the explosion of Fake News, which is mostly generated and transmitted through social media, a robust and credible mainstream media has never been more needed.

While individual bloggers and conscious citizens on social media platforms have done an admirable job, they cannot be a substitute for a functioning mainstream media. With the explosion of Fake News, which is mostly generated and transmitted through social media, a robust and credible mainstream media has never been more needed. During the political party’s primaries, photoshopped newspapers claiming that Dr. Paul Otuoma had left the ODM party to join Jubilee started circulating in Busia town. These stories were wildly shared on social media platforms. People had to turn to mainstream media to find out if they were true.

With the elections just days away, the media have a real opportunity to distinguish themselves. If they don’t use this opportunity, their relevance will decline further, if not completely.

By Abdullahi Boru Halakhe

Avatar
By

Abdullahi Boru Halakhe is a security analyst from the Horn of Africa.

Politics

Hijacking Kenya’s Health Spending: Companies Linked to Powerful MP Received Suspicious Procurement Contracts

Two obscure companies linked to Kitui South MP Rachael Kaki Nyamai were paid at least KSh24.2 million to deliver medical supplies under single-source agreements at the time the MP was chair of the National Assembly’s Health Committee.

Published

on

Hijacking Kenya’s Health Spending: Companies Linked to Powerful MP Received Suspicious Procurement Contracts
Download PDFPrint Article

Two obscure companies linked to Kitui South MP Rachael Kaki Nyamai were paid at least KSh24.2 million to deliver medical supplies under single-source agreements at the time the MP was chair of the National Assembly’s Health Committee, an investigation by Africa Uncensored and The Elephant has uncovered.

One of the companies was also awarded a mysterious Ksh 4.3 billion agreement to supply 8 million bottles of hand sanitizer, according to the government’s procurement system.

The contracts were awarded in 2015 as authorities moved to contain the threat from the Ebola outbreak that was ravaging West Africa and threatening to spread across the continent as well as from flooding related to the El-Nino weather phenomenon.

The investigation found that between 2014 and 2016, the Ministry of Health handed out hundreds of questionable non-compete tenders related to impending disasters, with a total value of KSh176 billion including three no-bid contracts to two firms, Tira Southshore Holdings Limited and Ameken Minewest Company Limited, linked to Mrs Nyamai, whose committee oversaw the ministry’s funding – a clear conflict of interest.

Number of Suppliers Allocated BPAAlthough authorities have since scrutinized some of the suspicious contracts and misappropriated health funds, the investigation revealed a handful of contracts that were not made public, nor questioned by the health committee.

Mrs Nyamai declined to comment for the story.

Nyamai has been accused by fellow members of parliament of thwarting an investigation of a separate alleged fraud. In 2016, a leaked internal audit report accused the Ministry of Health — colloquially referred to for its location at Afya House — of misappropriating funds in excess of nearly $60 million during the 2015/2016 financial year. Media stories described unauthorized suppliers, fraudulent transactions, and duplicate payments, citing the leaked document.

Members of the National Assembly’s Health Committee threatened to investigate by bringing the suppliers in for questioning, and then accused Nyamai, the committee chairperson, of blocking their probe. Members of the committee signed a petition calling for the removal of Nyamai and her deputy, but the petition reportedly went missing. Nyamai now heads the National Assembly’s Committee on Lands.

Transactions for companies owned by Mrs Nyamai’s relatives were among 25,727 leaked procurement records reviewed by reporters from Africa Uncensored, Finance Uncovered, The Elephant, and OCCRP. The data includes transactions by eight government agencies between August 2014 and January 2018, and reveals both questionable contracts as well as problems that continue to plague the government’s accounting tool, IFMIS.

The Integrated Financial Management Information System was adopted to improve efficiency and accountability. Instead, it has been used to fast-track corruption.

Hand sanitizer was an important tool in fighting transmission of Ebola, according to a WHO health expert. In one transaction, the Ministry of Health paid Sh5.4 million for “the supply of Ebola reagents for hand sanitizer” to a company owned by a niece of the MP who chaired the parliamentary health committee. However, it’s unclear what Ebola reagents, which are meant for Ebola testing, have to do with hand sanitizer. Kenya’s Ministry of Health made 84 other transactions to various vendors during this period, earmarked specifically for Ebola-related spending. These included:

  • Public awareness campaigns and adverts paid to print, radio and tv media platforms, totalling at least KSh122 million.
  • Printed materials totalling at least KSh214 million for Ebola prevention and information posters, contact tracing forms, technical guideline and point-of-entry forms, brochures and decision charts, etc. Most of the payments were made to six obscure companies.
  • Ebola-related pharmaceutical and non-pharmaceutical supplies, including hand sanitizer
  • Ebola-related conferences, catering, and travel expenses
  • At least KSh15 millions paid to a single vendor for isolation beds

Hacking the System

Tira Southshore Holdings Limited and Ameken Minewest Company Limited, appear to have no history of dealing in hygiene or medical supplies. Yet they were awarded three blanket purchase agreements, which are usually reserved for trusted vendors who provide recurring supplies such as newspapers and tea, or services such as office cleaning.

“A blanket agreement is something which should be exceptional, in my view,” says former Auditor-General, Edward Ouko.

But the leaked data show more than 2,000 such agreements, marked as approved by the heads of procurement in various ministries. About KSh176 billion (about $1.7 billion) was committed under such contracts over 42 months.

“Any other method of procurement, there must be competition. And in this one there is no competition,” explained a procurement officer, who spoke generally about blanket purchase agreements on background. “You have avoided sourcing.”

The Ministry of Health did not respond to detailed questions, while Mrs Nyamai declined to comment on the contracts in question.

Procurement experts say blanket purchase agreements are used in Kenya to short-circuit the competitive process. A ministry’s head of procurement can request authority from the National Treasury to create blanket agreements for certain vendors. Those companies can then be asked by procurement employees to deliver supplies and services without competing for a tender.

Once in the system, these single-source contracts are prone to corruption, as orders and payments can simply be made without the detailed documentation required under standard procurements. With limited time and resources, government auditors say they struggle especially with reconciling purchases made under blanket agreements.

The agreements were almost always followed by standard purchase orders that indicated the same vendor and the same amount which is unusual and raises fears of duplication. Some of these transactions were generated days or weeks after the blanket agreements, many with missing or mismatched explanations. It’s unclear whether any of these actually constituted duplicate payments.

For example, the leaked data show two transactions for Ameken Minewest for Sh6.9 million each — a blanket purchase order for El Nino mitigation supplies and a standard order for the supply of chlorine tablets eight days later. Tira Southshore also had two transactions of Sh12 million each — a blanket purchase for the “supply of lab reagents for cholera,” and six days later a standard order for the supply of chlorine powder.

Auditors say both the amounts and the timing of such payments are suspicious because blanket agreements should be paid in installments.

“It could well be a duplicate, using the same information, to get through the process. Because you make a blanket [agreement], then the intention is to do duplicates, so that it can pass through the cash payee phase several times without delivering more,” said Ouko upon reviewing some of the transactions for Tira Southshore. This weakness makes the IFMIS system prone to abuse, he added.

In addition, a KSh4 billion contract for hand sanitizer between the Health Ministry’s Preventive and Promotive Health Department and Tira Southshore was approved as a blanket purchase agreement in April 2015. The following month, a standard purchase order was generated for the same amount but without a description of services — this transaction is marked in the system as incomplete. A third transaction — this one for 0 shillings — was generated 10 days later by the same procurement employee, using the original order description: “please supply hand sanitizers 5oomls as per contract Moh/dpphs/dsru/008/14-15-MTC/17/14-15(min.no.6).

Reporters were unable to confirm whether KSh4 billion was paid by the ministry. The leaked data doesn’t include payment disbursement details, and the MOH has not responded to requests for information.

“I can assure you there’s no 4 billion, not even 1 billion. Not even 10 million that I have ever done, that has ever gone through Tira’s account, through that bank account,” said the co-owner of the company, Abigael Mukeli. She insisted that Tira Southshore never had a contract to deliver hand sanitizer, but declined to answer specific questions. It is unclear how a company without a contract would appear as a vendor in IFMIS, alongside contract details.

It is possible that payments could end up in bank accounts other than the ones associated with the supplier. That is because IFMIS also allowed for the creation of duplicate suppliers, according to a 2016 audit of the procurement system. That audit found almost 50 cases of duplication of the same vendor.

“Presence of active duplicate supplier master records increases the possibility of potential duplicate payments, misuse of bank account information, [and] reconciliation issues,” the auditors warned.

They also found such blatant security vulnerabilities as ghost and duplicate login IDs, deactivated requirements for password resets, and remote access for some procurement employees.

Credit: Edin Pasovic/OCCRP

Credit: Edin Pasovic/OCCRP

IFMIS was promoted as a solution for a faster procurement process and more transparent management of public funds. But the way the system was installed and used in Kenya compromised its extolled safeguards, according to auditors.

“There is a human element in the system,” said Ouko. “So if the human element is also not working as expected then the system cannot be perfect.”

The former head of the internal audit unit at the health ministry, Bernard Muchere, confirmed in an interview that IFMIS can be manipulated.

Masking the Setup

Ms Mukeli, the co-owner of Tira Southshore and Ameken Minewest, is the niece of Mrs Nyamai, according to local sources and social media investigation, although she denied the relationship to reporters. According to her LinkedIn profile, Ms Mukeli works at Kenya Medical Supplies Agency, a medical logistics agency under the Ministry of Health, now embroiled in a COVID procurement scandal.

Ms Mukeli’s mother, who is the MP’s elder sister, co-owns Icpher Consultants Company Ltd., which shares a post office box with Tira Southshore and Mematira Holdings Limited, which was opened in 2018, is co-owned by Mrs Nyamai’s husband and daughter, and is currently the majority shareholder of Ameken Minewest. Documents also show that a company called Icpher Consultants was originally registered to the MP, who was listed as the beneficial owner.

Co-owner of Tira Southshore Holdings Limited, Abigael Mukeli, described the company to reporters as a health consulting firm. However Tira Southshore also holds an active exploration license for the industrial mining in a 27-square-kilometer area in Kitui County, including in the restricted South Kitui National Reserve. According to government records, the application for mining limestone in Mutomo sub-county — Nyamai’s hometown — was initiated in 2015 and granted in 2018.

Mukeli is also a minority owner of Ameken Minewest Company Limited, which also holds an active mining license in Mutomo sub-county of Kitui, in an area covering 135.5 square kilometers. Government records show that the application for the mining of limestone, magnesite, and manganese was initiated in 2015 and granted in 2018. Two weeks after the license was granted, Mematira Holdings Limited was incorporated, with Nyamai’s husband and daughter as directors. Today, Mematira Holdings is the majority shareholder of Ameken Minewest, which is now in the process of obtaining another mining license in Kitui County.

According to public documents, Ameken also dabbles in road works and the transport of liquefied petroleum gas. And it’s been named by the Directorate of Criminal Investigations in a fuel fraud scheme.

Yet another company, Wet Blue Proprietors Logistics Ltd., shares a phone number with Tira Southshore and another post office box with Icpher Consultants Company Ltd., according to a Kenya National Highway Authority list of pre-qualified vendors.

Family LinksMrs Nyamai and her husband co-own Wet Blue. The consulting company was opened in 2010, the same year that the lawmaker completed her PhD work in HIV/AIDS education in Denmark.

Wet Blue was licenced in 2014 as a dam contractor and supplier of water, sewerage, irrigation and electromechanical works. It’s also listed by KENHA as a vetted consultant for HIV/AIDS mitigation services, together with Icpher Consultants.

It is unclear why these companies are qualified to deliver all these services simultaneously.

“Shell companies receiving contracts in the public sector in Kenya have enabled corruption, fraud and tax evasion in the country. They are literally special purpose vehicles to conduct ‘heists’ and with no track record to deliver the public goods, works or services procured,” said Sheila Masinde, executive director of Transparency International-Kenya.

Both MOH and Ms Mukeli refused to confirm whether the ordered supplies were delivered.

Mrs Nyamai also co-owns Ameken Petroleum Limited together with Alfred Agoi Masadia and Allan Sila Kithome.

Mr Agoi is an ANC Party MP for Sabatia Constituency in Vihiga County, and was on the same Health Committee as Mrs Nyamai, a Jubilee Party legislator. Mr Sila is a philanthropist who is campaigning for the Kitui County senate seat in the 2022 election.

Juliet Atellah at The Elephant and Finance Uncovered in the UK contributed reporting.

Continue Reading

Politics

Speak of Me as I Am: Reflections on Aid and Regime Change in Ethiopia

We can call the kind of intrusive donor clientelism that Cheeseman is recommending Good Governance 2.0. His advocacy for strengthening patron-client relations between western donors and African governments, and his urging that donors use crises as a way of forcing regime change and policy conditionalities, is ahistorical, counterproductive and morally indefensible.

Published

on

Speak of Me as I Am: Reflections on Aid and Regime Change in Ethiopia
Download PDFPrint Article

In a piece, published on 22 December 2020, that he describes as the most important thing he wrote in 2020, Nick Cheeseman penned a strong criticism of what he calls the ‘model of authoritarian development’ in Africa. This phrase refers specifically to Ethiopia and Rwanda, the only two countries that fit the model, which is otherwise not generalisable to the rest of the continent. His argument, in a nutshell, is that donors have been increasingly enamoured with these two countries because they are seen as producing results. Yet the recent conflict in the Tigray region of Ethiopia shows that this argument needs to be questioned and discarded. He calls for supporting democracy in Africa, which he claims performs better in the long run than authoritarian regimes, especially in light of the conflicts and repression that inevitably emerge under authoritarianism. His argument could also be read as an implicit call for regime change, stoking donors to intensify political conditionalities on these countries before things get even worse.

Cheeseman’s argument rests on a number of misleading empirical assertions which have important implications for the conclusions that he draws. In clarifying these, our point is not to defend authoritarianism. Instead, we hope to inject a measure of interpretative caution and to guard against opportunistically using crises to fan the disciplinary zeal of donors, particularly in a context of increasingly militarised aid regimes that have been associated with disastrous ventures into regime change.

We make two points. First, his story of aid dynamics in Ethiopia is not supported by the data he cites, which instead reflect the rise of economic ‘reform’ programmes pushed by the World Bank and IMF. The country’s current economic difficulties also need to be placed in the context of the systemic financial crisis currently slamming the continent, in which both authoritarian and (nominally) democratic regimes are faring poorly.

Second, we reflect on Cheeseman’s vision of aid as a lever of regime change. Within already stringent economic adjustment programmes, his call for intensifying political conditionalities amounts to a Good Governance Agenda 2.0. It ignores the legacy of the structural adjustment programmes in subverting deliberative governance on the continent during the 1980s and 1990s.

Misleading aid narratives distract from rebranded structural adjustment 

On the first point, Cheeseman establishes his argument early on by stating ‘that international donors have become increasingly willing to fund authoritarian regimes in Africa on the basis that they deliver on development’. In support of this assertion, he cites a table from the World Bank that shows net Official Development Assistance (ODA) received by Ethiopia surging to USD 4.93 billion in 2018, up from just over USD 4 billion in 2016 and 2017, and from a plateau oscillating around USD 3.5 billion from 2008 to 2015.

Cheeseman’s argument rests on a number of misleading empirical assertions which have important implications for the conclusions that he draws. In clarifying these, our point is not to defend authoritarianism. Instead, we hope to inject a measure of interpretative caution and to guard against opportunistically using crises to fan the disciplinary zeal of donors, particularly in a context of increasingly militarised aid regimes that have been associated with disastrous ventures into regime change.

These aggregated data are misleading because ODA received by Ethiopia from western bilateral donors in fact fell in 2018 (and probably continued falling in 2019 and 2020). The World Bank data that he cites are actually from the OECD Development Assistance Committee (DAC) statistics, which refer to all official donors (but not including countries such as China). If we restrict donor assistance to DAC countries – which is relevant given that Cheeseman only refers to the US, the UK and the EU in his piece – disbursed ODA to Ethiopia fell from USD 2.26 billion in 2017 to USD 2.06 billion in 2018 (see the red line in the figure below).

 

Figure: ODA to Ethiopia (millions USD), 2000-2019

Figure: ODA to Ethiopia (millions USD), 2000-2019Source: OECD.stat, last accessed 30 December 2020.

There was a brief moderate increase in DAC country ODA starting in 2015 and peaking in 2017. Cheeseman might have been referring to this. However, contrary to his argument, it was likely that the reason for this increase in aid was primarily humanitarian, responding to the refugee influx from South Sudan that began in 2015 and to the severe drought and famine risk in 2016-17. It was also probably related to attempts to induce incipient political reform following the major protests in Oromia in 2014, which Cheeseman would presumably condone given that conventional measures of democracy and freedom improved in 2018. Indeed, it is notable that committed ODA from DAC donor countries fell even more sharply than disbursed aid in 2018, from USD 2.49 billion in 2017 to USD 2.07 billion, reflecting the context in which these countries were negotiating hard with the Ethiopian government at the time.

Instead, the sharp increase in ODA in 2018 came entirely from the International Development Association (IDA) of the World Bank Group, which increased its mixture of grants and loans to the country from USD 1.1 billion in 2017 to USD 2.1 billion in 2018. This subsequently fell to USD 1.8 billion in 2019 (the dashed green line in the figure).

Such ODA has been explicitly tied to the World Bank’s long-standing goal of liberalising, privatising and deregulating the Ethiopian economy, thereby ‘reforming’ (or disassembling) many of the attributes that have allowed the Ethiopian state to act in a developmentalist manner. These attributes include state-owned enterprises, state control over the financial sector, and relatively closed capital accounts, in strong distinction to most other countries in Africa (including Rwanda).

For instance, in October 2018 it approved USD 1.2 billion from the IDA in support of ‘a range of economic reforms designed to revitalize the economy by expanding the role of the private sector… to gradually open up the economy and introduce competition to and liberalize sectors that have been dominated by key state-owned enterprises (SOEs)’. The support aimed to promote public-private partnerships in key state-owned sectors such as telecoms, power and trade logistics as key mechanisms to restructure these sectors, as well as broader deregulation and financial liberalisation. It is also notable that the World Bank prefaced this justification by emphasising the political reforms that had already been embarked upon, and the promotion of ‘citizen engagement social accountability’ in Ethiopia.

In other words, contra the idea that western donors have been increasing their support for an authoritarian development model, they have been gradually withdrawing aid since 2017. The World Bank pulled up the slack in 2018, and in December 2019 both the World Bank and IMF promised more funding in support of ongoing economic reforms. The economic liberalisation has in turn undermined political liberalisation and has been a key source of political destabilization.

The bargaining hand of these donors has been reinforced by the economic difficulties faced by the Ethiopian economy – in particular, a hard tightening of external foreign-exchange constraints. Balance of payments statistics reveal that the government had effectively stopped external borrowing after 2015, a policy that it was advised to adopt in its Article IV consultations with the IMF in 2016 and 2017 as its external debt distress levels were rising. As a result, the government became excessively reliant on donor grant money as a principal source of foreign financing. Yet the country continued to run deep trade deficits, in large part because its development strategies, as elsewhere in Africa, have been very import and foreign-exchange intensive (e.g. think of the Grand Ethiopian Renaissance Dam, requiring more than USD 4.6 billion to build, the bulk in foreign exchange). Significant capital flight appears to have taken place as well; for example, errors and omissions reported on the balance of payments were -USD 2.14 billion in 2018. In order to keep the ship afloat, the central bank burnt through over USD 1 billion of its reserves in 2018 alone.

Contra the idea that western donors have been increasing their support for an authoritarian development model, they have been gradually withdrawing aid since 2017

This severe tightening of foreign-exchange constraints needs to be understood as a critical structural factor in causing the development strategy to stall. Along with non-economic factors, this in turn put considerable strain on the government’s ability to stabilise political factions through the deployment of scarce resources, of which foreign exchange remains among the most important, especially in the current setting. Again, the point is not to apologise for authoritarianism, but rather to emphasise that the current situation is rooted deeper within a conjuncture of systemic crises that go far beyond any particular form of political administration.

Indeed, Cheeseman commits a similar oversight in ignoring the previous systemic crisis that the present is in many ways repeating. Later in his piece, he asserts: ‘The vast majority of African states were authoritarian in the 1970s and 1980s, and almost all had poor economic growth.’ This is an ahistorical misrepresentation of the profound global crisis that crippled Africa from the late 1970s for about two decades and which was the source of the poor growth he mentions. Then, as now, economic crisis was triggered throughout the continent by the severe tightening of external constraints, which neoliberal structural adjustment programmes exacerbated in a pro-cyclical manner despite being justified in the name of growth. The combination crippled developmentalist strategies across the continent regardless of political variations and despite the fact that many countries were performing quite well before the onset of the crisis. Such historical contextualisation is crucial for a correct assessment of the present.

Along with non-economic factors, this in turn put considerable strain on the government’s ability to stabilise political factions through the deployment of scarce resources, of which foreign exchange remains among the most important, especially in the current setting.

In this respect, there is a danger of putting the cart before the horse. Most countries that descend into deep protracted crises (economic or political) generally stop being nominally democratic, and yet this result becomes attributed as a cause, as if authoritarianism results in crisis or poor performance. Cheeseman cherry-picks two papers (one a working paper) on democracy and development performance in Africa (which like all cross-country regressions, are highly sensitive to model specification and open to interpretation). However, drawing any causality from such studies is problematic given that states tended to become more authoritarian after the global economic crisis and subsequent structural adjustments of the late 1970s and 1980s, not the other way around. For instance, 16 countries were under military rule in 1972, compared with 21 countries in 1989 during the height of adjustment. Faced with crippled capacity under the weight of severe austerity and dwindling legitimacy as living standards collapsed, many states responded to mass protests against the harsh conditionalities of adjustment with increasing force. As such, economic crisis and adjustment plausibly contributed to the rise of political instability and increasingly authoritarian regimes. Other factors include the Cold War destabilisation, which western countries fuelled and profited from. In other words, the political malaise across Africa at the time was driven by as much by external as internal factors.

Aid as a lever of regime change

This leads us to our second point concerning Cheeseman’s vision of aid as a lever of regime change. Cheeseman is at pains to emphasise that rigged elections and repression of opponents have contributed to the recent emergence of conflict in the Tigray region. While these are important features, Ethiopian intellectuals have also emphasised that conflicts in contemporary Ethiopia have taken place against a history of imperial state formation, slavery and debates about the ‘national question’, or what has sometimes been called ‘internal colonialism’. These conflicts are shaped by the system of ethnic federalism, in which ethnically defined states control their own revenues, social provisioning and security forces. They have been affected by foreign agricultural land grabs, which interact with older histories of semi-feudal land dispossession. Most recently, there have been concerns that regional tensions over the Renaissance Dam and agricultural land may help draw neighbouring countries into the conflict.

In the face of this highly complex and rapidly changing context, no one person can identify the optimal response. It plausibly requires regular collective deliberation by people who are deeply embedded in the context. In particular, the brief political liberalisation of 2018 was followed by a sharp uptick of political violence on all sides, rooted in fundamental tensions between different visions of statehood. Such situations cannot be solved simply by ‘adding democracy and stirring’; they require deliberative governance.

Yet, Cheeseman’s piece seeks a reimposition of the very political conditionalities that were a primary factor in subverting deliberative governance on the continent during the first wave of structural adjustment and its attendant Good Governance agendas. Such conditionalities work by constraining the open contestation of ideas and the process of informed consensus-building. They undermine the sovereignty of key institutions of the polity and the economy. And by doing so they degrade the historical meaning of development as a project of reclaiming social and economic sovereignty after colonialism.

Indeed, as Thandika Mkandawire has argued, the previous wave of political conditionalities and democratisation reduced democracies to formal structures of elections and, by wedding and subordinating them to the orthodox economic policy frameworks established under structural adjustment, led to what he called ‘choiceless democracies’. Such ‘disempowered new democracies’ are incapable of responding to the substantive macroeconomic demands of voters and thereby undermining substantive democracy, deliberative governance and policy sovereignty.

In particular, the idea of a democratic developmental state is meaningless in the absence of policy sovereignty. The institutional monocropping and monotasking of the type that Mkandawire wrote about does not merely prevent key institutions, such as central banks, from using broader policy instruments to support the developmental project. It also involves the deliberate creation of unaccountable policy vehicles, such as Monetary Policy Committees (MPCs), which operate outside of democratic oversight, but have considerable hold on the levers of economic policy. MPCs are in turn wedded to neoliberal monetarism. The message to such disempowered new democracies is that ‘you can elect any leader of your choice as long as s/he does not tamper with the economic policy that we choose for you.’ Or as Mkandawire wrote in 1994, ‘two or three IMF experts sitting in a country’s reserve bank have more to say than the national association of economists about the direction of national policy.’

As Thandika Mkandawire has argued, the previous wave of political conditionalities and democratisation reduced democracies to formal structures of elections and, by wedding and subordinating them to the orthodox economic policy frameworks established under structural adjustment, led to what he called ‘choiceless democracies’

In such contexts, the prospect of a democratic developmental state is severely diminished. Ensuring significant improvements in people’s wellbeing is important for the legitimacy of democracies. Yet the subversion of policy sovereignty significantly constrains the ability of new democracies to do so, setting them up for a crisis of legitimacy.

If democracy is to be meaningful it should involve the active engagement of citizens in a system of deliberative governance. Civil society organisations, in this context, are meaningful when they are autonomous institutions of social groupings that actively engage in boisterous debate and public policymaking in articulating the interest of their members. Yet, donor clientelism in Africa has wrought civil society and advocacy organisations that are manufactured and funded by, and accountable to, donors, not the citizens. This is a substantive subversion of democracy as a system of deliberative governance.

In this respect, we can call the kind of intrusive donor clientelism that Cheeseman is recommending Good Governance 2.0. His advocacy for strengthening patron-client relations between western donors and African governments, and his urging that donors use crises as a way of forcing regime change and policy conditionalities, is ahistorical, counterproductive and morally indefensible. In particular, it does not take into account the destructive, anti-democratic role of western-backed regime change and policy conditionality across the Global South during the era of flag independence. Even recently, these donor countries have disastrous human rights records when pushing for regime change in countries such as Afghanistan, Iraq and Libya. Their support for military dictatorships, such as in Egypt, has been a central pillar of foreign policy for decades. And several of these donor countries worked hard to uphold apartheid in South Africa. They have no moral high ground to push for regime change, and little record to ensure that they could do so without causing more harm than good.

Moreover, external actors attempting to enforce their narrow view of democratisation in contexts of deeply polarised and competing visions of statehood, and in the midst of economic instability reinforced by already burdensome economic conditionalities, austerity and reforms, could well be a recipe for disaster. As a collective of intellectuals from across the Horn has emphasised, the people of Ethiopia in particular and the Horn in general must be at the forefront of developing a lasting peace. This would likely require a developmental commitment to supporting state capacity and deliberative governance, not undermining it through external interference and conditionalities.

This article was first published in CODESRIA Bulletin Online, No. 2, January 2021 Page 1

Continue Reading

Politics

Mohamed Bouazizi and Tunisia: 10 Years On

Last year marked the 10th anniversary of the death of Mohamed Bouazizi, who on 17 December 2010 set himself alight at Sidi Bouzid in an act of self-immolation that made him the iconic martyr of the Tunisian revolution.

Published

on

Mohamed Bouazizi and Tunisia: 10 Years On
Download PDFPrint Article

Mohamed Bouazizi’s name is familiar to all; less so is his background, although the facts of his story are well known and documented. This article will explore the links between the different sequences of ‘protest’ processes in Tunisia, from the 2008 strikes in the minefields, to the most recent (2017-20) El Kamour protests in the country’s south-east. It will also consider the concept of socio-spatial class solidarity, both in turning an individual suicide into the spark for a major uprising, and in facilitating collective resistance and its role in long revolutionary processes.

Two key questions arise: what in Bouazizi’s profile, life and circumstances was of such significance that his suicide sparked a huge popular uprising whose impact, direct and indirect, was felt worldwide. And what can he teach us about the origin, scale and longevity of the Tunisian revolution?

We must therefore examine the suicide of Mohamed Bouazizi within its familial and personal context, but also within the more general context of the political protests against the Ben Ali dictatorship, and especially against the processes of dispossession, impoverishment and exclusion. Sidi Bouzid was clearly a focus of the protests and resistance then spreading throughout Tunisia’s marginalised regions. The prolonged mining strikes of 2008 were a key stage in the actions.

Born into poverty, Mohamed Bouazizi was raised by his mother after he lost his father at the age of three. As the eldest son he grew up with a moral ‘obligation’ to support his mother, to the detriment of his education, and he left school without qualifications. Some time before his dramatic act, he acquired a barrow and scales and started selling vegetables but his informal business attracted endless administrative hassles and police harassment. Finally, on 17 December 2010, the police seized his meagre equipment to put a stop to his trading. Angry, frustrated and desperate, he turned to the only act of resistance that still appeared open to him and thereby unwittingly triggered the countdown to Ben Ali’s fall, scarcely one month later, on 14 January 2011.

‘Individual’ suicide and class solidarity

Between the prolonged mining strike of 2008 and the shows of solidarity unleashed by Bouazizi’s self-immolation, many social movements were active across Tunisia. Among them were the protests made in Sidi Bouzid in June and July 2010 by peasant farmers whose demands focused on a number of issues: access to natural resources such as agricultural land, and water for drinking and irrigation purposes, state aid, and the complex problem of indebtedness.

According to several witnesses interviewed in Sidi Bouzid, as well as two family members, Mohamed Bouazizi took an active part in these demonstrations. Whether or not this is so, I would identify a clear link between the peasant ‘protests’ of summer 2010 and those that followed Bouazizi’s desperate act – a link that explains why this particular case, in contrast to other suicides, sparked a popular uprising across the country. First to take to the streets after Bouazizi’s self-immolation were other peasant farmers’ children identifying with his fatal act of resistance and despair.

Here was a clear example of ‘class solidarity’ among local populations directly affected by the region’s multiple social and economic problems. Over the next few days that same class solidarity also found expression nationwide, moving from the ‘rural’ zones (including ‘rural towns’), to the popular quarters of larger towns, and finally to the big urban centres, including Tunis. The progress of the protests suggests the existence of a distinct class-consciousness embracing all the ‘popular’ classes, rural and urban.

Since the early 1980s, the governorate of Sidi Bouzid has been the site of a rapid, state-initiated intensification of farming, designed to create a modern, export-oriented agricultural hub based on exploiting deep underground water reserves and attracting private and public capital. Over the past four decades Sidi Bouzid has been transformed: from a semi-arid desert fringe with an extensive agriculture based on olives, almonds, pasture and winter cereals, it has become Tunisia’s leading agricultural region, producing over a quarter of the nation’s total output of fruit and vegetables.

But behind this undoubted technical success lies a real social and ecological failure. Socially Sidi Bouzid remains one of Tunisia’s four poorest regions (of 26 in total), while ecologically the level of the water table is plummeting, water for irrigation is increasingly saline, and soil damage is visible, even to non-specialist eyes.

Since the early 1980s, the governorate of Sidi Bouzid has been the site of a rapid, state-initiated intensification of farming, designed to create a modern, export-oriented agricultural hub based on exploiting deep underground water reserves and attracting private and public capital

Here investors – who are mostly outsiders, often called ‘settlers’ by the local population – accrue capital and profits; meanwhile peasant farmers accumulate losses, tragedies and suicides. Without this huge socio-spatial fault, which divides Tunisia between a dominant centre and dependant periphery, Mohamed Bouazizi’s death would scarcely have merited a mention. And that same divide also lies at the heart of several other shocks which will be discussed below.

After the Sidi Bouzid uprising ended with the fall of the Ben Ali dictatorship, several more protest movements arose, all forming part of the same resistance processes in the social and spatial periphery.

The Jemna oasis movement began in 2011 and concerned rights to land and resources, while the El Kamour movement (2017-20) also involves rights to local resources and in particular to ‘development’: two different struggles each of which constitutes a key moment/sequence in the same process of dissent.

At Jemna and El Kamour, as in other cases, the key to mass mobilisation lies in the processes and dynamics of socio-spatial class solidarity: ‘This is where I come from, I belong to this region and this social group, I am being deprived of resources materially and/or symbolically, so I support those who dare to say “no” and resist’. In summary, this is what you can hear in Kebili-Jemna, Tataouine-El Kamour and elsewhere; what you can read in the media reports of declarations made by local populations. And underlying it all, ‘driving’ resistance and ‘cementing’ solidarity, lie profound feelings of injustice and demands for dignity.

Jemna: rights versus law; a disruptive legitimacy

Following the Sidi Bouzid episode and the fall of the dictator, in 2011 an oasis was ‘discovered’ that was probably new to the majority of Tunisians. Situated in the desert, midway between Kebili and Douz, the Jemna oasis owed its sudden appearance on the map to a significant new collective action, stemming directly from specific elements of colonial history that resurfaced after the wall of silence placed around them had been breached.

While most French colonists chose to settle in north or north-west Tunisia and created big cereal farms and/or stock-raising enterprises, and even vineyards and orchards, others preferred to head south and specialise in date farming – in particular the Degla variety, whose export market in France and Europe was virtually guaranteed. Among this latter group was one Maus De Rolley, who in 1937 created a new date-palm plantation around the core of the ancient Jemna oasis. The plantation today covers some 306 hectares, including 185 hectares planted with approximately 10,000 date palms.

Although local populations had held these lands as common and indivisible (tribal) property, they were dispossessed without compensation on the pretext that nomadic herding (pastoralism) was not a genuine productive activity, and that the land therefore was uncultivated. At independence, these populations – who had battled against the occupiers – held great expectations that the new authorities would return their stolen lands.

The Jemna oasis movement began in 2011 and concerned rights to land and resources, while the El Kamour movement (2017-20) also involves rights to local resources and in particular to ‘development’

When the colonial lands were nationalised in 1964, however, the government decided to place them under state control, confiding their management to the body that administered the state’s agricultural land, the Office des Terres Domaniales (OTD), which thereby became Tunisia’s biggest agricultural landowner. Bolstering this strategy was the collectivisation policy of the 1960s, which aimed to reorganise agricultural land and create state ‘socialist’ cooperatives.

Yet the real argument against the redistribution of the nationalised lands lay elsewhere: small peasant farmers were judged too ignorant and archaic, too lacking in the necessary financial and technical means, to develop a modern intensive agricultural sector – a stigmatisation that still recurs today whenever discussion returns to this subject and/or to questions of agricultural models and political choices related to farming and food.

Over the following decades, the heirs made some efforts to reclaim these lands, but it was not until early 2011 that the first organised occupations of OTD lands were launched by local populations describing themselves as the legitimate successors. Among them was Jemna’s local population, who occupied the former De Rolley plantation, claiming rights of property and of exploitation. The authorities demanded an end to the occupation, and the resulting impasse lasted for several years. The government argued that the occupation was illegal, while the occupiers countered that they held a legitimate right to resources and especially to community assets, including the indivisible and inalienable commons.

After a long period of tension a compromise was reached. By mutual agreement, the state ceded full management of the palm plantation to the local population while retaining ownership of the land. Might the latter have believed this negotiated settlement to be the only viable compromise?

Underlying the government position was the fear that any solution implying the grant of freehold to the legitimate heirs might create a legal precedent and set an example that would unleash a torrent of other land claims, all drawing on the same colonial and post-colonial past. But the occupation alone had set that example already, inciting other local populations to reclaim – with some attempts at occupation – the lands snatched from their grandparents during colonisation. Furthermore, I would argue that the Jemna case also served to fuel claims of a legitimate right to other local ‘natural’ resources such as water, minerals (for example, phosphates) and oil that mobilised populations in the Tatouine region.

El Kamour: the ‘will of the people’

Resistance entered another phase, not without success, at El Kamour – a locality situated in the barren steppes of south-eastern Tunisia, south of the town of Tatouine, on the tarmac road leading to the oil-fields in the extreme south of the country. The ‘dispossession pipeline’ carrying crude oil to the port of Skhira, 50 kilometres north of Gabes, runs through here, and this geographical position close to the pipeline is the immediate reason for El Kamour’s sudden appearance on political maps of Tunisia, as well as in the media.

Behind El Kamour, however, lies the governorate and town of Tataouine (Tataouine is the capital of the governorate of the same name), with over 180,000 inhabitants. Arid and barren, this region contains most of Tunisia’s oil reserves, producing 40 per cent of its petrol and 20 per cent of its gas. Yet Tataouine also records some of the nation’s highest levels of poverty: in 2017, for example, 28.7 per cent of its active population were unemployed (compared with a national average of 15.3 per cent), while for graduates the rate rose as high as 58 per cent.

Events in El-Kamour, 2017-2020: a brief chronology

The El Kamour movement began on 25 March 2017, with protests in various localities in the governorate, all converging on the town centre of Tataouine. The protesters were demanding a share of local resources, particularly oil, as well as greater employment opportunities and infrastructure development. Met by silence from the government, on 23 April they organised a sit-in at El Kamour. Tensions mounted on both sides, and an escalation became inevitable after the prime minister visited Tataouine and met the protesters. His plans to calm the situation with a few token promises came to naught and the discussions ended in deadlock. On 20 May the pumping station was occupied for two days before being cleared by the army, and tensions remained high.

Eventually, on 16 June 2017, an agreement was signed with the government through the mediation of the Union générale tunisienne du travail (UGTT), which acted to guarantee its implementation. The terms of the agreement promised the creation of 3,000 new jobs in the environmental sector by 2019, and 1,500 jobs in the oil industry by the end of 2017. A budget of 80 million dinars was also earmarked for regional development. But, to the frustration of the local population, the agreement was never implemented. The government simply bided its time, gambling that the militants would tire and the movement run out of steam.

‘This is where I come from, I belong to this region and this social group, I am being deprived of resources materially and/or symbolically, so I support those who dare to say “no” and resist’. In summary, this is what you can hear in Kebili-Jemna, Tataouine-El Kamour and elsewhere.

On 20 May 2020, however, the El Kamour activists resumed their protests and sit-ins in several places, piling on the pressure and blockading several routes to bar them to oil-industry vehicles. On 3 July they organised a new general strike throughout the public services and the oilfields, and on 16 July they closed the pumping station, blocking the pipelines carrying petroleum products north. But the El Kamour militants had to wait until 7 November 2020 before they could reach an agreement with the government’s representatives, in return for which petrol producers and other oil-sector enterprises were to resume operations immediately.

Signed by the head of government on 8 November 2020, the agreement contains a number of key points, including several that had previously featured in the 2017 accord but had not been implemented. These included, dedicated 80-million-dinar development and investment fund for the governorate of Tataouine; credit finance for 1,000 projects before the end of 2020; 215 jobs created in the oil industry in 2020, plus a further 70 in 2021; 2.6 million dinars for local municipalities and 1.2 million dinars for the Union Sportive de Tataouine.

The big social movements discussed above all have several points in common. Firstly, they are very largely located in southern, central, western and north-western Tunisia, the same marginalised and impoverished regions that between 17 December 2010 and early January 2011 saw huge protests in support of Bouazizi and against current social and economic policies. Secondly, while differing in detail, the principal demands of these movements all relate essentially to the right to resources, services and a decent income. None, or virtually none, are linked to ‘political’ demands (political rights, individual freedom). Thirdly, in their choice of language, and of several ‘spectacular’ actions, these social movements display a radicalism that marks a clear break with the political games played in and around the centres of power. Finally, almost all these movements are denounced and accused of regionalism and tribalism, sometimes even of separatism and treachery. Protesters are suspected of being manipulated, of being puppets in the hands of a political party or foreign power.

Yet these movements have enjoyed some, albeit relative, success – a success impossible without the class solidarity shown in the three examples discussed above, and the ties of domination and dependency that for decades have characterised the relationship between Tunisia’s centre of power (the east coast) and its deprived and impoverished periphery. Finay, these same examples, and other more recent cases, demonstrate that the ‘revolutionary’ processes launched in early 2008 are still active in Tunisia and will probably remain so for many years to come.

This article was first published in The Review of Africa Political Economy journal

Continue Reading

Trending